Illuminaten (ook Illuministen of Illuminati) is de aanduiding voor verschillende historische 'geheime' genootschappen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en wat heeft dan dan met michael jackson te maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Michael Jackson bleekte (illumineerde?) z'n huid.

Andere antwoorden (4)

Illuminati: verlichten. Personen die behoren tot geheime spiritualistische verenigingen (Duitsland van de 16de tot de 18de eeuw).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Google maar eens vrij metselaarij vind je erg veel boeiend materiaal van! Ook op youtube kun je het opzoeken. Met beide termen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Illuminati: elke gek die het fantastische boek van Robert Shea en Robert Anton Wilson (de Illuminatus! trilogie) gelezen heeft, en dus verlicht is.

Alleen er door heen komen zonder psychotisch te worden duidt al op een hoge mate van verlichting in de bovenkamer.

Geloof niks van wat je leest. Denk zelf!

All hail discordia!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Illuminaten (ook Illuministen of Illuminati) is de aanduiding voor verschillende historische 'geheime' genootschappen. De oudst bekende hiervan is het Spaanse genootschap Alumbrados (letterlijk: de verlichten). Deze groep hield zich in de 16e en 17e eeuw bezig met het innerlijk leven en de mystiek. Hiernaast bestond er in Frankrijk een groepering die onder invloed stond van Joodse en Arabische mystiek, het werk van Erasmus, de moderne devotie en het quiëtisme en die anti-hiërachische ideeën aanhing. Deze groeperingen kwamen vanaf 1527 zwaar onder vuur te liggen door de activiteiten van de inquisitie. Velen werden onterecht vervolgd, net zoals de Tempeliers en de katharen. De bekendste Illuminaten zijn lid van de door Adam Weishaupt in het leven geroepen "Orde der Volmaakbaren". Tot deze groepering behoorden onder andere Herder en Goethe.

De oorsprong voor de naam Illuminati is onduidelijk. In het Latijn betekent Illuminati letterlijk 'de verlichten'.