Hoe denken jullie over het associatie verdrag met de Oekraïne?

Ja of nee stemmen in april voor de associatie overeenkomst met Oekraïne?

Ik had vaag gehoord dat er een raadgevend referendum gepland stond voor april. Nu zag ik daar net een advertentie over op goeievraag.

Dus even wat verder gezocht op Google.
Maar alles wat je vind is aangemaakt door de overheid of groepen.

Ik wil graag weten hoe de gewone burger (wij dus) er over denkt. Op dit moment zegt mijn gevoel "nee" wat zeggen jullie en waarom?

http://www.europa-nu.nl/id/vjeveyp2hkjv/associatie_overeenkomst_eu_oekraine

8 jaar geleden
in: Overig
1.5K
Reddie
8 jaar geleden
Ik begrijp niet helemaal waarom je denkt dat de gewone burger meer verstand heeft van deze zaak dan overheid of groepen.
De laatsten hebben in elk geval een gefundeerd standpunt.
Gewone burgers zullen vooral op hun onderbuikgevoel afgaan. En wat dat gevoel zegt zel duidelijk worden als de resultaten van het referendum bekend worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kies je voor ja dan kies je gewenst voor uitbreiding naar het oosten niet direct nu maar toch in de toekomst . Zo wel het westen van Oekraïne is corrupt van onder tot boven sorry het is niet anders . Pas kwam het met die gestolen kunst weer naar voren dat zelf tot in de huidige regering het totaal niet pluis is . Kies je ja kies voor nog meer op de tenen staan van Poetin dat is wel leuk :) maar of dat verstandig is ? Kies voor nee dan heb je minder kans dat Europa door een regionaal verschil in oorlog komt met Rusland . Het oosten van Oekraïne staat al eeuwen onder Russische invloed ergens al in zo 1760 was het Russisch even ten tijde van de tweede wereld oorlog was het even Duits . Rusland ziet het als een Russisch gebied en ze hebben mogelijk gelijk de mensen praten Russisch denken pro Russisch dus waarom de confrontatie aangaan en een Europese oorlog riskeren om niks ! Ik stem tegen Europa is al te ver naar het oosten geschoven dat gaat wringen . Landje pik vh westen naar het oosten en anders om is een gevaarlijk spel niet doen .
kierkegaard47
8 jaar geleden
Ik heb in eigen ogen er te weinig verstand van om er een gefundeerd oordeel over te kunnen vellen. Maar wat me niet bevalt is dat het associatiegedrag en wat men van de EU als geheel (dan wel "Brussel") vindt in het hele debat vermengd zijn en door elkaar heen gebruikt worden. Waardoor een heldere standpuntbepaling in mijn ogen een stuk lastiger wordt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Goeie vraag !!!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb geen idee en volg je vraag met interesse... goeie vraag! Plus +
bamibal
8 jaar geleden
Inderdaad, er zijn maar weinig mensen die precies weten hoe de vork in de steel zit en zullen voor of tegen stemmen om de verkeerde reden. Dat zagen we ook bij het referendum over de Europese grondwet. Mensen die daar tegen stemden, deden dat in de meeste gevallen om andere redenen (Door de Euro is alles duurder, etc.).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een oorlog tussen Europa en Rusland zit er niet direct in. Beiden weten goed genoeg dat voor geen van beiden positief kan uitdraaien en beiden hebben kernwapens en dus schrik van elkaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben tegen. Het is namelijk naïef om te denken dat wij als Europa Oekraïne even uit de problemen kunnen helpen door er geld heen te sturen en dat Europa en Oekraïne daar dan beide beter van worden (dit zeggen voorstanders).
Het land is corrupt (en niet een klein beetje, heel erg corrupt: https://www.burgercomite-eu.nl/oekraiense-corruptie-is-erger-dan-in-oeganda-nicaraqua-en-nigeria/) en de regering doet daar niets aan.
Het land is in oorlog met Rusland, het land is enorm homofoob en de economie is volledig ingestort (om maar even een paar dingen te noemen).
Ik heb het idee dat Europa Oekraïne erbij wil trekken zodat het niet naar Rusland gaat.
Dat levert ook meer spanning op tussen Europa en Rusland.
Cultuur van Oekraïne past beter bij Rusland trouwens (ook de taal), dus zo erg is het helemaal niet als Oekraïne deel zou zijn van Rusland. Dan zijn er voorstanders die zeggen dat het goed is voor de handel, maar dat zou ook met een handelsverdrag kunnen, niet een associatie verdrag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vond dat Jort Kelder wel een goede uitleg voor een nee gaf: https://www.youtube.com/watch?v=dwT6XAUmAVQ
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@Reddie ik zeg niet dat de gewone burger meer verstand heeft. Maar de gewone burger kijkt niet door de gekleurde bril van Mark Quallebal Rutte. De overheid heeft NIET altijd het beste met ons voor. En het zou dom zijn om alleen maar naar hen te luisteren i.p.v. naar iedereen.
Rieneke1
8 jaar geleden
Ik heb geen verstand van politiek, maar dieren hebben mijn warme belangstelling. Het dierenleed in de OekraIne is meer dan verschrikkelijk, dus wat mij betreft gaan we daar de deur niet voor open zetten, en stem ik volmondig NEE.
Rieneke1
8 jaar geleden
https://www.burgercomite-eu.nl/oekraine-exporteert-dierenleed/
Rieneke1
8 jaar geleden
http://www.duurzamemeisjes.nl/maatschappij/vier-redenen-om-tegen-oekraine-te-stemmen-woensdag-6-april/

