Wat is een eerlijke verdeling van brandstof kosten bij 4 personen waarvan 2 een stel zijn?

Pietje en marietje zijn getrouwd en hebben een auto. Daarmee gaan ze van Groningen naar Maastricht. Jantje moet ook naar Maastricht en Klaasje ook.
Jantje en Klaasje komen ook vanuit Groningen.

Jantje belt Pietje en vraagt of hij met Pietje en Marietje mee mag rijden. Vervolgens doet Klaasje hetzelfde.

Hoe verdeel je dan eerlijk de brandstof kosten? Door vieren of door drieën?

8 jaar geleden
in: Overig
1.1K
ronron1212
8 jaar geleden
4 personen want ze zijn met zijn 4 dus delen door 4
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De stel doet de ander twee een gunst (zei rijden met de stel mee).
Als ze alleen waren gegaan waren de kosten voor de stel alleen en zouden zij die (neem ik aan) ook niet door 2 verdelen. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leuke vraag! Het lijkt mij afhankelijk of je ze blijft zien als twee personen of als één stel, om te kunnen spreken van een eerlijke verdeling. In dit geval zou ik overigens wel zeggen: door drieën. Pietje en Marietje zouden als stel naar Maastricht gaan; ze zouden dus gezamenlijk al kosten maken. Daarbij komen apart Jantje en Klaasje, als twee aparte personen. Zij mogen dus ook ieder apart betalen als je de kosten evenredig wil verdelen, in mijn optiek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De auto rijdt op brandstof( variabel ) . Dan door het aantal inzittenden . Maar een auto heeft zo veel meer vaste kosten maar ook slijtage aan banden enz . Dus delen door drie zou een mooi gebaar zijn . Je mag tenslotte mee rijden . De trein zou je veel meer kosten .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ligt eraan hoe je het bekijkt.
Pietje en Marietje zouden sowieso naar Maastricht gaan en hiervoor 100% van de brandstofkosten voor betalen. Als zij de brandstofkosten met 2 extra passagiers door 4 delen, dan hebben Pietje en Marietje 50% korting op hun kosten. En betalen de passagiers ieder 25%.
Als zij de kosten door 3 delen dan hebben Pietje en Marietje maar 33% korting op hun brandstofkosten. En betalen de passagiers ieder 33% van de kosten.
Dus ja wat is eerlijk...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij onze tuinclub carpoolen we heel veel. We spreken af op een vast punt, verdelen de personen per auto, en rekenen naderhand standaard 4 personen per auto, 25 cent per kilometer. Als je alleen zou rijden krijg je dus niets, heb je 3 mensen erbij in de auto, betalen die driekwart van de kosten, en als je eigen partner meerijdt, dan telt die dus ook als betalende persoon mee. Doordat de prijs per kilometer iets hoger ligt dan de benzineprijs, betalen de anderen ook een beetje mee aan de overige autoksoten de goodwill, waardoor we altijd genoeg bereidwillige chauffeurs hebben.
paulus811
8 jaar geleden
Ik vind het in dit geval wel erg belangrijk wat de verhouding is tussen de meerijders en Pietje en Marietje. Zijn het volslagen vreemden die willen carpoolen, dan zou ik een vaste prijs voor de rit afspreken. Een auto kost tenslotte meer dan alleen brandstof. Als ze met de bus gaan, betalen ze ook meer dan alleen de diesel. Zijn de meerijders daarentegen familie, dan geld wat mij betreft een heel ander tarief.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies Paulus, en wat mij betreft kan dan ook nog meetellen of dit een terugkerend gebeuren is of dat het eenmalig is. Als ik (bijvoorbeeld) met mijn ouders ergens naartoe ga dan rijd ik meestal, zij willen dan wel eens meebetalen maar als ik er alleen ook heen was gegaan, vind ik dat onzin. Ik heb ook jarenlang met hen meegereden zonder dat ik daarvoor betaalde. Als Jan en Klaas kennissen zijn dan dénk ik dat ik het door drieën zou delen (dat zou ik tenminste voorstellen als ik meerijder was; als ik Marietje was zou ik waarschijnlijk elk een kwart laten betalen - zo dubbel reken ik nu eenmaal) maar als het goede vrienden zijn waarmee je regelmatig samen iets doet, zou ik gewoon afspreken dat volgende keer één van de anderen rijdt, of dat iemand die niet rijdt en wel regelmatig meerijdt, een keer de auto aftankt.

Antwoorden (2)

De motor van het voertuig verbruikt brandstof per kilo die het mee moet slepen.
Dat twee personen een stel zijn maakt voor de motor niet uit.

Het eerlijkste is het dus om naar ratio van gewicht af te rekenen.

Omdat dit tot pijnlijke situaties kan lijden is het denk ik beter om de kosten door alle personen te delen.

Delen door 4, dus.
Ivana
8 jaar geleden
Dit antwoord is lachen! Inderdaad, Marietje weegt zelf 120 kg. Haha
Ivana
8 jaar geleden
Plus dus!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
We zijn solidair. (Door) dik en dun, iedereen gelijk
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ inderdaad per Kg afrekenen, ff iedereen op de bascule
lachen...............
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Lol daar eindigt dan ook een vriendschap vermoed ik.
Aangezien Pietje en Marietje ook de overige kosten van de auto hebben, en de twee meerijders niet zou ik het wel eerlijk vinden om de kosten door 3 te delen, omdat de twee meerijders profiteren van het feit dat Pietje en Marietje uberhaubt een auto hebben.