Wat kunnen we doen tegen buren die hun tuin vol hondenpoep niet opruimen en wat bij ons de tuin in spoelt?

Meest belangrijk het betreft eigen woningen. Bij de buren ligt zonder overdrijven letterlijk per tuintegel 5 drollen dus reken maar uit 14 x 4, 5 meter x 5 drollen. Al ruim een half jaar ruimt men niets op. Ja, paar weken geleden tot 1,5 meter uit de gevel. Maar niet door het letterlijk op te ruimen maar met de tuinslang weg te spoelen. De tuin ligt hoger dan onze tuin dus al dat water met uitwerpselen spoelen dus onze tuin in en dat is echt zo enorm ranzig. Plus wij hebben ook honden. Eerlijk is eerlijk ook die doen wel eens wat in de tuin maar regel bij ons is meteen hup echt met stoffer en blik opruimen.

Maar wat kan je hier nu tegen doen? Inmiddels heeft onze, dierenarts aangegeven dat hoe langer zij dit laten liggen hoe groter niet alleen de stankoverlast maar ook kans op ziekten voor onze honden. Immers al dat water vol honden uitwerpselen spoelt men onze tuin in waar vervolgens onze honden doorheen lopen. Maar ook in onze grond trekt.

Praten heeft geen zin. Dat is al zo vaak getracht te doen. Zij leven zoals ze willen en het is hun tuin waar ze zelf bas over zijn. Eventuele overlast is ons probleem en mocht het weg gespoelde water in onze tuin een probleem zijn dan is dat ons probleem. Moesten we maar voor goede afvoer zorgen.

Dus met de handen in het haar vraag ik me af wat kunnen we hier tegen doen?
Mag ik als bewijs bijv een foto maken van de overlast? Want zodra ween instantie zal zeggen dat ze komen. Spoelen ze het zsm weg.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Overig
8.5K
paulus811
4 jaar geleden
Ik zou als de sodemieter een wand optrekken waardoor de zooi in hun tuin blijft. En eerlijk gezegd zou ik er een knokploegje voor inhuren, want wie niet horen wil....
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Beste Paulus811,
Een wandje plaatsen dat is nog wel een oplossing. Zat zelf al aan een goot te denken die al het water aan de zijkanten ook meteen afvoerd. Een knokploeg tja dat is in Nederland en meeste andere landen toch wel verboden (ook jeuken uiteraard ook mijn handen soms). Dit soort zaken moeten gewoon opgelost worden. Een huurder zou met reeds bestaande dossier al weg zijn. Maar koopwoning is helaas extreem beschermd. Maar ook dat kent grenzen. Beter is dat dergelijke buren leren dat gedrag consequenties heeft en hulp krijgen. Ook ik vind vervelend steeds melding te moeten maken. Echter is het nu eenmaal geven en nemen wanneer je directe buren bent. En niet alleen maar denken dat je alles kan, mag en letterlijk tegen iedereen gaat zeggen dat niemand je iets kan en zal maken. Dus daarom ook mijn vraag hier over wat te doen en wat evt je rechten zijn. Want in NL is recht hebben nooit ook recht krijgen ook al is zo duidelijk als wat.
Inekez1
4 jaar geleden
Bel de gemeente, niet alleen voor burenoverlast, maar ook mogelijk gevaar voor de volksgezondheid. Wat uw buren doen is niet alleen veroorzaken van onrechtmatige hinder, maar het is gewoon TE vies en kan tot gezondheidsklachten leiden bij u, uw buren, uw dieren, de honden van de buren, kinderen etc. In het uiterste geval kunt u (gezamenlijk met uw buren) een rechtzaak beginnen. Er zijn voorbeelden genoeg van situaties waarin de eigenaar van de honden (of katten of andere dieren) verplicht werden om ofwel de dieren weg te doen, ofwel te zorgen dat alles goed schoongehouden wordt. Voor het welzijn van de honden kunt u ook de dierenbescherming inschakelen. Ook de honden in kwestie hebben recht op een schone tuin en op dagelijkse uitlaatrondes zodat ze hun behoeften kunnen doen op een hondentoilet of uitlaatstrook ipv in de tuin. https://www.thladvocaten.nl/news/81/87/Overlast-van-huisdieren
https://www.dierenbescherming.nl/wat-wij-doen/ons-werk/dierenleed-bestrijden/inspectiewerk

Antwoorden (1)

Wat vervelend @Sneek04 en meer dan dat ook vies.
Natuurlijk! dossier opbouwen met foto's en notities data en gebeurtenissen.
Eerst je bewijs op orde en een gesprek aan gaan - dat moet je nog eens proberen. Hebben andere buren ook last hiervan? zou helpen. Daarna met bv wijkagent de zaak opnemen en een kopie van je dossier tonen.

Wat kan de oplossing zijn als buren niet willen?
Andersom hun leven minder plezant maken. Lijkt me moeilijk. Beter via de offciële weg en schrik niet - soms lukt het gewoon niet en is voor je eigen woongenot de keuze van verhuizen de beste.
Succes hoor!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat dossier is al in opbouw. Ook andere buren zijn klaar met de overlast. Gesprek voeren is niet meer mogelijk dat is zo vaak geprobeerd. Ook door anderen maar men is echt van mening dat zij alles mogen, kunnen en helaas zoals ze zelfs hardop uitspreken, zij overal mee weg komen.
Verhuizen is een optie maar niemand koopt uiteraard je woning als je uitkijkt naar grof gezegd een tuin vol hondenpoep. Meer zorgen maak ik me over de eigen gezondheid en die van onze dieren. Want ook wij moeten wel eens wat in de tuin doen en dan wetende dat je grond letterlijk vol uitwerpselen zit is gewoon te smerig om aan te denken.
We kennen helaas in NL de nieuwe AVG wet dus of foto's maken van andermans tuin ook wettelijk mag is een belangrijke vraag.
Volgende week wel melding maken om toe te voegen aan het dossier.
Inmiddels heb ik al wel begrepen dat ook woningbezitters wel degelijk aangepakt kunnen worden als zij niets doen om de overlast te stoppen en/of te minimaliseren.
Dank voor je reactie
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Graag gedaan!
-----
144 is het telefoonnummer voor de dierenpolitie
Dit telefoonnummer - 144 - is 7 dagen per week 24 uur per dag bereikbaar. In het geval de lijn overbezet is, kunt u het terugbelformulier invullen.
Via dit meldformulier op www.politie.nl. U kunt hiermee beeldmateriaal naar de politie verzenden.
https://www.politie.nl/themas/contact-144.html?sid=7a85431f-32ec-41cb-b0ca-4a3561e798f1
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb eens een melding gemaakt toen ik in een mij onbekende dierenwinkel speciaal vogelvoer kwam kopen. In deze vogelwinkel stonden allerlei vogels in kooitjes. Ook een merel en dat dacht ik is niet toegestaan. Ik twijfelde en heb gebeld.
Een melding, een gesprek en de toezegging dat er iemand langs gaat om te controleren. Je wordt niet op je woord geloofd er wordt echt gecheckt + teruggekoppeld. Prima.
Nou waarom zou je niet 144 bellen. Kan nu en doe je verhaal vooral omdat de buren dieren hebben en natuurlijk jij zelf ook.
Ongezond afgezien van vies en niet alleen voor de dieren, jullie en de buren.
Wellicht kunnen zij een handje helpen met een melding?