Gaat cijferblindheid altijd samen met woordblindheid? Zijn hier onderzoeken naar gedaan?

Ik ken iemand die dyslectisch is en vooral lange of vreemde woorden verkeerd uitspreekt of zelfs een geheel ander woord gebruikt of leest dan ze bedoelt. Zo zegt ze b.v. klef als ze bedoelt clever (pienter). Ook als ze getallenreeksen opleest van b.v. een randomreader verwisselt ze de cijfers zoals b.v. de combinatie 1235 9231 en typt ze in 1325 2931. Dit lijkt op cijferblindheid en niet op dyscalculie. Komt dit altijd voor in combinatie met dyslexie?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Antwoorden (1)

Wie dyscalculie heeft, zal misschien ook de moeite met één of meerdere taalelementen herkennen zonder echt dyslexie te hebben, maar heb je dyslexie? Dan kun je bovenstaande problemen met rekenen/wiskunde tegenkomen zonder dat dit hoeft te wijzen op dyscalculie.

Of hier verder nog onderzoeken naar gedaan zijn, dat weet ik niet.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@vanderplas
Wat ik als probleem aangeef is GEEN dyscalculie. Bij dyslexie heeft men problemen met het woordbeeld ofwel met de betekenis van een aantal letters die een woord vormen. Doordat het BEELD dat de letters vormen niet herkenbaar is of veel op andere combinaties (dus andere woorden) lijkt heeft men lees of uitspraakproblemen. Zo ook met het cijferbeeld in getallen. Dat heeft NIET met rekenen (dyscalculie) te maken. Vandaar mijn vraagstelling!