Waarom geen vergoeding zorgverzekering huisalarmering als je daarmee onnodige hoge kosten zorg kan voorkomen?

Gaat niet specifiek om mijn eigen situatie, maar ook landelijke bepalingen vanuit de zorgverzekeringswet.

Al meer keren is ook NA bezwaar indienen+ onderbouwingen van artsen en paramedici dit afgewezen omdat "ik of een ander zelfstandig wonende nog wel in staat zou zijn een telefoon te kunnen bedienen"...
Normaliter is dit ook zo , mede dankzij internet, Skype, smartphones etc.
+ mantelzorg PGB enz kunnen velen nog zelfstandig wonen i.p.v. naar zorginstelling24/7 uur.Je intrek nemen in een particuliere zorginstelling is geen oplossing: hier liggen de kosten vaak nóg hoger en kan tot maandelijks zo’n €3000 tot €5900 oplopen.
Reken uit hoeveel minder dit is met een juist PGB+ vrijwilligers + paar duurzame aanpassingen/voorzieningen in huis?
Los nog van vrijheid en participatie in deze maatschappij.

Maar waarom die voorwaarde van Menzis o.a. dat je nog moet kunnen bellen op tijd bij o.a een beroerte/ca, of zoals mij overkwam in weekend een tijdens partieel symptomatisch insult waarbij geheugen en zicht tijdelijk verandert of wegvalt?
Op deze momenten door duidelijke littekens in hersenen na beroertes is logisch en of adequaat handelen onmogelijk.
Zoals ook hier in beeld gebracht op https://youtu.be/kS3PNIqidPw?
Waarom niet eventueel gelijk iets als dit vergoeden? http://www.stelcomfortshop.nl/vlinder-sos-alarmknop-senioren
Of zie ik iets flink over hoofd??

Toegevoegd na 1 uur:
Zie ook : http://www.werkagendamenzisgemeenten.nl/test-blok-4/

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Overig
2.9K
paulus811
7 jaar geleden
In het algemeen is het zo dat verzekeraars schade vergoeden nadat het ontstaan is en niet betalen voor preventieve maatregelen. Dat geldt niet alleen voor zorgverzekeringen, maar een autoalarm moet je ook zelf betalen of een sprinklerinstallatie in een winkel gaat helaas ook op eigen rekening.
Reddie
7 jaar geleden
Plus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vraag is bewerkt met toevoeging en komt voort mede uit vragen van werkenden IN de zorg ;)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is gewoon vergoeding mogelijk voor personenalarmering vanuit het basispakket; heb je een bepaalde groep op het oog die daarbuiten valt? Nou wordt niet alles vergoed natuurlijk: ik had het in mijn vorige huis, maar dan moest ik wel nog de kosten voor een extra telefoonlijn betalen - in mijn nieuwe huis heb ik het niet opnieuw laten installeren, ook omdat ik weinig situaties kon bedenken waarin ik níet in staat zou zijn mijn telefoon te bedienen, maar wél op een knopje zou kunnen drukken. Ik heb dus gewoon mijn mobiele telefoon altijd aan een koord op mijn lijf hangen. Bij bepaalde neurologische problematiek kan ik me wel voorstellen dat dat anders kan zijn, dan kan één zo'n knop wel degelijk voordeel hebben. Maar in principe krijg je dat ook gewoon dan. Overigens: ook de kosten van de zorg in de thuissituatie kunnen oplopen tot de door jou genoemde bedragen. PGB-WLZ is even hoog, of je nu in een instelling woont of thuis. Alleen naturazorg is duidelijk duurder, en heeft nog een hogere eigen bijdrage ook.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ItisILeClerc, ja klopt ook , maar meer indirect . Zorgverzekeraars doen wel zeker aan preventies mbt ziekte en ongevallen voorkomen! Fit /sportpakketten, maar ook webshops met thuis-meet apparatuur , tal kortingen op vakantie ook met evt . mantelzorgers/respijtzorg etc. ...Miljarden ook onjuiste declaraties van ziekenhuizen mbt hulpmiddelen, en keuzes /medische adviezen etc (zie ook gisteren http://www.medicalfacts.nl/2016/05/04/10-jaar-nieuw-zorgstelsel-antoinette-hertsenberg-maakt-balans-op/hierover worden domweg VERSPILD... marktwerking zorg) en kan met veel meer doelmatigheid ook leiden tot een veel eerlijker/gelijkwaardiger leven voor ALLE mensen en betaalbare zog.. niemand kiest immers voor beperkingen, ziekten, afhankelijkheid , oud worden en " daarmee duur en/ of zinloos" voor deze samenleving?
@Lies12, zelfs naturazorg kan nog zoveel doeltreffender! ;)
Snap dat voor jou prima voldoet met je telefoon steeds binnen handbereik en vanuit rolstoel of soms bed ;) Maar bij plotse insulten valpartijen in /rond huis,signalen van infarct, plots flauwvallen, of bewustzijnsverlies/vermindering en zoals in buurt ook hier mensen met GGZ problematiek/psychoses, gevorderde dementie/Alzheimer, ontregeling door medicaties enz, is eenvoudig en goedkoper eenmalig een persoonsalarmering in te stellen lijkt me?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik kan me ook niet voorstellen dat in die situaties het niet vergoed wordt. Want dat lijkt me wel de bedoeling van die criteria. En dat zijn óók de situaties waarin er m.i. toegang zou moeten zijn tot de WLZ. Júist wanneer er toezicht nodig is en het initiatief soms ook bij zorgverlener(s) moet liggen om te kijken of het wel goed gaat met iemand: dat zijn echt WLZ-situaties bij uitstek. Bij GGZ is dat een lastiger natuurlijk (tenzij er nog een andere - dominante - grondslag is) maar bij dementie of bewustzijnsstoornissen is wat je beschrijft toch echt de WLZ-doelgroep.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik lees nu nogmaals je vraag, en zie dat het vooral vastzit op het kunnen bedienen van de telefoon. Als dát het probleem is, moet daar ook op ingezet worden. Dus als personen in kwestie de telefoon niet kunnen bedienen of niet kunnen bedienen in juist die situaties waarin het erop aan komt, moeten ze dat aantonen. Wordt dat niet geaccepteerd? Ook niet met een ergotherapeutisch rapport?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt hele maal Lies, ook niet met ergo rapport. Onderbouwing van St. Sein ook niet
Bij zowel Achmea en Univé en Menzis is dit nog nagevraagd....Pas als er bv een combi is als diabetes+ GGZ indicatie, combi met longfibrose , dementie. of combi MS etc is toekenning soms mogelijk..

