Wat is dit? Zware Koperen, ge-ijkte, maatbekertjes?

Zware Koperen, ge-ijkte, maatbekertjes? In versierde koperen houder. Passen in elkaar.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Antwoorden (2)

Dat zijn sluit-/ pijlgewichten. Een negendelige reeks in elkaar passende kommetjes. Elk onderdeel is een gewicht en ook alle onderdelen bij elkaar zijn dat. Het voordeel van deze gewichtsvorm is het compacte geheel dat gemakkelijk te transporteren is, zonder dat je onderdelen verliest.

Sluitgewichten werden vroeger gebruikt in de apotheek, en ook in de munthandel. De kenmerkende eigenschap van een sluitgewicht is dat ieder bakje steeds even zwaar is als alle kleine bakjes die erin passen tezamen.
Amadea
4 jaar geleden
fremar
4 jaar geleden
heb je een link hier over,gezien het antwoord van Antoni
Amadea
4 jaar geleden
Antoni geeft hetzelfde antwoord, maar formuleert het anders.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hier dan een link die gevraagd werd. Heel goed van @Amadea. In de link: het middelste beeld in de serie is van de sluitgewichten. https://www.oudegewichtjes.nl/162-Sluitgewichten.html
Nee, het is een gewichtenset. Het zijn geen maatbekertjes. Die vorm hebben ze alleen omdat ze dan handiger te bewaren zijn. Iedere vorm heeft een bepaald gewicht, zodat bij het afwegen op een weegschaal ieder gewenst gewicht kan worden bereikt door twee of meer vormen met elkaar te combineren.
Om precies te zijn: voor sommige gewichten is natuurlijk maar één vorm nodig.
Toegevoegd op 30 juli 2019 18:00: tekst
Antoni
4 jaar geleden
fremar
4 jaar geleden
Heb je een link ergens naar,gezien het antwoord van Amadea?
Antoni
4 jaar geleden
@fremar, wat bedoel je precies? Vind je dat de antwoorden in tegenspraak zijn met elkaar?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geweldig. Wat snel. En erg leuk om te weten. Dank!