Wie weet wat dit voor gebruiksvoorwerp van vroeger is?

Het bakje is van aluminium, de rode handgreep is van hout, de pen ligt erbij om het formaat aan te geven.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Overig
2.1K

Antwoorden (1)

Dit zou zo maar een kaarsen-dover kunnen zijn.
jc54
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Daar dacht ik ook gelijk aan.
LeonardN
4 jaar geleden
Lijkt me zeer stug.
Kaarsendovers hebben de steel aan de bovenkant van de dover zitten.
Dat is ook logisch want met deze dover zou je niet goed bij een bredere kaars de lont kunnen doven, omdat de steel in de weg zit. Ik zou eerder aannemen dat het iets is om ergens iets uit te scheppen, of om boven iets te houden (deeg erin en boven een kampvuur?!)
Pieterke
4 jaar geleden
Daar heb je gelijk in LeonardN.
Abcde
4 jaar geleden
Ik denk ook dat het een kaarsendover is. Ik ken ze ook met de steel onderaan het bakje.
Deze dan wel met een schuine steel om hogere kaarsen te kunnen doven. Misschien is deze rechtgebogen of zelfgemaakt. Vroeger werden er denk ik vooral tafelkaarsen gebruikt. Lange dunne kaarsen bedoeld voor in een kandelaar waarvoor deze dover zeer geschikt zou zijn. Geen idee wanneer de dikke en andere vormen kaarsen zijn gekomen.