Ik heb en boete gekregen omdat ik reed op en scooter zonder rijbewijs de boete kan ik ook taakstraf krijgen?

Ik heb zonder rijbewijs gereden op en scooter en heb en boete gekregen en **** bedrag kan ik ook en taakstraf kregen in plaat van de boete

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Overig
2.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Lolk, ja in plaats van een geldstraf kunt u ook een taakstraf krijgen, maar dan moet u eerst verzet aantekenen bij het Openbaar Ministerie, binnen een termijn van 14 dagen. U moet de opgelegde geldboete niet betalen, omdat u anders niet-ontvankelijk bent in uw verzet. Bij goede argumenten kan de kantonrechter beslissen dat u een taakstraf krijgt ipv de boete. Soms voorkomt u dan ook de aantekening op het zogenoemde Strafblad.
tinus1969
4 jaar geleden
Bedoel je of je de boete inruilen voor een taakstraf? Nee.

Antwoorden (1)

Rijden zonder rijbewijs is een overtreding. Door de wetgever is het als zodanig niet gekwalificeerd als een ernstig strafbaar feit, maar de straffen die voor rijden zonder rijbewijs worden opgelegd zijn relatief hoog, zeker bij recidive. Na ontvangst van de strafbeschikking kunt u verzet instellen en afwachten wat de ten lastlegging van de Officier van Justitie is en welke uitspraak de politierechter/kantonrechter doet. Een taakstraf behoort dan tot de mogelijkheden.
Via relevante bronnen voeg ik nog wat leeswerk toe.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Lolk, ik ken uw leeftijd niet (ouder dan 16 maar jonger dan 18jr ? maar dat moet u hier ook niet meedelen.Ik ga ervan uit dat u geen oproep voor een TOM-zitting (Taakstrafzitting Openbaar Ministerie) hebt gekregen maar direct een strafbeschikking op de deurmat hebt gevonden.
U kunt binnen 14 dagen verzet instellen. Doe dit op tijd, wacht niet tot het laatste moment. Op Internet zijn voorbeelden te vinden en te downloaden van een verzetschrift strafbeschikking. Totdat u een reactie ontvangt van de officier van justitie wordt de uitvoering van de straf stopgezet. Dit kan tussen de drie en vijf maanden duren. Geldboetes hoeven tot die tijd niet betaald te worden. U krijgt een oproep om voor de kantonrechter te verschijnen, bijstaan door een advocaat is niet nodig. Kantonrechters zijn over het algemeen uiterst aimabele rechters. De boete omzetten in een taakstraf behoort zeker tot de mogelijkheden, maar dit is afhankelijk van uw leeftijd en eventuele voorgeschiedenis.