Waarom is de cito-toets zo moelijk?

Ik bedoel ok krijg je die vragen ook op middel bare school?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Antwoorden (6)

nee, uit de cito-toets zal dan blijken dat de test te moeilijk voor je is. Daarom zul je het advies krijgen om naar een lager niveau voorgezet onderwijs te gaan. Dus daar is het allemaal wat makkelijker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De citotoets is voor iedereen gelijk daarom vinden sommige het een moeilijke toets, maar niet iedereen.

Een citotoets zegt ook lang niet alles, het is een moment opname.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cito_Eindtoets_Basisonderwijs
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat valt toch wel mee? Het hangt natuurlijk af van je eigen kunnen en van het niveau van het (basis)onderwijs dat je voorafgaand aan die cito-toets genoten hebt maar misschien een beter antwoord op je vraag is nog dat een toets die door zeg de helft van de deelnemers met twee vingers in de neus foutloos gemaakt kan worden te weinig onderscheid oplevert.

Als voorbeeld ter verduidelijking bij dat laatste zou je kunnen denken aan een hardloopwedstrijd over 100 meter waarbij de tijden niet in duizendsten van seconden worden uitgedrukt maar in minuten. Bijna iedereen zal dan als tijd 1 laten noteren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als blijkt dat je de cito toets moeilijk vindt, zal dat tot uiting komen in je cito-score.

Er zijn vier factoren die bepalend zijn naar voor het advies voor je vervolgopleiding:

A.Het leerlingvolgsysteem (wat bijgehouden wordt tijdenshet basisonderwijs)
B.De uitslag van de Cito toets
C.Het advies van de leraar
D.Het advies van de ouders (in overleg met leraar/lerares)

Dit betekent dus dat je naar die school gaat die bij je nivo past.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Moeilijk of niet moeilijk is een subjectief begrip. Zelf vond ik de test destijds erg simpel en maakte ik me er totaal niet druk over. Andere brak het zweet al weken van te voren uit. Op de middelbare school wordt er totaal anders onderwijs gegeven. Je zult vanzelf merken en het laatste wat je moet doen is druk maken. Wees relaxed doe je ding en geniet er vooral van je periode op de middelbare school.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je de CITO toets echt zo moeilijk vindt, zal dat uit je score wel blijken...
je krijgt na de toets het advies om naar een onderwijsvorm te gaan die bij jouw score past, dus die aansluit bij wat jij wél kan... want de CITO toets laat niet alleen zien wat je moeilijk vindt, maar ook wat jij wél al kunt en begrijpt....

Als je naar de middelbare school gaat, heb je misschien het gevoel dat je er nog niet klaar voor bent, nog niet goed genoeg, nog niet genoeg weet.... maar daarom ga je juist naar school... als je het allemaal al weet hoef je niet te gaan.... precies zoals het nu is: je weet en kunt alles wat een 8e-groeper met kunnen en kennen en weten en nu ben je daar dit schooljaar mee klaar...is dat effe mooi?

En dan nu op naar de middelbare....
en weet je?... het feit dat jij hier op GoeieVraag dit soort vragen stelt, laat mij zien dat jij hartstikke slim bent...jij komt er wel....

succes er mee!!!