Antwoorden (4)

Ik denk het volgende.

Ten eerste is het hele referendum een actie geweest om aan te tonen dat je in Nederland een referendum georganiseerd kunt krijgen als je dat wilt. Men heeft als onderwerp dit associatie verdrag gekozen omdat dat in die doelstelling lekker bekt en het resultaat van het referendum, of het nu een ja of een nee wordt, weinig consequenties heeft. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een referendum over een Nexit (analoog aan het Britse Brexit referendum).

Persoonlijk denk ik dat we dit associatie verdrag aan moeten gaan. Het gaat helemaal niet over toetreding van Oekraïne tot de EU waar ik verklaard tegenstander van ben. Het gaat over verbetering van de handelsrelaties en los van dat we daar geld aan kunnen verdienen leidt dit waarschijnlijk ook van verbetering van de welvaart in Oekraïne en verbetering van welvaar leidt op termijn altijd tot vermindering van corruptie, criminaliteit en een stabielere samenleving. En het is helemaal niet verkeer om aan de oostgrens van Europa een stabiel land te hebben.

Een nee leidt m.i. op termijn tot meer instabiliteit in de regio en meer rare fratsen van vriend Poetin of een van zijn toekomstige opvolgers. En daar heeft niemand wat aan.

Verder ga ik niet stemmen en dat is mijn manier om te protesteren tegen het referendum (voor jullie beeld, ik heb één keer in mijn leven niet niet gestemd en dat was toen ik op de dag zelf te ziek was om mijn bed uit te komen en zelfs maar te bedenken dat ik iemand zou hebben kunnen machtigen, dus dit is echt een proteststem!). Ten eerste huur ik via het democratisch proces een aantal vertegenwoordigers in waarvan ik verwacht dat zij zicht wel in deze ingewikkelde materie verdiepen en het juiste doen. Ten tweede, als je dan toch een referendum wilt doe het dan over iets wat werkelijk ergens over gaat (analoog aan het Britse Brexit referendum).

Toegevoegd na 1 dag:
Volgens mij is de indeling van het verdrag grofweg als volgt (zie link):
Artikel 1 tot en met 24 algemene beginselen en afspraken over samenwerking.
Artikel 25 tot en met 418 Handels bepalingen
Artikel 419 tot en met 486 Slotbepalingen en nog een aantal paragrafen over cultuur, volksgezondheid etc

