Is de winkans bij de staatsloterij groter of kleiner of gelijk wanneer de jackpot gegarandeerd valt?

Veel mensen geven aan dat de kans kleiner is om de jackpot te winnen wanneer deze gegarandeerd valt. Veel meer mensen kopen dan namelijk een lot.
Alleen wanneer de jackpot niet gegarandeerd valt, kan de jackpot ook op een lot vallen wat niet verkocht is. Dus de winkans hangt af van de totale hoeveelheid beschikbare loten (= het aantal verkochte + het aantal niet verkochte loten).
Wanneer de jackpot gegarandeerd valt, heb je alleen de verkochte loten. Is dit aantal groter, kleiner of (nagenoeg) gelijk aan het totaal aantal loten bij andere trekkingen van de Staatsloterij?

4 jaar geleden
in: Overig
2.4K

Antwoorden (1)

De winkans is groter.
Stel dat de prijs op een lot valt dat extra verkocht is. Dan zou je bij een niet gegarandeerde trekking ook niet gewonnen hebben.
Stel dat de prijs op een lot valt dat niet verkocht is. Dan wordt jouw lot nogmaals meegenomen in de trekking.
Ter info: de Staatsloterij geeft maandelijks 6 miljoen loten uit, hoewel per trekking niet meer dan 2,5 tot 3 miljoen loten worden verkocht.
Toegevoegd op 01 november 2019 10:58: bron
SimonV
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Weten we zeker dat er bij een gegarandeerde trekking niet meer loten gedrukt worden?
(Ik heb werkelijk geen flauw idee) Dus niet-gegarandeerd 1.000.000 loten
500.000 verkocht.
Kans 1 op 1.000.000 (met kans op onverkocht lot) Gegarandeerd 2.000.000 loten (want staatsloterij weet dat de vraag hoger is)
1.500.000 loten verkocht
Kans 1 op 1.500.000 (maar wel gegarandeerd DAT iemand wat wint)
SimonV
4 jaar geleden
Informatie toegevoegd.