Waarom houden volgens boedhisten begeerte en ontwetendheid het leiden in stand?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zal het lijden wel bedoelen! Verwarrend hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan met name begeerte misschien?

Antwoorden (3)

Omdat er geen zuivere motieven aan ten grondslag liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou je het een beetje duidelijker uit willen leggen met wat minder moeilijke woorden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jochem: waaraan niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mij niet gelukt om het antwoord duidelijker te maken. Wat wil je ter verduidelijking aangevuld zien?
Het is mogelijk dat er Boeddhisten op deze site zitten.
Die kunnen het beste antwoord geven.
Kennisvermeerdering en onthouden van jaloezie, het willen hebben van wat de ander heeft, werkt richting het Nirwana, het allesoplossende Niets waarin het lijden is verdwenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begeerte houdt in, dat je ergens naar verlangt. Het Boeddhisme stelt dat verlangens je ongelukkig maken, omdat verlangens vaak niet vervuld worden. Verlangens die niet vervuld worden leiden tot teleurstelling, en dus tot een ongelukkig gevoel.

Daarom stelt het Boeddhisme dat als je verlangens zou weten los te laten (dit moet je denk ik niet verwarren met het onderdukken van verlangens trouwens) je gelukkiger zou moeten leven, omdat je niet continu bezig bent met het najagen van verlangens en dus teleurstellingen te ervaren.

De onwetendheid hangt hier mee samen. Onwetendheid leidt er volgens het Boeddhisme toe dat jouw innerlijke waarheid niet overeenkomt met de werkelijke waarheid. Omdat jouw innerlijke onwetende waarheid niet overeenkomt de werkelijke waarheid, zorgt dit ook dikwijls tot lijden.

Dat is het een beetje in een notedop.

Toegevoegd na 6 uur:
Zie ook Fynnya's reactie op mijn antwoord voor een zeer nuttige aanvulling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Aanvulling: ook als je verlangens wel vervuld worden, veroorzaakt het hebben van verlangens lijden.
Het verlangen naar iets is namelijk een soort uitstel van geluk: je bent niet nu op dit moment aan het genieten van wat er nu is, maar aan het wachten tot je dat bepaalde punt bereikt, je leeft in de toekomst ipv in het nu. Je bent eigenlijk niet tevreden met wat er nu is, maar wilt telkens iets dat er nu niet is.
Als je je niet richt op het krijgen van iets wat je op dat moment niet hebt, maar alleen ervaart wat er op dat moment wel is, heb je dat leed niet. Nou denk ik persoonlijk dat je best kan verlangen naar iets wat je nu niet hebt, en toch tevreden kan zijn met wat je nu wel hebt. En dat je ook kan genieten van het gevoel van verlangen.
Maar ik geloof wel dat dat de redenering is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Fynnya:
Je hebt gelijk; mooie aanvulling. Ik heb mijn antwoord aangepast om te verwijzen naar je reactie.