Ik zit enorm in de put vanwege grote problemen. Psychologen en psychiaters kunnen mij echter niet helpen, en verder ook niemand anders. Wat nu?

Ik zit enorm in de put vanwege persoonlijke problemen. Ik word er gewoon helemaal depressief van. Maar ik heb jarenlang bij psychologen, psychiaters e.d. gelopen, en die hebben mij ook nooit kunnen helpen. Mensen in mijn omgeving weten het ook niet. Ik voel me enorm wanhopig!! Wat zou ik kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
2.3K
Erna55
8 jaar geleden
Hoe kwam het dat de professionals je niet konden helpen ?
Was je het niet eens met de diagnose, het behandelplan, of de werkwijze ?
Ivana
8 jaar geleden
Soms kunnen je problemen zo groot zijn dat je ze niet meer aan kan. Het wil dus niet zeggen dat je psychologische hulp nodig hebt, want misschien mankeer je helemaal niets maar is alles je te veel. Je hebt dan iemand nodig die samen met jou je problemen ontrafelt, goed naar je luistert en helpt de problemen een voor een op te ruimen, of dragelijk te maken. Inderdaad, ga naar je huisarts, hij wijst je de weg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55
Tja, er was eigenlijk geen diagnose die gesteld moest worden, dat was eigenlijk niet van toepassing. Maar ik was het inderdaad niet eens met het behandelplan en de werkwijze, en ik voelde me gewoon niet begrepen. Dat voelde voor mij persoonlijk zo.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe oud ben je?
SimonV
8 jaar geleden
Kun je iets over je probleem vertellen?
Wat begrepen de therapeuten niet?
Erna55
8 jaar geleden
@Noepetote.
Ik wil jou en je situatie snappen. Daarom heb ik een paar vragen.
Je hebt jarenlang bij psychologen en psychiaters gelopen. Welk verschil van mening had je over de behandelplannen ?
Het zou kunnen zijn dat je geen ziekte-inzicht hebt (anorexia : ik ben niet te dun, ik ben dik ) , of dat je vind dat je niet iets moet doen dat moeilijk is ( agorafobie: de eerste stap buiten de deur ). Zou er zoiets kunnen spelen?
Je zegt dat je je niet begrepen voelde. Is het dat je meer het begrip zoekt dan aansturing naar verandering ?
Thecis
8 jaar geleden
@noepetote
Heb je ooit je vitamines laten checken. Een aantal symptomen van vitamine tekorten (zeker D en B12) hebben dezelfde effecten als depressie. Alleen laten psychiaters (maar ook psychologen) daar bijna niet op testen. Het effect is een niet-effectieve behandeling en men haalt de schouders op (dit heb ik zelf helaas ook in de praktijk mee gemaakt). Heel langzaam komt het begrip naar voren dat men dit als eerste gaat testen. De depressieve klachten die door een vitamine tekort ontstaan kunnen aan de basis liggen van een echte depressie. Maar als je de oorzaak niet weg neemt, kom je er ook niet overheen. Let wel, ik zeg niet dat dit DE oplossing is. Maar als het nog niet uitgezocht is, is het zeker de moeite waard om dit eens nader te bekijken. @Erna55.
Zie korte omschrijving hierboven. Dat is 1 van de redenen waarom mensen niet beter kunnen worden van de behandelwijze van psychiater / psycholoog.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Afgaande op wat ik hier van jou lees, en dat is heel weinig.
Ik lees dat je al jaren lang bij psychiaters en psychologen loopt maar dat die je niet kunnen helpen omdat ze je niet begrijpen. Dat vind ik opmerkelijk, dat één of twee je niet kunnen helpen ala maar jaren lang?? Hoeveel zijn dat er wel niet geweest??Waaraan ik dan denk is dat je misschien een beetje een eigenwijs persoon bent die iemand zoekt die je bevestigd in je misère maar dat dit niet gebeurd/lukt.
Even als voorbeeld, jij vind dat een blauw iets groen is. Maar waar je ook komt iedereen zegt 'dat is blauw', nu ben jij al jaren lang op zoek naar die ene persoon/hulpverlener die ook vind dat jouw blauw iets groen is. Of te wel je stelt je niet open voor hulp, wilt enkel bevestigd worden in je ellende.
Nogmaals puur gebaseerd op wat ik hier lees van jou en mocht ik er volkomen naast zitten dan mijn excuus.
Erna55
8 jaar geleden
