Is het gebruik van regionale luchthavens nuttig?

In België hebben we 5 internationale luchthavens: Brussel, Antwerpen, Luik, Charleroi en Oostende. Ze worden allemaal gebruikt voor cargo- en internationale vluchten. Er is al een tijdje een concurrentiestrijd tussen de luchthaven van Brussel en Charleroi. Brussel beschuldigt Charleroi o.a. van oneerlijke concurrentie en het illegaal aanvaarden van teveel steun van de Waalse regering. Tussen Charleroi en Brussel is het maar 3 kwartier rijden. Daarnaast is de stad Charleroi ondertussen economische uitgebloeid. Ook tussen Brussel en Antwerpen is het 3 kwartier. Hetzelfde geldt ook voor Luik en Maastricht.
Dus ik vraag mij het volgende af: wat is het nut van zoveel internationale luchthavens te hebben op zo'n korte afstand van elkaar en is het voordelig voor onze economie? Zou het niet beter zijn om Charleroi te sluiten ten voordele van Brussels Airport? Zouden wij niet beter Maastricht en Luik laten fusioneren?
Pas op! Ik denk enkel puur economisch en financieel. Ik schrijf niet over het comfort van de vliegende vakantieganger.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Antwoorden (1)

JE ziet het na de aanslag op Zavetem. Dan kunnen de regionale luchthavens het overnemen. Anders moest iedereen naar Parijs of Amsterdam. En vooral cargo vraagt veel opslag; bij minder vliegtuigvelden moet er dan nog ver worden gereden op het vliegveld. En cargo hoeft niet dicht bij een grote stad verscheept te worden zoals personen.