Veel mensen denken dat Shetlanders eigenwijze en lastige, vervelende pony's zijn. Dit is niet helemaal waar. Vaak worden deze pony's als veulen gekocht en niet goed opgevoed. Krijgt een veulen geen goede, consequente opvoeding, dan vraag je eigenlijk om problemen. Een Shetlander is werklustig, nieuwsgierig en leert graag nieuwe dingen. Ze zijn ontzettend slim en mede door de nieuwsgierigheid willen ze wel eens aan de verkeerde kant van de omheining staan.

Shetland-pony's zijn geharde pony's. Ze hebben dan ook weinig voedsel en beschutting nodig, maar een schuilstal in de weide is voor de pony zeer fijn bij slecht en koud weer. Shetlanders hebben een enorme aanleg om dik te worden. Het eten van gras en ander voedsel dat te rijk is voor zijn gestel in combinatie met te weinig beweging kan leiden tot hoefbevangenheid, een hoefziekte die kreupelheid veroorzaakt en zelfs tot de dood van de pony kan leiden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Veel mensen denken dat Shetlanders eigenwijze en lastige, vervelende pony's zijn. Dit is niet helemaal waar. Vaak worden deze pony's als veulen gekocht en niet goed opgevoed. Krijgt een veulen geen goede, consequente opvoeding, dan vraag je eigenlijk om problemen. Een Shetlander is werklustig, nieuwsgierig en leert graag nieuwe dingen. Ze zijn ontzettend slim en mede door de nieuwsgierigheid willen ze wel eens aan de verkeerde kant van de omheining staan.

Bovendien heten de beesten Shetlandpony's zonder c tussen de S en de h