@Thecis, de vraagsteller zegt dat er geen diagnose was, dus geen depressieve klachten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je vrienden, noepetote? Of familie waar je terecht kunt? Je hebt het over persoonlijke problemen. Wat denk je dat je nodig hebt? Heb je een psychologisch probleem waarvoor je een behandeling nodig hebt, of is het meer dat je ongelukkig bent ben hoe je leven loopt, met je plaats in de maatschappij? Dat kan bijvoorbeeld zo zijn als je geen vrienden hebt, je geen fijne opleiding of werkplaats hebt kunnen vinden, je je nergens echt thuis voelt, etc. Waar ben je naar op zoek? Naar een behandeling voor je depressieve klachten, of iemand die 'gewoon' naar je luistert, de tijd voor je heeft, dingen met je onderneemt? Of misschien nog heel iets anders, kun je proberen dat uit te leggen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wil er eigenlijk geen buitenstaanders mee lastigvallen natuurlijk. Maar ik maak uit uw reactie op dat u dat niet erg vindt, dus zal ik mijn problemen even proberen te omschrijven:
Ik heb PDD-NOS (een vorm van autisme dus, en ik heb daar heel veel ellende van. Ik heb dus inderdaad geen vrienden, ik heb het wel geprobeerd maar het lukt me niet om die relaties aan te gaan. Die eenzaamheid doet ontzettend pijn en vreet me als het ware op. Daar staat weer tegenover, dat ik periodes heb dat ik me zo leeg voel, dat ik dat weer heel eng vind. Ook heb ik al zolang ik me kan herinneren last van stemmingswisselingen in mezelf (die voor niemand anders merkbaar zijn, maar voor mezelf heel naar). Ook heb ik last van een soort dwanggedachten, dat dingen zeg maar blijven hangen in m'n hoofd en niet meer weggaan. Daarnaast word ik er gewoon depressief van dat als ik dingen net geleerd heb, ik ze de volgende dag alweer verleerd ben (schijnt ook een kenmerk van autisme te zijn). Plus het feit dat ik het niet kan accepteren dat ik mijn hele leven afhankelijk zal blijven van mensen. (Ik heb namelijk ook een verstandelijke handicap). En dan nog het feit dat ik net een grote buikoperatie heb gehad en daardoor weer een litteken 'rijker' ben, daar ben ik ook helemaal niet blij mee... Ik moet bekennen dat ik er liever helemaal niet meer zou zijn, ik vind deze wereld ook geen goede plaats....
Erna55
8 jaar geleden
Kan het zijn dat je jezelf beschadigd ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55
Nee, dat durf ik niet. Maar ik moet toegeven dat als ik het wel zou durven, had ik het allang gedaan...
Erna55
8 jaar geleden
Je hebt eerder met de psychologen en psychiaters gesproken.
Uit wat je nu vertelt waren er genoeg onderwerpen te bespreken. Stond er in je behandelplan ook de volgende zaken genoemd ?:
Hoe je leert accepteren dat je beperkingen hebt,
wat je aan zelfstandigheid kunt winnen,
Wat kun je wel en wat kun je niet veranderen.
En ook hoe je zelf de regie over je leven kunt nemen. Wanneer je deze zaken een beetje kunt, dan zul je je beter voelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55
Ik zie het echt niet zitten om wéér naar de zoveelste 'hulpverlener' te gaan eerlijk gezegd. Ik voel me echt niet begrepen door hun. Ik heb ze zelfs nog het een en ander over autisme uit moeten leggen, waarvan zij zeiden: ''dat wist ik niet.'' Ik voel mezelf diep wanhopig; ik heb al 8 of 9 keer een eind aan mijn leven proberen te maken, maar allemaal zonder resultaat. Ik zie het leven zó uitzichtloos, maar ik kan er niet uit..!!!..
Erna55
8 jaar geleden
Kun je formuleren hoe je zou willen leven ?
Bij welke zaken heb je hulp nodig ?
Wat moet je nog leren om zelfstandig te wonen ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien een vorm van hulpverlening met lotgenoten? Ik weet niet of er voor autisme zoiets bestaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55
''Wat moet je nog leren om zelfstandig te wonen?'' Er is één ding dat zeker is, en dat is dat ik nóóit zelfstandig zal kunnen wonen. Er is namelijk iets heel geks bij mij, en dat is dat ik met handelen (=performaal) 38 of 40 IQ-punten lager zit dan verbaal. Dus in feite heb ik een verstandelijke handicap. Vandaar.
(Sorry voor het late reageren trouwens).

