Hoe was orgaandonatie geregeld bij wet voor 1996?

Wat zei de wet voor 1996 over orgaandonatie? Nu kan je je vanaf je 12e registreren als donor en krijg je op je 18e een donorformulier, je bent donor als je toestemming geeft en geen donor als je geen toestemming geeft. Heb je niets aangegeven dan beslissen je nabestaanden.

Maar hoe was het dus voor die tijd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Antwoorden (1)

Vóór 1996 was het nodig dat je een pasje bij je droeg: het donorcodicil. Daarop kon je aangeven dat je bereid was na overlijden organen of weefsels af te staan. Het donorcodicil is nog wel een geldig document, maar je moet het altijd bij je dragen. Artsen zoeken er niet naar, maar raadplegen het Donorregister.