Waarom geloven sommige mensen in het leven na de dood?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
7.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk hoort deze vraag in de categorie "maatschappij" , " spiritualiteit" thuis . Maar dat is jouw feestje ! Mooie vraag +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=FPHyPehqXHQ&feature=related

Antwoorden (46)

Want ze willen niet dat er niets is na het leven dus hebben ze al die verhalen bedacht...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat als dat waar is, je niet zomaar weg bent.
dat je gewoon doorgaat.
en zodat het verdriet om je overleven dierbaren wat beter te verwerken is.
'ik zie ze vast wel weer terug als ik ook ga, over een paar jaar.'

en gewoon om te verklaren. 'Want hoe komt het nou dat iemand gewoon niet meer leeft, en weg is?
daar moet toch een verklaring voor zijn?
maar een verklaring, weg van dit leven, en door naar een volgend leven.'

en het liefst dan een betere. dan heb je iets om naar uit te kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
eens
Het word geloven genoemd : omdat er nog geen bewijs is wat er na de dood is....

mischien in het jaar 3000 dat ze dan speciale apparatuur hebben die alles kan zien en verklaren....

bijv een ziel kan je nu nog niet fotograveren .... maar wie weet in de toekomst wel.....

sommige mensen zeggen wel : dat energie ( een ziel? ) niet zomaar kan verdwijnen en dus logisch ergens anders naar toe zal gaan.....

maar ha ik weet het ook allemaal niet hoor....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat daar religieuze geschriften over zijn die veel volgelingen hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun jij bewijzen dat er geen leven na de dood is? Het is allebei geloven, leven of geen leven na de dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende redenen.
De ene gelooft erin vanwege zijn/haar geloof. Denk hierbij aan naar de hemel gaan en/of reincarnatie.
Anderen geloven erin omdat ze menen nog contacten te hebben met overledenen. Meningen hierover zijn zeer verdeeld. Verder is er documentatie van kinderen die vertellen over hun vorige leven. Ik zag laatst op tv een documentaire hierover. Ze lieten 3 gevallen zien, waarin het kind precies wist te vertellen, wie hij was geweest, waar hij had gewoond, naam van de ouders, enz. Na onderzoek is gebleken, dat het onmogelijk kinderfantasie kon betreffen.
Maar hoe dan ook, om welke reden dan ook, het blijft allemaal onverklaarbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geeft hen iets om te hopen, het geeft troost te weten dat de persoon niet echt sterft en doorleeft. En de drang om onsterfelijk te zijn is zo groot dat mensen graag geloven in leven na de dood. (Hoe controversieel leven na de dood ook is)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een leven na de dood geeft hoop
en het idee dat wat in dit leven niet uit de verf kwam
dat wellicht een volgend leven opnieuw kansen biedt.
en ook:
in één leven kom je niet toe aan al die lessen die er te leren zijn. lessen over meer levens verspreid is een mooie optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als sprookje, bedoeld om de afschuwwekkende waarheid van onze sterfelijkheid te verzachten.