Antwoorden (1)

Omdat onze overheid besloten heeft dat deze kosten niet in het basispakket thuishoren. Als je veranderingen in het basispakket wilt voorstellen, moet je 'naar de politiek'. Alles wat aan het basispakket wordt toegevoegd, zorgt (in principe) voor een verhoging van de premie of je moet weer andere elementen uit dat pakket laten vervallen. Waarom bijv. wel tandartszorg tot 18 jaar is verzekerd in het basispakket en daarboven niet? Keuzes, allemaal keuzes.

Van de site van de Rijksoverheid:

"Wanneer krijg ik personenalarmering voor thuis vergoed?

Of u een vergoeding voor personenalarmering krijgt, hangt af van uw situatie. Met een personenalarm voor thuis (personenalarmering) kunt u in een noodgeval verbinding maken met directe hulp of een meldkamer.

Vergoeding personenalarmering bij medische redenen

Zijn er medische redenen voor personenalarmering, dan vergoedt uw zorgverzekeraar mogelijk een deel van de kosten. U moet een verklaring van uw huisarts hebben, waarin staat dat u personenalarmering nodig heeft. Alleen de apparatuur wordt vergoed. De abonnementskosten voor de meldkamer moet u zelf betalen.

Voor meer informatie en de voorwaarden kunt u terecht bij uw zorgverzekeraar.

Vergoeding personenalarmering bij sociale redenen

Soms kunt u via de gemeente een aansluiting krijgen op de personenalarmering. Dat kan alleen als u om sociale redenen een alarm nodig heeft. U voelt zich bijvoorbeeld thuis niet veilig. En u heeft geen mensen in de buurt die u kunt waarschuwen als er iets mis is. U kunt met uw gemeente overleggen wat voor u mogelijk is. Niet alle gemeenten vergoeden de personenalarmering.

Geen vergoeding voor personenalarm

Als de zorgverzekeraar of de gemeente het personenalarm niet vergoedt, kunt u het zelf aanschaffen. U moet dan alle kosten zelf betalen.

(...)

Hoe werkt personenalarmering?
(...)

De zorgverzekeraar regelt de medische alarmering. De gemeente of zorginstelling regelt meestal de sociale alarmering."

