Is verlichting, hetzelfde als dood dus altijd nihilisme tijd bestaat niet dus illussie? Is de illussie dan niet waar het eigenlijk omgaat?

Mijn conclussie na zelfstudie is dat we in een illussie leven die wij zelf maken? Nirwana, god of wat dan ook zijn de allerultiemste illussies. Bovendien is niets te bewijzen. Alles wat is is illusie. Het kan ook tafeltennisballetje heten.
Maar wie zegt dat illussie niet de waarheid is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (2)

Voor een deel heb je gelijk, en is het leven de illusie die je er zelf van maakt. Maar voor een nog veel groter deel is het leven ook gewoon keiharde alledaagse werkelijkheid.

Hier in het rijke westen, waar het ons feitelijk nooit aan iets ontbreekt, is het makkelijk je aan dergelijke esotherische filosofietjes over te geven, en maar te concluderen dat alles feitelijk een illusie is.
Wanneer je echte de hele dag bezig bent de avond te halen, keihard te werken voor een stukje brood en proberen een gezin in leven te houden op een stukje wereld waar mensen het wat minder voor elkaar hebben allemaal, is 'illusie' wel het laaste wat in je op komt. Laat staan dat je er iets mee kunt.

Piekeren daarover is dus feitelijk een uitgesproken luxe-probleem. Dat Goden in welke vorm dan ook een illusie zijn, zal ik echter niet betwisten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij schets een soort matrix situatie.

De filosofische mogelijkheid maakt die film daarom zo boeiend. Maar ik zie de samenhang met verlichting als stroming niet zo erg,