Antwoorden (7)

Je zou aan kunnen kloppen bij een kerk, diaconie, dominee, pastoor, pastoraal medewerker, of het Leger des Heils. Wanneer psychische hulp geen baat heeft werkt christelijke dienstverlening misschien wel, want dan komt er hulp "van boven" bij.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad. En zoek behalve 'professionele hulp' ook een maatje, als dat lukt tenminste. Vrienden liggen immers niet voor het oprapen. Maar je kunt je misschien wel vastklampen aan een goeie vriend of familielied. Soms heb je iemand nodig die écht naar je luistert omdat die van je houdt, en niet alleen een 'objectieve buitenstaander die er professioneel naar kan kijken'. Zoals Ivana ook al aangaf in een andere reactie, soms zijn de problemen zo groot dat je ze gewoon niet meer aan kunt. Dan heeft het niks meer met jou of je persoonlijkheid te maken, maar zijn het de omstandigheden. Soms komt alle leed opeens tegelijk. Zo erg dat als je het iemand vertelt, ze je voor gek verklaren. Ik spreek uit ervaring. Daarom heb je iemand nodig die je vertrouwt. Die jou serieus neemt en je problemen ook. Maar nogmaals inhakend op wat Amadea zegt, ook heb ik zelf ervaren dat God voor mij juist in zulke situaties veel rust en vrede brengt. Soms door gebed of een stuk uit de Bijbel, maar soms kan dit ook door iemand heen uit de gemeente.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom nou 6 !!! minnen? Begrijp ik niet.
Als je het er niet mee eens bent, ik denk dat het gaat om de 'hulp van boven' [ dat is iets waarin je gelooft of niet ] maar dan hoef je toch niet te minnen... heel raar!
flyingcrow
8 jaar geleden
Vind ik ook jodokus!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wanneer de intentie om te helpen, om klaar te staan voor je medemens, zuiver is, is er altijd hulp (bij) van 'boven'.
Ga praten met je huisarts, gooi al je problemen voor aan deze arts, hij/zij kan je dan doorverwijzen naar een hulpverlener die je mogelijk wel kan helpen, dat kan ook een andere psychiater of psycholoog zijn dan waar je al geweest bent, andere mensen hebben weer een andere kijk op jouw problemen en bieden vaak andere mogelijke oplossingen, of hulp.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
De kans lijkt me klein dat nóg een psycholoog opeens een andere kijk zal hebben.
Bovendien vrees ik dat de huisarts niet zal (of mag) doorverwijzen als er geen duidelijke reden is aan te geven waarom alle vorige behandelingen niet geholpen hebben.
SimonV
8 jaar geleden
Min is overigens niet van mij, wellicht heeft de huisarts een eigen eerstelijnspsycholoog in de praktijk waar gesprekken mee gevoerd kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, ik begrijp je punt. Een goede psycholoog of psychiater zal je vragen of je al eerder hulp hebt gehad en vragen wat daar mis ging, dan komt het wantrouwen aan het licht, waardoor hij/zij zal proberen een andere oplossing te vinden, of het voor de patiënt begrijpelijk en positief op een andere manier aan te bieden, waardoor de patiënt de oplossing wel ziet zitten en bereid is daar aan mee te werken. Met psychologen of psychiaters moet je een klik hebben, anders kunnen zij je geen hulp bieden, blijf dus zoeken totdat je de persoon die bij jouw hulpvraag past gevonden hebt. Maar mogelijk stelt jouw huisarts een heel ander soort hulpverlener voor.
Zoek contact met lotgenoten. Dat kan bv via internet. Het uitwisselen van ervaringen kan wellicht verlichting geven. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik snap eigenlijk niet waarom iemand u een - heeft gegeven voor dit prima antwoord...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van mij geen compensatie ;-) Gewoon PLUS +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor de plussen mensen. En ook dank aan mijn minnaar maar het zou van goede smaak en een beetje lef getuigen als je die min even toelichtte. Praten of mailen met lotgenoten kan echt verhelderend en opbeurend zijn.
SimonV
8 jaar geleden
Als ik lees wat er met vs aan de hand is, is dit misschien nog het beste antwoord (als eerste stap). Plus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit kan heel erg goed werken maar soms ook niet. Andere mensen op het internet kennen jou niet persoonlijk en kunnen dus ook niet jou problemen oplossen omdat hun mentaliteit heel anders kan zijn. Psychologen en psychiaters die kijken vaak ook naar men zijn mentaliteit en persoonlijkheid.
praat met iemand die je echt vertrouwd, geloof me, het helpt. Ik heb het ook.
Het hoeft niet je ouders, broer, zus, nicht of neef zijn. Het kan evengoed je buurvrouw zijn. Ik zou het toch niet tegen je vrienden zeggen, of toch niet specifiek. Want je weet nooit of ze daar later misbruik van gaan maken. Ik wens je het beste ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijk uit met vertrouwen , kijk uit met het in vertrouwen nemen van vrienden. Precies wat @makaka zegt , ooit kan iemand daar misbruik van maken.
Ga na waar je niet gelukkig van wordt en wat je graag zou willen. Vaak is angst voor het onbekende een remming om je geluk ergens te zoeken buiten de comfortzone. Voorbeeld: je wilt eigenlijk een bedrijfje starten, wat let je? Ellendiger kan je je niet voelen , bekijk het positief en probeer alles , kan het nog erger?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo Noepetote,
Ik heb misschien wel een tip voor jou. Ik begrijp dat je de reguliere hulpinstanties beu bent, ik kan er over meepraten ik heb zelf ook in een bepaalde situatie gezeten, van psycholoog naar psycholoog en huisarts naar psychiater etc. Nergens had ik een klik, en nergens voelde ik me begrepen.