Wellicht biedt aftrek via de Belasting nog wat mogelijkheden als bepaalde kosten niet vergoed worden. Zo is aftrekbaar:
"•een alarmsysteem in verband met een specifieke ziekte
Bijvoorbeeld een detectie- of alarmapparaat voor mensen met epilepsie"
7 jaar geleden
ItisILeClerc
7 jaar geleden
Vraagsteller betoogt dat opname in het basispakket leidt tot een verlaging van de premie, niet een verhoging. Het is daarmee in het belang van alle verzekerden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar het IS opgenomen in het basispakket. Alleen wel onder bepaalde voorwaarden. Daarbij gaan dit soort dingen vaak helemaal niet om de kosten, en al helemaal niet om de kosten op lange termijn. Er zijn gewoon bepaalde afspraken, en als je iets nodig hebt dat niet in het pakket zit, heb je negen van de tien keer gewoon pech - hoeveel kosten je daarmee potentieel ook zou kunnen besparen.
Computoon
7 jaar geleden
Het zou leiden tot een verhoging van de premie van de zorgverzekering. De kosten voor langdurige zorg (verpleeghuizen e.d.) komen uit een andere pot, de pot van de Wet Langdurige Zorg. Dat is een volksverzekering. De WLZ wordt niet uitgevoerd door zorgverzekeraars.
Computoon
7 jaar geleden
Lies12: ik zie de persooonsalarmering niet als hulpmiddel in het basispakket. Het is meer een 'ding' dat in aanmerking kan komen voor de WMO. En dan zou vraagsteller naar de gemeente moeten (of kunnen? ("Hulpmiddel om thuis zelfstandig te kunnen blijven wonen".) Al lijkt het er soms op dat iedere gemeente de WMO op zijn eigen manier uitvoert. "Zijn medische hulpmiddelen opgenomen in het basispakket? Heeft u hulpmiddelen nodig voor behandeling, verpleging, revalidatie of verzorging? Dan krijgt u deze vergoed uit het basispakket. Zorgverzekeraars vergoeden eenvoudige loopmiddelen, zoals krukken of een rollator niet meer. Heeft u blijvend hulpmiddelen nodig, bijvoorbeeld vanwege een handicap? Dan krijgt u deze meestal van uw gemeente.
Hulpmiddelen via zorgverzekeraar Uw zorgverzekering regelt de hulpmiddelen die u nodig heeft voor behandeling, verpleging, revalidatie en verzorging. Bijvoorbeeld een verstelbaar bed of een speciale matras als u langdurige bedrust nodig heeft. Voor meer informatie hierover neemt u contact op met uw zorgverzekeraar. Meer informatie over hulpmiddelen vindt u in de hulpmiddelenwijzer.
Hulpmiddelen via gemeente Heeft u een hulpmiddel nodig om thuis zelfstandig te kunnen blijven wonen? Of om u in huis en daarbuiten goed te kunnen verplaatsen? Deze hulpmiddelen krijgt u van de gemeente vanuit de Wmo (officieel Wmo 2015). Voorbeelden van hulpmiddelen die u blijvend nodig kunt hebben zijn een rolstoel, traplift of een elektrische deuropener. Voor meer informatie kunt u terecht bij het Wmo-loket van uw gemeente.
Eenvoudige loophulpmiddelen niet meer vergoed Eenvoudige loophulpmiddelen, zoals rollators, krukken en looprekken, zitten niet in het basispakket van de zorgverzekering. U kunt deze hulpmiddelen zelf kopen of huren. Bijvoorbeeld bij een thuiszorgwinkel. Het is ook mogelijk dat uw zorgverzekeraar deze hulpmiddelen heeft opgenomen in een aanvullende verzekering. Vraag dit na bij uw zorgverzekeraar.
Kunt u deze hulpmiddelen niet zelf betalen? Dan komt u misschien in aanmerking voor bijzondere bijstand. Neem hiervoor contact op met uw gemeente.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De doelgroep ( incl mezelf) en waar ik ook middels vrijwilligerswerk mee te maken krijg zijn mensen die al extra (garant3 of fit-en-en vrij bv bij Univé een pakket kozen. Dit vanwege inschatting extra eigen bijdrages.
Vooral ook deze groep gaat het om : "vergoeding personenalarmering bij medische redenen Zijn er medische redenen voor personenalarmering, dan vergoedt uw zorgverzekeraar mogelijk een deel van de kosten. U moet een verklaring van uw huisarts hebben, waarin staat dat u personenalarmering nodig heeft. Alleen de apparatuur wordt vergoed. De abonnementskosten voor de meldkamer moet u zelf betalen. ( Soms is dit deel ook nog ( fiscaal) te verrekenen als CAK te veel wordt)) Voor meer informatie en de voorwaarden kunt u terecht bij uw zorgverzekeraar. "
