Waarom zetten wij niet altijd een vingerafdruk ipv van een handtekening?

Het levert allerlei voordelen;
- definitief bewijs kan niet vervalst worden.
- eenvoudig & snel; met digitale media in te voeren tegenwoordig
- je hoeft geen handtekening meer te bedenken

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ieder bewijs kan vervalst worden, zo ook dit. Het blijft nog altijd mogelijk om iemand onder dwang een vingerafdruk te laten afnemen.
Erna55
8 jaar geleden
- Ik zet wel eens een handtekening onder een formulier (voor mijn werkgever), die moet dan mijn brief scannen en via vingerprintprogramma vergelijken ?
- ik zet wel eens een handtekening onder een briefje aan bv docent. Dan moet de docent scannen etc.
- ik zet wel eens een handtekening onder een papier waarin ik met iemand een afspraak maak. Dus dan moet de brief gescanned etc. Hoe groot is een probleem met het bedenken van een handtekening ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://m.youtube.com/watch?v=3Hji3kp_i9k Ik weet dat ze hier net iets anders testen, maar het geeft me weinig vertrouwen in de betrouwbaarheid van vingerafdrukken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij oudere mensen worden vingerafdrukken (vrijwel) onleesbaar.
En waarom zou je een handtekening bedénken? Die ontstaat vanzelf, als je maar vaak genoeg je naam ergens moet zetten (bovenaan je proefwerk, in je schooltijd).

Het beste antwoord

Omdat alle instanties dan in een centraal systeem moeten kunnen waarmee al die vingerafdrukken geverifieerd moeten worden. Dat is waarschijnlijk nu nog teveel gedoe en te fout- en fraudegevoelig. Denk maar eens aan de invoer van het OV-chipkaartsysteem destijds, wat een aanfluiting was dat. Nu werkt het beter, maar heel praktisch is het nog steeds niet. Ik sluit overigens niet uit dat er zo'n systeem gaat komen. Digitaal onderteken je natuurlijk je belastingaangifte bijvoorbeeld al met je DigiD. Misschien gaan we uiteindelijk wel helemaal naar een papierloze samenleving toe werken en slaan we het hele vingerafdrukverhaal over. Misschien een digitale vingerafdruk op zijn minst, of een irisscan.