Tenminste zo bewoord Dan Brown dat in zijn boek 'Het Verloren Symbool'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een ieder vrij is om te geloven wat hij/zij wil.
Je bent vrij om er wel in te geloven en je bent net zo vrij om er niet in te geloven. Wie er nu gelijk heeft, dat maakt niet uit. Als je maar geloofd in wat je wil geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom niet?Ik geloof in een leven na de dood.Ik weet het niet zeker en er zijn tijden dat de twijfel boven komt.Toch komt het geloof altijd terug omdat ik weiger te geloven dat alles zomaar stopt.Ik ben geen fanaat en ga niet naar de kerk.Er zijn echter dingen gebeurd in mijn leven die bevestigen dat er wel een hiernamaals moet zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof er niet alleen in, maar ik ben er van overtuigd.
Er zijn al zoveel spirituele ervaringen in mijn leven geweest, dat geloven zeker weten is geworden.
Een mens is meer dan alleen maar zijn lichaam, en een reeks van toevalligheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je gelovig bent. Geloven mensen dat er een nieuwe leven is na de dood. In de hemel dus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niemand weet wat er dan gebeurt, gee christen, moslim of ongelovige weet dat. Dat maakt het juist intrigerend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oude geschriften en religies vertellen dat.er zijn ook mensen met "een bijna dood"ervaring..ik heb niet zoveel met religies,maar heb wel t idee dat een mens en een lichaam twee verschillende dingen zijn.t zou mij niks verbazen als de geest nog wat langer doorgaat dan t lichaam..maar hoe dat dan verder gaat weet niemand.want niemand kan t bevestigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nadat mijn vader overleed maakte hij contact met mij. Zelfs de grootste scepticus zou overtuigd raken dat dit echt gebeurde , als dit bij hem zou gebeuren , door de manier waarop het contact werd gelegd. De materiële wereld en zijn onzichtbare wereld werden even met elkaar verbonden.
Mijn vader liet mij weten dat hij er was , op een manier waarvan alleen hij vóór zijn dood zou hebben geweten hoe ik de boodschappen zou kunnen verstaan.

Na deze ervaring is het ONmogelijk om niet meer in het leven na de dood ( beter gezegd "de onzichtbare wereld " ) te geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Omdat dat in de Bijbel staat.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik geloof werkelijk dat we hier niet voor niets rondhuppelen, en dat alles een reden heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt Eddijst.
Waarom niet? Het is toch een stuk gerustellender als je gelooft dat je na je dood naar een fantatische plek gaat dan dat je gelooft dat je dan weg bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk om angst... Dood gaan is al angstig, maar het niet weten wat er na komt, is nog veel angstiger. Misschien dat mensen daarom gaan geloven in een leven na de dood. Ik ga wel angstig dood, geloof in niets als in steeds een ietsje pietsje mijzelf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk maar aan een déja vû. Iedereen maakt ze mee, dat wilt dus zeggen dat je het al een keer hebt meegemaakt... of ergens gezien hebt...
dus er moet leven voor leven zijn. en leven na de dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom niet , laat iedereen geloven wat een ieder wil, er is nog nooit iemand terug gekomen om het tegendeel te bewijzen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geeft hoop. Geloven in leven na de dood geeft hoop. Hoop doet leven.

Er is leven na de dood, als er ook leven voor de dood is... Is er geen leven voor de dood, dan is er ook geen leven na de dood.

De dood is het einde van het lichaam. Door het lichaam komt er leven, komt er ervaring. Alle zintuigen zitten in de huid en als er leven is geven die sensaties. Dat is leven. Is er dood dan is er geen leven, geen reactie op prikkels en dat is niet omkeerbaar. Geloven is NIETweten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
A) Omdat ze andere mensen napraten;
B) Omdat ze het een nare gedachte vinden dat ze met hun dood als persoon verdwijnen;
C) Omdat ze vinden dat al het onrecht en ellende in deze wereld dan later moet worden goedgemaakt;
D) Omdat dan goed gedrag kan worden beloond en slecht gedrag bestraft (de hemel of de vorm waarin je reincarneert)
E) Omdat ze daarmee bepaalde ervaringen proberen te verklaren (bv herinneringen uit een vorig leven)

Om een combinatie van bovenstaande redenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vreemd, een- voor zo'n veelomvattend en op jarenlange noeste studie gebaseerd antwoord.
Lekker makkelijk, je loopt achter de meute aan en je hoeft je er geen zorgen over te maken wat en of er na de dood nog iets is.
Een van de ergste vijanden voor de mens is het onbekende. Het is moeilijk je daar tegen te wapenen. Dan kun je de vijand beter ontkennen of negeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij de moslims :

de leven is gelijk een test; als je een goede persoon was ga je naar de paradijs , of
als je een slechte persoon was ga je naar de hel

je zou zeggen maar hoe weten ze dat dan zeker;
het staat in de koran(heilige boek van de moslims)
alles wat daar staat is juist,
geloof je dat dan niet, zoek dan maar 1 kleine foutje in de koran..geloof me.. je zal echt geen 1foutje vinden.

