Mag een arts in het ziekenhuis, mij het roken verbieden?

ja of nee

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3K

Antwoorden (14)

Natuurlijk niet. Hij kan je hooguit met klem adviseren om te stoppen omdat het funest is voor je lichaam. Uiteindelijk ben je zelf baas over je eigen lichaam en bepaal jij hoe je het al dan niet onderhoudt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee je woont in een vrij land

niemand kan jou iets verbieden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het ja of nee is dan is het nee.
De enige die je wat kan verbieden is kortgezegt de wet.
Als een diender je beveelt weg te gaan heb je te gaan.
Maar wat jij met je gezondheid doet is helemaal jou zaak en die van de mensen die je lief hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een arts, iets dat heel slecht voor de gezondheid is. Verbieden, nee volgens mij ook niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij/zij mag er wel de consequentie aan verbinden dat als jij wel rookt de behandeling gestaakt wordt, of een ingreep niet doorgaat. Roken heeft bijvoorbeeld invloed op de narcose en dan heeft een anesthesist het recht om te weigeren jou narcose toe te dienen.

Als jij dan stug door wilt roken is de keuze aan jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wettelijk gezien niet. Behalve dan in 't ziekenhuis zelf: daar maar een arts jouw 't roken verbieden, maar dat mag ook ieder ander in dat ziekenhuis jouw verbieden.

Sociaal/moreel gezien wel: zoals in situaties zoals omschreven door Jet. En bijv. als er kinderen in de buurt zijn, of sociaal zwakkeren die niet voor zichzelf op (kunnen) komen. En bijv. als twee personen moeten stijden om dezelfde zorg (waarvan bijv. een beperkte hoeveelheid aanwezig is): moet je dan iemand die na waarschuwingen blijft roken, evenveel gunnen als iemand die nooit rookt? Dit laatste is altijd een erg heikel punt (vaak te zien in ziekenhuisseries): mensen die _bewust_ ongezond leven vinden doorgaans dat ze _evenveel_ recht hebben op nieuwe organen en dergelijke dan anderen. (Dan heb ik 't dus zeker niet over mensen die er niks aan kunnen doen, zoals mensen met aangeboren genetische uitzonderlijke afwijkingen, of mensen die aangereden zijn.)

Ook kan je 't zo opvatten: hij mag (inderdaad) verbieden wat ie wil (vrijheid van meningsuiting), maar hoef jij je er dus niet persé aan te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar het is aan jezelf wat je ermee doet, hij zal het heus wel zeggen om jou eigen best wil
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, hij mag zelfs de behandeling niet staken of hiermee dreigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zekers mag hij/zij dat wel, niet omdat hij/zij een hekel heeft aan roken, maar omdat het de behandeling in gevaar brengt of teniet doet. Ze geven iemand die drinkt ook geen nieuwe lever, puur omdat het niet helpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ik al in het commentaar bij jou antwoord heb gezet, zou dat alleen opgaan indien roken en opereren een groter risico is dan niet opereren, en ik ben nog steeds benieuwd naar de aandoeningen waarbij DAT het geval zou zijn......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diabetes/roken/vaten?
Ja dat mag hij!!!!
want in het ziekenhuis mag niet gerookt worden !
eenmaal weer buiten mag je wel roken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het wel verstandig kan zijn die raad op te volgen, maar verbieden kan hij het niet.
In de toekomst is de kans aanwezig dat als een arts jou het roken verbied, en je kiest er voor om het niet te doen, dat alle gevolgen daarvan voor eigen rekening komen, of tegen hogere premie betaling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maar hij mag het je wel sterk afraden. Ook mag hij je verbieden te roken op je kamer bijvoorbeeld, want dat mag in het ziekenhuis sowieso al jaren niet meer. Maar voor patiënten is er nog steeds een rokersruimte, en als je daar zelf niet heen kunt, horen ze zelfs iemand te regelen die je even brengt. Maar daar geven ze niet erg veel prioriteit aan, hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alle ziekenhuizen hebben een rokers ruimte, hier moeteten rokers naar buiten. Ook de patiënten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad Nelly....de ziekenhuizen in het groene hart hebben allemaal de rokersruimte buiten...ook de revalidatiecentrums
Natuurlijk wel, maar hij kan je het niet opleggen. Hij kan niet zeggen, als je rookt dan help ik je niet meer, maar hij mag het je wel verbieden. En de werkelijke reden zal je wellicht verbazen: In het ziekenhuis mag je niet roken, het is een openbare instelling en daar geldt het rookverbod. Dus een arts die moet het je verbieden als hij jou ziet roken in het ziekenhuis. Het is zijn plicht om dat te doen zelfs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee verbieden kan niet.

Heb je bv iets aan je longen en blijf je door roken dan kan een arts besluiten jou, na herhaaldelijk waarschuwen, niet meer verder te behandelen en de zorg overdragen aan een collega.
Dit is niet zo als je accuut hulp nodig hebt, dan zal een arts je altijd helpen.

Maar ik kan me voorstellen dat het erg frustrerend is voor een arts, die er alles aan doet om jouw gezondheid te behouden en zélf werk je dat alleen maar tegen omdat je blijft roken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een arts kan het je misschien aanraden, uitleggen wat de gevolgen kunnen zijn. Misschien wordt je ziekte erger of kunnen bepaalde medicijnen niet goed aanslaan. Maar uiteindelijk moet jij als patient beslissen wat wilt.