Wat is dit voor voorwerp?

Dit voorwerp heeft de grootte van een vingerhoedje.
Als je het 'dekseltje' eraf doet dan kun je de 'ring' uitrekken (tot een kleine armband). Zie foto.
Wat is dit?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Overig
4.1K

Antwoorden (1)

Het is een beugel voor een tasje of beurs. Aan de ringetjes werd het stoffen (vaak fluwelen) zakje bevestigd.
Amadea
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
mooi herkend +
Antoni
5 jaar geleden
Hoe heet dit in het Nederlands? Google Vertalen maakt van het Franse 'fermoir' 'gespsluiting'. Klopt dat? Is dat de Nederlandse naam van dit voorwerp?
Amadea
5 jaar geleden
De Nederlandse benaming ervoor is harmonicasluiting. https://veiling.catawiki.nl/kavels/12516213-antiek-klein-leren-beursje-met-harmonicasluiting-eind-19e-eeuw-nederland
Antoni
5 jaar geleden
Dank je! Bijzonder ding is dit, vind ik. Leuk!
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Mijn hemel! Amadea ik vind het echt knap hoe jij steeds dat soort dingen weet te vinden en te beantwoorden. +