;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zegt hun geloof tegen ze.
en zij geloven dat dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verzinnen ze meestal niet zelf. Horen en zeggen verhalen. Er staan boeken vol mee beschreven. Spirituele boeken verkopen nog altijd beter dan wetenschappelijke.
Verder is het een prettige gedachte, en het profijt van die houvast overschaduwt de waarheidsliefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een vriendin van mij heeft een relatie gehad met een jongen. toen ze 3 jaar samen waren, kreeg hij kanker. zij hebben afgesproken, bij de grote boom aan het meertje bij ons in het dorp. als zij ook overlijdt, zullen ze weer samen zijn.

zij vertrouwden op de toekomst, dat ze ooit weer samen zouden zijn. leven na de dood kan eng zijn, maar ook heel mooi.

Toegevoegd na 1 minuut:
(wat trouwens wel een erg lullig detail is, die boom, waar zij in de zomer altijd samen zaten, waar ze hebben afgesproken in hun leven na de dood,, die boom is omgezaagd.. natuurlijk blijft de plek hetzelfde, dus daar kunnen ze elkaar wel 'ontmoeten', maar er staat wel een huis nu...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar ga je anders doen als je dood bent;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geloof echt wel dat er iets anders is na de dood omdat toen mijn moeder werd gecremeerd er een vogeltje(roodborstje)op een tak zat naar ons te kijken na dat de dienst was afgelopen vloog het beestje weg hij heeft daar de hele dienst gezeten
toeval nou ik weet het niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ik dat ervaren heb.
Door verkeerde medicatie heb ik een hart stilstand gehad. Op dat moment ervaarde ik zo een vrede en welbehagen dat ik wist dat het goed was om te gaan. Door reanimatie ben ik terug gehaald. Ik heb later erge schuldgevoelens gehad omdat ik dood wilde. Er was nog zoveel om voor te leven. Een lieve man, kinderen en kleinkinderen. Ook werd ik erg verwend door allen.
Nu ben ik niet bang meer voor de dood. Wel voor de manier waarop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen zeg je?
Je bedoelt miljarden mensen!
Alle gelovigen op aarde geloven in een leven na de dood.
Anders ben je geen gelovige.
Het is het belangrijkste onderdeel van het geloof.
Het is hun doel hier op aarde, ooit te leven na de dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloofde oprecht in een leven na de dood en na een aantal ervaringen weet ik het zeker. Er is geen twijfel mogelijk wat mij betreft: door dingen die mij zijn overkomen is het wat mij betreft helder dat we er nadat we ons stoffelijk lichaam hebben verlaten nog steeds zijn.
Onze ziel, onze geest gaat gewoon door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er aanwijzingen in de bijbel staan dat er een leven na de dood is dat eeuwig is.: Wie in mij gelooft zal eeuwig leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ieder zijn eigen mening..maar ik zelf geloof erin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar waarom dan? Dat was tenslotte de vraag, in deze.
D'r is niets na de dood. Mensen vinden het te eng om daar aan te denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij veel mensen is eht gewoon erin gestampt door hun ouders, ze zijn er mee opgegroeid dus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de bijbel dat zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat zou je moeten merken van doodgaan als je al niet eens merkt dat je in slaap valt.Pas bij het ontwaken besef je dat je kennelijk in slaap gevallen bent.
Ik zie t zo: voor mijn geboorte was ik er niet,
nu ben ik er wel maar na mijn dood ben ik er weer niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ik het persoonlijk zo voel dat er meer is tussen hemel en aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom geloven sommige mensen niet in het leven na de dood?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je wordt gewoon weer één met het geheel, "you come with nothing and you go back with nothing"('cfr. Monty Python in de Life of Brian)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat mensen geloven in leven na de dood, omdat het houvast geeft. Uiteindelijk blijft 1 van de grootste angsten van de mens het stoppen van je bestaan, het NIET meer zijn. Dus geloven heel veel mensen in leven na de dood, dit geeft mensen denk ik de geruststelling die ze nodig hebben zodat ze er vrede mee hebben als het uiteindelijk zo ver is.

