Onlangs kocht ik op een vlooienmarkt dit apparaat. Wat is het precies en hoe oud is het?

In eerste instantie werd ik getriggerd door iets wat op een heel ouderwetse winkelkassa leek, maar het is veel kleiner (ca 18 cm hoog) en heeft geen geldlades. Wat is het en hoe oud is het? Het is erg zwaar en helemaal van ijzer.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Overig
3.1K

Het beste antwoord

Dat is een Brunsviga bureau rekenmachine. Ik denk dat dit een type 15 is die ergens rond 1934 tot 1947 gemaakt zijn door Brunsviga-Maschinenwerke Grimme, Natalis & Co. AG, Braunschweig. Je hebt een mooi exemplaar daar met uitstekende patina (niet schoonmaken!)
Ze zijn niet erg kostbaar, er ging onlangs eentje weg op catawiki voor €1 (zie bron)
3 jaar geleden
SingingCoyote13
3 jaar geleden
belachelijk dat ie maar 1 euro kost dan, het is wel een antiek stuk techniek

Andere antwoorden (1)

Het is een mechanische rekenmachine. Hoe oud die precies is valt niet te zeggen, ik ken een elektrisch aangedreven mechanische rekenmachine die in 1975 na tientallen jaren dienst uit bedrijf werd genomen bij mijn werkgever. Deze moet nog met de hand gezwengeld worden en is dus nog een generatie eerder.