Ik ben geen jurist maar inhoudelijk staan er volgens mij geen rare dingen in dit verdrag. Als je wilt kun je het zien als opmaat naar een EU lidmaatschap maar dat staat nergens. Wat wel is, volgens mij, is dat het hele verdrag is gepolitiseerd waarmee een objectief oordeel niet meer mogelijk is of lijkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Men heeft als onderwerp dit associatie verdrag gekozen omdat dat in die doelstelling lekker bekt en het resultaat van het referendum, of het nu een ja of een nee wordt, weinig consequenties heeft." Klopt niet, het heeft wel consequenties, alle partijen behalve VVD heeft gezegd achter de uitslag van het referendum te staan. En dit onderwerp is niet gekozen omdat het in die doelstelling "lekker bekt". "Het gaat helemaal niet over toetreding van Oekraïne tot de EU waar ik verklaard tegenstander van ben." Klopt ook niet, het gaat wel over verdere toetreding tot de EU, dat willen Europa (http://www.nu.nl/buitenland/3713586/eu-parlement-wil-toetreding-oekraine-eu.html) en Oekraïne. "Het gaat over verbetering van de handelsrelaties en los van dat we daar geld aan kunnen verdienen leidt dit waarschijnlijk ook van verbetering van de welvaart in Oekraïne en verbetering van welvaar leidt op termijn altijd tot vermindering van corruptie, criminaliteit en een stabielere samenleving." Als het ging over verbetering van handelsrelaties dan zou een handelsverdrag kunnen volstaan, wat niet zo veel zin heeft want de economie van Oekraïne is overigens net zo groot als die van Noord Holland ( Ewald Engelen, hoogleraar financieel geograaf).
Edraket
8 jaar geleden
Corruptie verminderd nooit.
Corruptie is een eenrichtingsstraat, en kan alleen maar toenemen.
De menselijke hebzucht staat een vermindering in de weg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Allereerst, lekker een min voor een mening als daar ook nog eens om gevraagd wordt. Wie hem ook gegeven heeft, je hoeft niet met me eens te zijn maar om een "straf" te geven als ik anders denk.... @Wertos Als je de missie leest van Geen Peil ( https://geenpeil.nl/missie/ ) dan wil men met dit referendum de democratie testen. DE keuze van het onderwerp is daarin een hele goede, Er zijn nauwelijks consequenties aan de uitslag van het referendum terwijl het onderwerp beladen genoeg is om veel volk op de been te krijgen Het associatieverdrag heeft helemaal niks met toetreding te maken. Het nu.nl artikel waar je naar verwijst gaat over beleid dat het EU-parlement wil voeren maar dat staat los van het verdrag dat voor ligt. Dit is de verwarring van dit referendum (daarom is het ook een goed gekozen onderwerp). Het is enorm moeilijk hier uit elkaar te houden waar het nu precies wel of niet over gaat. Dat is ook nauwelijks uit te leggen. Je hebt een punt als je zegt dat als het alleen over handelsrelaties zou gaan een handels verdrag zou volstaan. Er staat meer in het verdrag .
1 Het verminderen of opheffen van import- en exporttarieven
2 Samenwerking op vlak van het buitenlandse beleid en veiligheidsbeleid
3 Duurzame ontwikkeling en stimulering van multilaterale relaties
4 Het bestrijden van corruptie en georganiseerde criminaliteit
5 Versterking van democratie en mensenrechten in Oekraïne, o.a. van LHBT gemeenschappen.
6 Goed bestuur en rechtsorde
7 Het tegengaan van de verspreiding van massavernietigingswapens Vandaar de naam, denk ik. Ik zie hier geen directe toetreding en ook niet iets waar ik op zich tegen zou moeten zijn. @Edraket daarover verschillen wij dan nadrukkelijk van mening.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat iets een mening is hoeft nog niet te betekenen dat het niet onjuist kan zijn. Het gaat niet over mee eens zijn of niet. Het gaat over wat klopt en wat niet.
Een associatieverdrag kan WEL gezien worden als een opstap naar een uiteindelijke toetreding van Oekraïne tot de Europese Unie en de euro. En staat daarover misschien niets in het verdrag, maar het is wel een opstap naar toetreding. "1 Het verminderen of opheffen van import- en exporttarieven."
Dit gaat handelsrelaties schaden met Rusland, want Rusland gaat leiden onder die tarief verlagen hun producten worden duurder. En we hebben toch wel iets meer handel met Rusland dan Oekraïne.

