Zeg je "in de war" of "door de war"?

of kan beiden en wanneer zeg je dan welke

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
12.6K

Het beste antwoord

Ik heb geleerd: "in de war" en "door elkaar".
"door de war" is een onjuiste samentrekking van die twee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat hangt er van af wat/wie je bedoeld. Hij is in de war, en 't snoer is in de war....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou "in de war" gebruiken om een status aan te geven, bijvoorbeeld: ik ben in de war.
bij "door de war" denk ik eerder aan iets wat veranderd, bijvoorbeeld: kijk uit, alles raakt zo door de war.
13 jaar geleden
Het kan soms beide. Soms alleen een van de twee.

Voorbeelden:
Mijn haar zit in de war.
Mijn haar zit door de war. Beide goed. Dezelfde betekenis, nl ja haar zit heel slordig, ongekamd.

Ik ben even in de war. Ik ben even de weg een beetje kwijt.
Hier kan door de war niet.
13 jaar geleden
Je bent "in de war", je haalt iets "door de war".

Toegevoegd na 1 minuut:
Wanneer je "in de war" bent, ben je even de weg kwijt.

Wanneer je iets "door de war" haalt, zie je iets verkeerd.

Ik ben in de war, ik weet het eventjes niet meer.

Ik haal jou en je broer altijd door de war.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je haar zit IN de war en DOOR de war kan allebei, maar van een mens zeg je alleen dat hij IN de war is. IN de war kan zowel bij voorwerpen als bij levende wezens. DOOR de war wordt alleen, en minder vaak, bij voorwerpen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moet zijn "in de war". "Door de war" is gewestelijk, wordt regionaal wel gebruikt, maar is geen goed Nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door de war kan niet volgens mij
wanneer zou je door de war juist kunnen gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand,die op een gegeven moment niet helemaal compos mentis is,is in de war. Door de war gebruik je b.v. als je stamppot worteltjes eet,dan eet je worteltjes door de war.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt hij of zij is in de war, of hij of zij is door de waar heen gegaan.