Nee. Een emotie is een gemoedsstemming. Je voelt je op dat moment zo, maar dat kan even later weer zijn veranderd.
Nieuwsgierigheid is een eigenschap. Je bent er dan altijd op belust om iets nieuws te zien of te horen.
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar is het dan niet zo dat het zowel als eigenschap als emotie gezien kan worden?
Hoewel je nieuwsgierig aangelegd kan zijn (eigenschap), kun je je toch ook in een bepaalde situatie nieuwsgierig voelen?
Amadea
6 jaar geleden
Stel je voor dat je voor een stoplicht staat te wachten. De fietser naast je denkt dat hij wel kan oversteken en ziet de auto die van links komt over het hoofd. Deze kan de fietser net ontwijken door flink uit te wijken en vervolgt luid toeterend zijn weg.
In deze situatie zijn er emoties van schrik en angst. Maar als er nieuwsgierigheid bij kwam kijken, dan zou jij je bijvoorbeeld afvragen waaróm die fietser door rood reed. Dat gaat geheel buiten die schrik en angst om.