Is dit zakmes verboden om op zak te dragen?

Ik heb een zakmes al heel lang in de kast liggen ( ik ben niet van plan om hem te gebruiken ) maar zou ik deze mogen dragen op straat?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Overig
2.4K
crispy
4 jaar geleden
Als ik het mes zo zie dan is er geen wetgeving die dit verbiedt. Het is gewoon een multi tool. Alleen niet meenemen in je broekzak in het vliegtuig, dat mag dan weer niet.

Antwoorden (1)

In NederlandSinds (sinds1 mei 2012) is de handel, de verkoop en het in bezit hebben van de volgende (soorten) steekmessen verboden.
Vlindermessen: messen met een heft dat uit 2 delen bestaat, die om het lemmet heen geklapt kunnen worden.
Valmessen: messen met vooruitspringend lemmet, met of zonder veer.
Stiletto's (springmessen): messen met zijdelings uitspringend lemmet.
Een opvouwbaar zakmes van maximaal 28 centimeter (uitgevouwen) met 1 snijkant mag u in de meeste gevallen wel bij u hebben. Dit is afhankelijk van de plaats waar u het mes bij u heeft. Een horecagelegenheid of voetbalstadion mag u bijvoorbeeld niet in met zo’n zakmes.

De verboden messen in België zijn:
springmessen met automatische blokkering
messen die door de zwaartekracht uit het heft komen en automatisch blokkeren
vlindermessen, waarvan het mes vrijkomt door het handvat in twee delen open te plooien
messen die ontworpen zijn om met precisie te gooien
werpsterren in metaal, met scherpe punten
blanke wapens die uiterlijk op een ander voorwerp gelijken
wandelstokken die een degen bevatten, als ze geen historische sierwapens zijn

De multitool die jij laat zien is dus niet verboden, maar zal in bepaalde gelegenheden niet zijn toegelaten.