Hoe lang kan het minimaal duren voor iemand die helemaal geen nederlands spreekt,om nederlands vloeiend te kunnen spreken?

Ik leef in Palestina en ken vrienden die van plan zijn om naar nederdland te gaan verhuizen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4K

Het beste antwoord

Dat hangt sterk af van de persoon zelf ; niet alleen zijn/haar intelligentie en leeftijd , maar ook de mate waarin hij of zij wordt blootgesteld / zich blootstelt aan Nederlandse conversatie.

Kinderen spreken het over het algemeen in een maand of drie vloeiend, vooral als ze veel Nederlandse vriendjes hebben en thuis Nederlandse televisie kijken.

Ouders doen er vaak langer over, vooral moeders en dan met name als ze alleen 'vaderlandse' teevee kijken en weinig met Nederlanders omgaan. Die moeten het dan feitelijk puur uit een boekje leren, en uit boekjes leer je maar beperkt een nieuwe taal, plus dat je er nogal wat motivatie voor nodig hebt.

Doen ze heel erg hun best, dan moeten ze zich na een maand of wat kunnen redden, na een half jaar redelijk mee kunnen praten, en na een jaar geen echte hulp meer nodig hebben. Maar voor een volwassene om een tweede taal te spreken als je eerste ; tja, daar gaan echt wel wat jaartjes overheen. Vooral als de oorspronkelijke taal erg veel verschilt van de nieuwe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is volledig van de persoon afhankelijk, onder meer gezien de volgende factoren:
- Hoe snel leert hij/ zij een taal?
- Hoeveel tijd kan/ wil hij/ zij erin steken?
- Wat is de moedertaal van die persoon?
- Welke andere talen spreekt de persoon al?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de leeftijd van de persoon spreekt ook een rol - na je 18e kost het meer tijd, en hoe ouder je bent, hoe moeilijker het wordt.
En héél belangrijk is : elke dag Nederlands 'moeten'spreken, door omringd te zijn door Nederlanders : als ze werk vinden, waar Nederlands de algemene voertaal is, zal dit ook heel veel uitmaken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je absoluut gelijk in, ik was er gemakshalve even vanuit gegaan dat het om een volwassen persoon ging.
Dat elke dag 'moeten' spreken valt bij mij onder het kopje hoeveel tijd iemand erin kan en wil steken.
Soms kan het zelfs een kwestie van minder dan een jaar zijn..maar dat is dan wel een uitzondering.

Ik ken een chinese familie die een neefje naar Nederland liet komen en die jongeman sprak binnen een jaar, zonder enig accent, vloeiend Nederlands..

Maar ga er maar van uit dat het toch al gauw voor volwassenen een jaar of drie vier zal duren voor ze zich goed kunnen uitdrukken in het Nederlands.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het snelste wat ik mee heb gemaakt is 3 maanden. Een Mexicaanse uitwisselingsstudent die in 3 maanden zulk goed nederlands sprak dat hij over de email vanuit mexico vervolgens goed kon communiceren met zijn vriendinnetje in Nederland.

Bij 'De nonnen in Vught' kan je wellicht als 'normaal' mens dit nivo ook wel bereiken. Dit is het beste talen instituut van Nederland, waar wij onze buitenalndse medewerkers naartoe sturen.

Als je gewoon door gebruik uit ene boekje probeert nederlands te leren.. na 2 jaar moet je behoorlijk wat onder de knie kunnen hebben.