Want wie wil nou het gevoel hebben dat zijn leven er niet toe deed, uiteindelijk is het maar 1 mensenleven in een tijdspan van miljoenen jaren...

Ook geloof ik dat het voortkomt uit het principe van het geloven in iets genaamd de hemel, waar goede mensen heengaan als ze sterven. Ontzettend veel gelovigen proberen ook mede hierdoor goed te leven, wie zit er nou niet te wachten op eeuwigdurend geluk in het koninkrijk van God. Ik vind dit echter een fabeltje wat vroeger bedacht is om de mensen in toom te houden. Het was ook een perfect idee in mijn ogen, je creëert een hemel voor goede mensen en een hel voor slechte mensen. Je gebruikt 1 van de mensen hun grootste angst en gebruikt dat om de massa onder controle te houden. Heel goed bedacht dus, helaas heeft het gefaald. Er zullen altijd conflicten zijn tussen mensen, zij het dat er wel een hemel en een hel is of niet.

Sorry dat ik zo over religie denk en als ik mensen hiermee kwets was dat niet mijn bedoeling, ik respecteer ieder zijn geloof en geloofsovertuigingen. Dit is voor mij de waarheid van het ontstaan van religie en het is dus MIJN mening. Verder ben ik ook zelf christen geweest, maar kon het daar dus niet meer vinden tussen alle fabeltjes...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geachte,

Er is al veel geschreven over religie, reincarnatie (weder-
geboorte)

Geloven is een recht dat ook is opgenomen in het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens :

art. 1: Verplichting van lidstaten zich te houden aan de rechten en toe te passen op iedereen binnen hun rechtsmacht.

art. 2: recht op leven
art. 3: verbod op martelen
art. 4: verbod op slavernij en dwangarbeid
art. 5: recht op vrijheid en veiligheid
art. 6: recht op een eerlijk proces
art. 7: geen straf zonder wet: legaliteitsbeginsel

art. 8: recht op privacy, waaronder ook valt: bescherming van het gezin (voluit: recht op eerbiediging van privé-, familie- en gezinsleven)

art. 9: vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst !

art. 10: vrijheid van meningsuiting !

art. 11: vrijheid van vergadering
art. 12: recht op huwelijk
art. 13: recht op daadwerkelijk rechtsmiddel
art. 14: verbod op discriminatie

Dus iedere mens is vrij om te geloven of niet te geloven !
Indien we niet zouden geloven in het voortbestaan na de dood, wat zou er dan nog overblijven van ons geloof ??

De parapsychologie houdt zich bezig ook met dit domein :

LEVEN NA DE DOOD ?

-Bestuderen van vraagstukken ivm dood en leven !
-Paranormale verschijningen (ESP)
-Uittredingen (buiten het lichaam)
-Bijna Dood ervaringen (NDE)
-Paranormale stemmen

GHOSTWHISPERER ?

Dit is een serie gebaseerd op waargebeurde feiten
Melinda Gordon (actrice Jennifer Love Hewitt) heeft de gave van helderziendheid en medium, zij ziet dingen in een Déja-Vu verscjinsel en bemiddeld tussen de doden en de nabestaanden !

Iedere aflevering legt men de nadruk met kontakten van Gene Zijde en de fysieke wereld !

Voor meer info verwijs ik graag naar enkele linken ivm dit onderwerp !

Carpe Diem (Pluk de dag)

Mvg,

Karel8158
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat staat in de Bijbel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft iemand hun ooit verteld. Had hij dit niet gedaan dan waren ze er zelf nooit opgekomen.