Tot ik in contact kwam met de Antroposofische hulpverlening. Dit heeft mij enorm geholpen, ik voelde me voor het eerst begrepen, en ook dat ik hier daadwerkelijk iets aan kon doen, vooral zelf, maar ook met hulp. Het is te uitgebreid om dit hier helemaal uit te leggen, dus ik zet een aantal links hieronder.

Antroposofische "psychische geneeskunde" is gebaseerd op de leer van Rudolph Steiner en deze leer kijk eigenlijk dieper en verder dan de reguliere geneeskunde.
Ze gaan er van uit dat ieder mens uniek van ziel en geest is en dat het lichaam uit vier lagen bestaat, het fysieke lichaam, het levens lichaam, de ziel en de kern. Dus ze gaan er werkelijk vanuit dat ieder mens anders is, en plaatsen je dus ook niet in een hokje. Voor twee mensen met dezelfde problemen, kan voor elk een heel ander soort van hulp nodig zijn, omdat het nu eenmaal om twee compleet andere mensen gaat.

In eerste instantie had ik zelf ook zoiets van, het zal wel weer een of andere rare kwakzalver of zweverig gedoe zijn. Maar antroposofie is geen kwakzalverij of zweverig gedoe want Alleen artsen die afgestudeerd zijn aan een universiteit en zich gespecialiseerd hebben in de antroposofische behandelwijze, mogen het vak uitoefenen. Ook antroposofische therapeuten hebben vaak een medische opleiding genoten voordat ze zich gespecialiseerd hebben in de antroposofische wijze van genezen.

Maar ik zou zeggen, baat het niet, dan schaad het ook niet. Probeer er eens over te lezen en misschien ergens eens een afspraak te maken met een Antroposofisch arts om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Antroposofische_geneeswijze
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar hypnose zou misschien iets kunnen doen ik weet alleen niet of dit ook op langer termijn werkt. Vakantie?