Geldt significantie ook bij makkelijke producten zoals 5,0 * 2, quotiënten zoals 15 / 2 en het rendement?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Het beste antwoord

Dat hangt vaak van de context af.

Exacte getallen als '119 personen' of '3 batterijen' tellen niet mee in de significantie. Als 1 zak chips bijvoorbeeld 0,51 kg weegt, wegen 3 zakken chips 1,5 kg. Je hoeft er dus geen rekening mee te houden dat je per ongeluk 2,5 of 3,4 zakken chips weegt.

Gegevens (!) die in breuken zijn gegeven hebben in principe een oneindige significantie. 1/3 = 0,333333..., maar ook 1/2 = 0,500000... Als je het gegeven krijgt dat 2/3 taart 0,62 kg weegt mag je dus zeggen dat een hele taart 0,93 kg weegt i.p.v. 0,9 kg. Omdat meetgegevens eigenlijk nooit exact zijn worden breuken in de wetenschap nauwelijks gebruikt. Meestal wordt dan bijvoorbeeld gezegd: '0,67% van een taart'.

Als je echter bij de berekening (!) iets moet delen geldt de significantie wel. Stel bijvoorbeeld dat je de stroomsterkte wilt weten (I = U/R). Je weet dat de spanning (U) 2 volt is en de weerstand (R) 3 Ohm. Dan is I = 2/3. Dit moet je schrijven als 0,7 Ampère omdat 2/3 een oneindige significantie heeft en 0,7 een significantie van 1.

Ook het rendement wordt berekend met een deling. Als je in theorie 3,9 kg kan krijgen en in praktijk maar 2,4 kg krijgt, is het rendement dus gelijk aan 62% en niet 61,538%.