waarom scheurt een bladzijde van een krant in vertikale richting ,makkelijker dan in horizontale?

Ik haal wel eens verslagen ,van mijn voetbal club uit de krant ,en heb soms geen tijd ,of zin deze uit te knippen .Vandaar het uit scheuren ,van het artikel ,of verslag !!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Overig
1.7K

Antwoorden (1)

Als je krantenpapier scheurt dan kun je aan de rand zien dat het papier uit vezels bestaat. Deze vezels lopen vooral van boven naar beneden. Het is makkelijker om in de richting van de vezels te scheuren, dan dwars op de richting van de vezels.

Kranten zijn gemaakt van papier en dat papier bestaat uit allemaal kleine papiervezels. Als je krantenpapier scheurt, dan kun je deze vezels aan de rand zien.

Als je een grote krant (broadsheet) van boven naar beneden scheurt, dan gaat dat gemakkelijk in een rechte lijn. Scheur je een grote krant van links naar rechts, dan gaat dat moeilijk in een rechte lijn. Het recht scheuren gaat niet even makkelijk in elke richting door de richting van de papiervezels. De vezels lopen in een grote krant vooral verticaal. Je kunt makkelijk in een rechte lijn met de vezels meescheuren, maar niet zo makkelijk er dwars op scheuren.

De richting van de vezels zorgt ervoor dat het papier in die richting sterker is dan in de andere richting. Kranten worden gedrukt op papier op grote rollen. Hier worden later losse pagina's van gesneden. De vezels zorgen ervoor dat het papier snel kan worden afgerold, zonder dat het scheurt.

Het papier van een kleine krant (tabloid) heeft de vezels juist horizontaal lopen. Daarom scheurt het papier hiervan makkelijker van links naar rechts en moeilijker van boven naar beneden. De pagina's zitten bij een kleine krant ook dwars op de papierrol, voordat ze worden losgesneden.
fremar
5 jaar geleden
SentWierda
5 jaar geleden
Uit het antwoord van fremar maak ik op dat de vraagsteller gebruik maakt van niet alledaagse kranten. In elk geval niet van tabloidformaat.