Mag een huisbaas je er uitzetten omdat je de borg niet in 1 keer kan betalen?

Ik heb een appartement gehuurt via partikuliere huisbaas
ik zou de borg via sociale dienst regelen maar die hebben dat afgewesen
de huurbaas wil me er uitzetten omdat de borg niet is betaald terwijl ik wel een betalingsregeling wil treffen

Toegevoegd na 1 uur:
Ik had het zo kunnen regelen met de huurbaas dat ik de sleutels kreeg voor dat de brg betaald was omdat sociale dienst zou bijspringen. helaas wist ik niet dat sociale dienst uiteindelijk de aanvraag zou afwijzen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Borg betaal je toch vooraf?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Catootje, betekent dit dat je alleen nog borg hebt betaald en nog niet echt de huur? Dat verandert de zaak namelijk nogal. Dan is de overeenkomst juridisch misschien niet eens bindend en kan de huurbaas waarschijnlijk het contract zo ontbinden.

Antwoorden (3)

Hangt helemaal af van het contract dat jij ondertekend hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, dat hangt af van waarin je woont. Er is altijd recht op huurbescherming als je huur betaalt. Alleen in de volgende gevallen is er een afwijking op de regels: verzorgingstehuizen, verpleeghuizen, pensions en serviceflats (waarin het accent op verzorging ligt), winkelwoningen, dienstwoningen en vakantiehuisjes (waarbij de huur gebonden is aan een baan of tijdelijk is),
woonboten (want deze vallen niet onder de regels voor onroerende zaken, zoals huizen), sloopwoningen en wisselwoningen (waarbij de huur tijdelijk is), geliberaliseerde huurwoningen (waaronder veel serviceflats), hospitakamers, (zelfstandige) woningen in onderhuur, monumentwoningen en woningen in een beschermd dorp- of stadsgezicht. Als het een gewoon appartement is heb je ook recht op huurbescherming, ook al huur je het van een particuliere huisbaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm... In dat geval even naar de rechtswinkel gaan lijkt mij.
Probleem dus, alleen als je er langer bent dan zes maanden heb je recht van spreken (via de rechter). Maar dat kost geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De huisbaas kan je er niet zomaar uitzetten. Daarvoor moet hij een juridische procedure starten. Maar die kan hij wel winnen. Het is dus zaak om snel om de tafel te gaan zitten met de verhuurder en het probleem te bespreken en mogelijke oplossingen aan te dragen. Doe dat bij voorkeur ook in de vorm van een brief (maak een kopie) die je de huurbaas kan overhandigen.

Verder is het verstandig om juridisch advies in te winnen bij de sociale dienst. Ook al hebben ze je verzoek afgewezen, dat betekent nog niet dat ze je niet willen of kunnen adviseren.

Volgens Sabine Boellaard-Roeters van Lennep (Advocaat): "Eén keer te laat betalen is nog geen verzuim. Twee of drie maanden huurachterstand of het regelmatig te laat betalen is dat wel. Dan is de tekortkoming in de meeste gevallen voldoende ernstig om de ontbinding te rechtvaardigen. Om ontbinding van het huurcontract te verkrijgen, zal de verhuurder naar de rechter moeten gaan. De rechter zal dan beoordelen of gelet op alle omstandigheden van het geval de tekortkoming ernstig genoeg is om een ontbinding te rechtvaardigen. De rechter heeft de bevoegdheid de huurder een zgn. "terme de grace" te geven om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen. De huurder krijgt dan van de rechter ten hoogste een maand om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen. "

Zorg in iedere geval dat je zo snel mogelijk een betaling kan doen om erger te voorkomen.