Laatste is veelal HET probleem... tal van artsen geven zeer duidelijke indicatie aan voor deze alarmering juist om te voorkomen dat mensen meer ongevallen in huis krijgen ( valpreventie) en ook de WMO stimuleert mantelzorg en zelfstandigheid . Veel huisartsen vroegen met onderbouwing thuis/persoons alarm in huis en werden 3 x afgewezen ondanks alles!
Laatste ook in mijn geval overigens... ze lijken "niet mee te gaan" deels in goedkopere maar ook preventieve ( domotica) opties bij inderdaad epilepsie die niet steeds met medicatie helpt. De hoge premies kloppen niet met de vergoedingen en eigen bijdrages... en is ook de mening/ervaring van vele zorgprofessionals.. Zie ook Zorgvisie: De Krosse vindt het alarmknop-verhaal ‘framing’. ‘
Wie zelf in staat is om in te schatten of er zorg nodig is, in staat is om die hulp zelf in te roepen en daar even op kan wachten, die hoort volgens de wet niet in de Wlz thuis.’ In de praktijk betekent dit een grote verandering voor lichamelijk gehandicapten, die cognitief prima functioneren. Zij komen in de wijkverpleging, dus Zorgverzekeringswet (ZVW) en/of de Wmo. ‘Daar hoeven ze niet slechter af te zijn. Alleen horen we dat ze in de wijkverpleging elk jaar opnieuw geïndiceerd worden, terwijl dat in de AWBZ niet het geval was. Er is een groep lichamelijke gehandicapten die het in de AWBZ goed had geregeld met een pgb. Die vrezen dat ze dat nu elk jaar opnieuw moeten aanvragen.’
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Toon: in je eigen citaat staat dat personenalarmering onder de basisverzekering valt. Niet de WMO dus. Het probleem is - zoals ik al dacht - blijkbaar zoals Conqie aangeeft de indicatiestelling. Kortom: je kunt in aanmerking komen voor vergoeding vanuit het basispakket, maar in de praktijk is het lastig om dit ook daadwerkelijk te krijgen. Ik zie trouwens geen directe link met het WLZ-verhaal. De toegang tot de WLZ is een groot probleem. Ik werd zonder problemen toegelaten, maar had dit eigenlijk niet eens verwacht. Anderzijds zie en hoor ik soms verhalen waarbij het afgewezen is waarvan ik denk: als ik WLZ krijg, dan moeten zij het zeker krijgen. Als je namelijk uitgaat van het criterium van 'kunnen alarmeren', dan zou er bijna niemand op alleen een lichamelijke beperking of ziekte in de WLZ kunnen komen. Immers: als je een schakelaar kunt bedienen (desnoods via blaas/zuig) dan kun je alarmeren. Je zou dan alleen met bewustzijnsverliezen of cognitieve problemen nog in de WLZ kunnen komen, en dat is toch echt niet de bedoeling van de wet. En nog sterker: ook in verpleeghuizen, revalidatiecentra en ziekenhuizen is het heel vaak zo dat er pas iemand komt nadat je zélf een alarmknop hebt ingedrukt. Dat criterium is dus buiten alle realiteit, maar wordt ook nog eens heel verschillend toegepast door de verschillende CIZ-medewerkers. Maar zoals ik zei: ik zie niet echt een verband tussen de onwil van verzekeraars om persoonsalarmering te vergoeden en de problemen bij de toegang tot de WLZ. Maar misschien mis ik iets? Is het probleem met personenalarmering trouwens nieuw? Mijn aanvraag van destijds werd zonder enig probleem toegekend, maar dat zal inmiddels wel tussen de acht en tien jaar geleden zijn. En, zoals gezegd, heb ik geen cognitieve problemen of bewustzijnsverliezen. Wel functioneerde ik destijds lichamelijk gezien slechter dan nu, dus het bedienen van een telefoon was wel echt lastiger en zou ik na bijv. een val niet altijd gekund hebben, denk ik.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel goed aangevuld Lies, idd gaat het ook daarom, de : rechts ongelijkheid deels en vanuit welke pot ook anderzijds en ook :wel allen stijgende premies + zorgkosten.... Ook CIZ en wmo wlz zouden meer en doelgerichter op 1 lijn kunnen komen, uit welke pot of verzekering zou minder uit moeten maken; gaat het om mensen of 'dingen' die een taxatie nodig hebben? ;) Ps een telefoon ( welk type dan ook) bedienen di net wegschiet in valpartij en onbereikbaar wordt, afgaat en leegloopt onder kast of bed, is ook kneeter vervelend /pijnlijk ;)