"2 Samenwerking op vlak van het buitenlandse beleid en veiligheidsbeleid"
Samenwerken met een corrupte regering over veiligheid is schijnend, zij hebben ons niets te bieden daarin. "3 Duurzame ontwikkeling en stimulering van multilaterale relaties"
Als we Oekraïne willen helpen duurzaam te ontwikkelen, dan moet daar eerst een heleboel geld heen. "4 Het bestrijden van corruptie en georganiseerde criminaliteit"
Door samen te werken met een corrupte regering die nu nog meer multilaterale relaties heeft dankzij punt 3. Ik denk dat het er niet veel beter op wordt. "5 Versterking van democratie en mensenrechten in Oekraïne, o.a. van LHBT gemeenschappen."
Gaat ook tegenvallen, een parlementariër uit de partij van Poroshenko zei laatst nog: "Volgens mij is homoseksualiteit een soort psychische, psychiatrische en psychosomatisch afwijking en ziekte. Doe normaal en zorg dat je geneest."
En die mening wordt veel gedeeld in Oekraine en dat verander je niet zomaar. "6 Goed bestuur en rechtsorde"
Maar dan wel een corrupte. Kortom, Oekraine gaat ons heel erg veel geld kosten, en we krijgen er maar bar weinig voor terug.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Wertos: So what dat dit een stap is tot toetreding? Met Turkije hebben we sinds 1963 ook een associatieovereenkomst. Pas in 1999 werd Turkije kandidaat-lid. En het wacht nog steeds op goedkeuring op toetreding tot de EU (en voorlopig gaat dat niet gebeuren als Turkije niet ophoudt met het schenden van de mensenrechten en de corruptie niet vermindert) Een associatieverdrag lijdt dus niet automatisch tot toetreding tot de EU.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Natuurlijk kan een associatieverdrag gezien worden als een opmaat naar EU lidmaatschap. Daarom is, zoals ik al eerde zei, dit referendum zo verwarrend. Maar er zijn, meen ik, 72 criteria waaraan voldaan moet worden om lid te worden van de EU. Netzomin als Turkije is Oekraïne ook maar begonnen met daaraan voldoen en het verdrag zegt niks over een eventuele start van onderhandelingen daarover (waar we met Turkije al vanaf 1987 over aan het onderhandelen zijn, soms althans). Daarnaast zal eerst de Krim en de burgeroorlog opgelost moeten zijn voordat er überhaupt van een lidmaatschap sprake kan zijn. En dat zie ook nog zomaar niet gebeuren. Wat je nu doet is dit referendum koppelen aan een kwestie die niet relevant is want deze bestaat nu niet en of hij wel ooit gaat bestaan weet geen mens. Tijdens de koude oorlog was het ondenkbaar dat het ijzeren gordijn zou vallen, nu is het voor veel mensen ondenkbaar dat het ooit bestaan heeft. Het kan verkeren. En of de Russen nu de handelspartners zijn waar we op zitten te wachten? Als je een scheet laat die ze niet bevalt bevatten je producten opeens allerlei verontreinigingen en ga je ook de bietenbrug op. Los van de sancties die we allemaal wederzijds hebben omdat we zulke goede vrienden zijn (ik zie Wim Lex nog een pilsje drinken met Poetin in Sochi). En wat betreft de min. Er is in dit geval geen sprake van juist of onjuist. De heren historici mogen daar over een eeuw een oordeel over vellen. Het gaat om interpretatie en jouw Joost Niemöller kan er wat dat betreft net zo ver naast zitten. Bij iemand die Trump een zegening noemt en David Irving de beste historicus over WO II kun het beoordelingsvermogen ook betwijfelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste allemaal iedere mening en discussie is prima ! Het moet niet leiden tot in meningen vast bijten als pitbulls en er niet meer van af komen . En zeker niet andere gedachten direct minnen of beledigen . De eerlijk open discussie is ons onthouden . Politici eenmaal gekozen denken te weten wat goed voor ons is . Prima maar een eerlijke open discussie Schijnt alles wat met te maken heeft niet meer mogelijk .
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Die - is inderdaad belachelijk. Dat zou in de categorie meningen geschrapt moeten worden. Het is hier geen nujij.nl
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Wat wel is, volgens mij, is dat het hele verdrag is gepolitiseerd waarmee een objectief oordeel niet meer mogelijk is of lijkt."
En bedoel je dan dat de voor- of tegenstemmers of beide niet meer objectief zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat ik dan bedoel is dat er niet meer naar de inhoud van het verdrag wordt gekeken maar naar de interpretatie van het verdrag vanuit het standpunt dat men heeft. We hebben vergelijkbare verdragen met Montenegro, Kazachstan, Albanië en zo'n beetje de rest van de wereld. Daar hoor je nooit iemand over maar de jongens van Geen Peil hebben hier nu een referendum van gemaakt en daarmee een voor en tegen standpunt gecreëerd. Jij neemt je standpunt in en haalt je argumenten daaruit (de economie van Oekraïne is vergelijkbaar met die van Noord Holland, maar ja, die van Montenegro is kleiner als die van Amsterdam) en ik haal mijn argumenten uit mijn standpunt (met een ja kun je daar invloed uitoefenen om dingen te verbeteren). Bottom line voor mij is dat ik niet ga stemmen om redenen die ik in mijn antwoord heb gegeven en omdat ik dit hele circus ook zonde vind van mijn belasting centen. Ik ben wel van mening dat Geen Peil een goed punt maakt met dit referendum maar dat heeft niks met Oekraïne te maken.
Ik ben tegen. Het is namelijk naïef om te denken dat wij als Europa Oekraïne even uit de problemen kunnen helpen door er geld heen te sturen en dat Europa en Oekraïne daar dan beide beter van worden (dit zeggen voorstanders).
Het land is corrupt (en niet een klein beetje, heel erg corrupt: https://www.burgercomite-eu.nl/oekraiense-corruptie-is-erger-dan-in-oeganda-nicaraqua-en-nigeria/) en de regering doet daar niets aan.
Het land is in oorlog met Rusland, het land is enorm homofoob en de economie is volledig ingestort (om maar even een paar dingen te noemen).
Ik heb het idee dat Europa Oekraïne erbij wil trekken zodat het niet naar Rusland gaat.
Dat levert ook meer spanning op tussen Europa en Rusland.
Cultuur van Oekraïne past beter bij Rusland trouwens (ook de taal), dus zo erg is het helemaal niet als Oekraïne deel zou zijn van Rusland.

