Doormiddel van Parachutisten die in het achterland landde, en bootjes met manschappen, tanks, en andere voertuigen op de stranden van Normandië.

Maar dat staat ook gewoon in je boek hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bekijk film: The longest day.

Dan krijg je een goed idee, over hoe het gebeurde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en het was niet alleen Normandië dat bevrijd werd, daar landen de parachutisten uit Groot-Brittannië en de VS.

zo is West-Europa vrij gekomen.

Toegevoegd na 4 minuten:
even op youtube gezocht..

http://www.youtube.com/watch?v=uPU4p7UQOtU

http://www.youtube.com/results?search_query=d-day+normandy&aq=0
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Operatie Overlord hield veel meer in dan alleen de landing van d-day. De bevrijding van Normandië duurde geel wat langer. De Franse havens waren zelfs tijdens de slag om Arnhem nog grotendeels onbruikbaar door achtergebleven Duitse troepen en nieuw materiaal moest via een geïmproviseerde haven op de stranden van Normandië aan land gebracht worden (en dat ging door het weer regelmatig verkeerd). Dus bedoel je de gebeurtenissen op 6 juni of de hele Operatie?

De landingen op 6 juni (de schepen vertrokken zelfs al op de avond van de 5e) waren alleen maar het begin van de operatie om Normandië te verzekeren voor een nieuw front (er wordt wel gezegd dat het ging om een 2e front maar de westerse geallieerden hadden al een front in Italië maar daar zat hun opmars volledig vast en de Russen waren hard onderweg om alle credit voor het verslaan van Duitsland op te eisen).

De film 'de Langste Dag' ('Longest day' in het Engels) geeft een heel goed beeld van de plannen achter die landingen op de eerste dag. Het boek geeft nog meer informatie.

De strategie op de stranden was vrij eenvoudig: een overmacht gebruiken tov een vijand die de aanval niet ziet aankomen. (De geallieerden hadden heel slim de Duitsers op het idee weten te zetten dat ze zouden aanvallen bij Calais.) Het idee werkte beter dan gedacht al was dat meer door fouten aan de kant van de Duitsers die veel te langzaam reageerden en door pure bureaucratie niet in staat waren om de juiste troepen naar de juiste plekken te krijgen. Daarbij hadden de Duitsers geen benul van de omvang van de geallieerde vloot (zo'n beetje alles dat kon drijven is ingezet om troepen en materiaal over te zetten en het was nog stampend vol op iedere boot) en geloofden niet dat de geallieerden de middelen hadden om genoeg troepen in 1 keer over te zetten voor een succesvolle aanval over een afstand zo groot als die tussen Engeland en Normandië. Daarbij was het weer eigenlijk te slecht voor de operatie en Normandië was door de Duitsers in een fort veranderd. De Atlantic Wall was op verschillende plaatsen letterlijk een dikke muur.

Het grootste voordeel dat de geallieerden hadden was dat ze vrijwel volledige controle hadden over het luchtruim en ze hun gevechtsvliegtuigen voor een heel belangrijk deel in konden zetten op grond doelen.