Hoe komen ze aan getallen/aantallen als kijkcijfers en peilingen? Waarom ben ik nog nooit gevraagd?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Overig
1.4K
LeonardN
6 jaar geleden
Wat bedoel je met "peilingen"?
Antoni
6 jaar geleden
Bij de website van opiniepeiler Maurice de Hond www.peil.nl kan je jezelf aanmelden voor het meedoen aan onderzoeken.

Antwoorden (2)

Kijkcijfers worden vastgesteld door de Stichting Kijkonderzoek. Op hun website staat ook beschreven hoe ze dat doen.
Peilingen kunnen door verschillende bureaus/instanties worden gedaan. Daarbij kunnen verschillende manieren worden gehanteerd om aan de gegevens te komen. Dit wisselt per onderzoeksbureau, maar ook per onderzoek. Soms wordt er over een langere periode gebruikt gemaakt van dezelfde groep ondervraagden. Maar het kan ook zijn dat er daadwerkelijke een steekproef wordt getrokken uit de bevolking van Nederland. Zo ben ik twee keer benaderd door het NIPO met een vragenlijst.
6 jaar geleden
De voornaamste methode is een kastje "de kijkmeter" die bij geselecteerde panelleden is aangesloten.

Het kijkgedrag in de panelhuishoudens wordt per seconde elektronisch geregistreerd door de kijkmeter. Op alle (Smart-) televisietoestellen, mediacenters, settopboxen, dvd-spelers/recorders, harddiskrecorders en videorecorders zijn meters aangesloten. Met een speciale afstandsbediening moeten de panelleden en hun gasten zich aanmelden als ze beginnen met televisie kijken en zich afmelden als ze ermee stoppen. De zender waarop het toestel is afgestemd, de tijd en het schakelgedrag worden automatisch door de meter geregistreerd.
Het merendeel van de mensen is nooit gevraagd.

--De steekproef in het kijkonderzoek bestaat uit een panel van ca. 2.750 personen in 1.250 huishoudens. Van al deze panelleden zijn achtergrondkenmerken als geslacht, leeftijd en regio bekend, maar ook zaken als belangstelling voor sport, leefstijl, autobezit, gebruik van bepaalde producten en dergelijke. Op basis hiervan zijn diverse verbanden te leggen:hoeveel 13 t/m 19-jarigen kijken naar een bepaald programma, hoeveel autobezitters hebben de commercial voor een nieuwe personenwagen gezien, kijken alleen sportliefhebbers naar sportprogramma's?--
Toegevoegd op 20 maart 2018 08:31: tekst