Dan zijn er voorstanders die zeggen dat het goed is voor de handel, maar dat zou ook met een handelsverdrag kunnen, niet een associatie verdrag.

Lees ook dit eens: http://joostniemoller.nl/2016/03/vijf-grootste-leugens-associatieverdrag-oekraine-longread/
Dat is waar het antwoord van Mullog ongeveer uit bestaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies. Het is een Russisch land hooguit het westen maakte wel deel uit van zeg het westen . Het is door en door corrupt met criminele vertakkingen tot in de regering . Cultuur histories is het al heel lang bij Rusland zeker het oosten . Het land is min of meer in staat van oorlog met Rusland . Uiterst maar dan ook uiterst roekeloos om ins daar mee te associeren op welke manier dan ook. Wel bestuurlijk helpen maar uiterst voorzichtig ivm groot besmettingskansen gevaar . We hebben al te veel van die zeg zwakke broeders . Dit doet juist Europa geen goed . We hebben wel een soort plicht om te helpen maar dan humanitair de eerste nood . Maar het domme landje pik van Europa en de NAVO op bevel van Amerika brengt ons straks mogelijk in dodelijk gevaar . Zeker met nieuwe Amerikaanse presidenten in aantocht . Kom op Europa let op uw zaak !!! En we spelen poetins spel van spanning ’S opbouw mee . Dit kan totaal verkeerd lopen . En we versterken de grip van Poetin die leeft bij de gratie Vd spanning die wij creëren . En niet anders om . De NAVO is veel te ver in de periferie van de sovjets getrokken . Een neutrale ge demilitairde zone ( ook door Rusland voorgesteld ) zou het beste zijn om de vrede te bewaren .Ophouden met die geopolitiek van landje pik dat heeft Europa al genoeg zonen en dochters gekost . En pas op Rusland heeft er meer dat heeft Duitsland ook moeten ervaren mogelijk honderd x meer Russische oorlog's slachtoffers maar dan toch door kunnen gaan . Ik dank daar ook de Russen en alle geallieerden voor . Vrede is geen toestand maar een werk woord waar constant over na gedacht moet worden . Dat kan je dus niet aan politici overlaten zoals de geschiedenis helaas Leert . Oekraïne is Russisch en zo moet het blijven of wil je er voor vechten ? Stem dan ja !!!
Negatief in quadraat
Eerst hun eigen rommel oplossen
Zorg voor gezonde en solide economie
Geen corruptie en crminaliteit
8 jaar geleden
Nederland moet ja stemmen omdat de Russen anders dichterbij ons staan met hun invloed.