Hoe word je een veteraan?

als je in de leger zit maar hoe word je een veteraan en wat krijg je dan ook een apart baret en medailles?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Overig
2K

Antwoorden (1)

Defensie
Een oorlogsveteraan of oud-strijder is iemand die als militair voor zijn land heeft gediend in oorlogssituaties. Oud-strijders krijgen vaak in eigen land speciale erkenning. Verschillende landen kenden eretekens voor veteranen; plechtigheden worden gehouden; eretekens opgericht en na overlijden krijgen oorlogsveteranen vaak ereplaatsen op begraafplaatsen.
In Nederland is sinds 1990 formeel een veteraan een voormalige militair of een voormalig gemilitariseerde burger met de Nederlandse nationaliteit die het Koninkrijk heeft gediend onder oorlogsomstandigheden of tijdens vredesoperaties.
-----
Een veteraan (oorspr. Latijn vetus, oud) is een oudgediende, iemand met ervaring.
-----
Veteraan wordt ook in andere situaties gebruikt, als iemand met ervaring bij bv wielrennen. Iemand die inmiddels lang geleden bij een hele bekende wielrenner als Lance Armstrong heeft gereden. Of bij atletiek waar je met 35 jaar al oud en veteraan bent (Engels: master) en ook bij roeien ben je met 27 jaar een veteraan (master).
Er zijn dus verschillende soorten veteraan.
-----
Afhankelijk van getoonde moed en acties kun je onderscheiden worden met bv een medaille. Kijk maar in de bron voor meer informatie.
https://www.veteranenloket.nl/diensten/onderscheidingen-en-eretekens/
Toegevoegd op 27 mei 2018 20:20: tekst