Worden tuintegels poreus als je ze vaak behandeld met een stoomcleaner?

We spuiten elk seizoen ons terras schoon. Hoorde dat de groene aanslag dan alleen maar erger wordt

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Overig
8.9K

Antwoorden (2)

Een veel gebruikte methode om van mos en algen af te komen is het gebruik van bleek oftewel chloor. Chloorwater is echter zeer schadelijk voor het milieu en is ook zeer agressief voor de omliggende beplanting. Een ander oplossing die je steeds vaker ziet is de hogedrukreiniger. Dit is met afstand de makkelijkste en snelste manier om van de groene aanslag af te komen, zonder het gebruik van chemische middelen. Het resultaat is echter vaak maar van korte duur. Door de kracht van de hogedrukreiniger wordt de structuur van de tuintegels en klinkers aangetast. Het oppervlak wordt poreuzer en ruwer waardoor mossen en algen juist veel meer kans krijgen. Resultaat… de groene aanslag komt nog sneller terug! Natuurlijk zijn er nog allerlei andere chemische middeltjes op de markt die mos en algengroei kunnen verwijderen, maar zoals gezegd zijn deze niet al te best voor milieu en gezondheid. Gelukkig zijn er ook een groot aantal meer natuurlijke manieren om groene aanslag van je stoeptegels te verwijderen.(zie bron)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
En hoe is dat dan voor de stoomcleaner waar naar gevraagd wordt want dat is iets anders dan een hogedrukreiniger.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Onze tuinman (van een hoveniersbedrijf) gebruikt strooizout. Maar ook dat zal wel weer nadelen hebben.
De hovenier op de bijgevoegde site is niet onze hovenier.
https://www.hovenierroelzuidema.nl/tuinproblemen/verwijderen-groene-aanslag-tegels
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" En hoe is dat dan voor de stoomcleaner waar naar gevraagd wordt want dat is iets anders dan een hogedrukreiniger"
@ronron1212: Een stoomreiniger is een hogedrukreiniger die werkt met water op een hoge temperatuur, dus afgezien van de temperatuur een identiek apparaat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ronron1212: Ik heb even de moeite genomen er eentje voor je te zoeken: https://tinyurl.com/ycg5tyf9 En let dan even op de druk die dit apparaat kan leveren.
ronron1212
6 jaar geleden
Een stoomreiniger is weer iets anders dan een hogedrukstoomreiniger
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Een stoomreiniger is weer iets anders dan een hogedrukstoomreiniger"
Ja.....lood om oud ijzer zeg ik. Met een stoomreiniger krijgen je de tuintegels niet schoon, sterker nog zo'n ding gebruik je buiten niet eens, het is meer voor tapijt e.d.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Add. Stoomcleaner is niet eens een echt woord, het is steamcleaner of stoomreiniger.
Dat kan gebeuren. In welke mate jullie terras daar last van heeft, hangt af van het soort steen waarvan het terras is gemaakt en van de kracht van de waterstraal waarmee je het terras schoonspuit. Stoomreinigen is geen probleem. Door de hitte worden algen e.d. gedood, wat groene aanslag juist helpt voorkomen. Met spiegelgladde, gepolijste tegels is het niet nodig om die met kracht schoon te spuiten. Maar wat ruwere tegels worden met alleen een tuinslang niet schoon. Dan moet je of schrobben, of met meer kracht spuiten. Zitten er eenmaal diepere poriën in de tegels, dan haal je daar met schrobben geen vuil meer uit. Schoonspuiten (bij voorkeur met stoom) is dan de enige optie. Om te voorkomen dat er snel weer nieuw vuil in die poriën komt kun je het beste het terras impregneren direct na het schoonmaken. De poriën worden dan weer enigszins opgevuld en de hele tegels worden water- en vuilafstotend. Daardoor is schoonspuiten minder vaak nodig en je terras blijft langer mooi. Gebruik een impregneermiddel dat geschikt is voor het type terrastegel dat jullie hebben. Betontegels hebben een andere behandeling nodig dan natuursteen.