Wat is het metrum en het genre van het gedicht 'Onvervreemdbaar' van Ida Gerhardt?

Weet iemand wat het metrum en het genre van het gedicht 'Onvervreemdbaar' van Ida Gerhardt is?

Ik dacht zelf dat het misschien jambisch is met een antimetrie in regel drie.
En van het genre heb ik echt geen idee...

Ook kan ik geen stijlmiddelen vinden, maar die zijn er misschien ook wel niet...

Alvast bedankt!

Onvervreemdbaar

Dit wordt ons niet ontnomen: lezen
en ademloos het blad omslaan,
ver van de dagelijksheid vandaan.
Die lezen mogen eenzaam wezen.

Zij waren het van kind af aan.

Hen wenkt een wereld waar de groten,
de tijdelozen, voortbestaan.
Tot wie wij kleinen mogen gaan;
de enigen die ons nooit verstoten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
2.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Onvervreemdbaar (Poëzie) van Ida Gerhardt oorspronkelijk gepubliceerd in 1979 in de bundel
Het Sterreschip.

Antwoorden (1)

Het metrum (het ritme): is jambe (met elk vier heffingen) zoals in de regel:
Een goed | gedicht | is me | trisch door| gelicht.
De versregels van het gedicht 'Onvervreemdbaar' zijn allemaal vier-jambische versregels.

Het rijmschema is a b b a b c b b c - omarmend rijm.
Het is een veel voorkomend rijmschema voor een strofe van vier regels:

Het rijmschema van de twee vierregelige strofen (de kwatrijnen) is abba a caac.
De kwatrijnen hebben dus allebei omarmend rijm.

Bijzonder is dat de middelste rijmklank (b) in allebei de strofen overeenkomt (omslaan-vandaan en voortbestaan-gaan).
Er is nog iets bijzonders nl. de op zichzelf staande zin heeft dezelfde rijmklank b (aan)
Dus: a = ezen, b = aan en c = oten
Het gedicht kent maar drie rijmklanken en heeft een heel hechte structuur. De rijmklank uit de eerste strofe keert terug in de tweede strofe en de losse zin in het midden heeft dezelfde rijmklank.
De middelste zin staat alleen en wijkt inhoudelijk af van de twee kwatrijnen en staat eenzaam in het gedicht. De inhoud van de middelste zin gaat over de eenzaamheid van een kind.
Tweemaal is het stijlmiddel Enjambement gebruikt, Enjambement is een dichtregel die wordt vervolgd in de volgende regel.

Toegevoegd na 51 seconden:
Dit wordt ons niet ontnomen: lezen
En ademloos het blad omslaan,

Hen wenkt een wereld waar de groten,
De tijdelozen, voortbestaan.

Toegevoegd na 1 dag:
Het genre is poëzie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het genre van elk gedicht is poëzie, dus dat is als antwoord nogal onbevredigend. Dit gedicht laat zich vooral gemakkelijk beschrijven door wat het niet is: het is niet lyrisch, erotisch, historisch of episch. Het is wel een bespiegelend of misschien zelfs wel filosofisch gedicht. Wat de stijlmiddelen betreft -- die zijn er wel degelijk. Neem bijvoorbeeld de antithese: in één strofe worden de groten en de kleinen tegen elkaar afgezet.
Voor mij is er wel een verschil tussen stijlmiddelen en stijlfiguren; van die laatste zijn er weinig. De formele kenmerken zijn hierboven al enigszins uitgebreid beschreven. De inhoud is voor mij wel herkenbaar, maar het is door de vrij eendimensionale materiaalbewerking naar mijn mening ook een nogal saai gedicht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Het genre van elk gedicht is poëzie" zoals hierboven ingebracht wordt, is pertinent onjuist. Het genre van een gedicht kan proza of poëzie zijn. Proza kan bestaan uit rijm en metrum, pas op het moment dat de vórm van de tekst het doel wordt en de bladspiegel geen rol meer speelt kan er van poëzie gesproken worden.
Een mengvorm tussen deze genres noemt men poëtisch proza of prozagedicht.
In het antwoord wordt een duidelijk een voorbeeld van een gebruikt stijlmiddel beschreven.
Daarna wordt de onderverdeling bepaald, maar pas als het genre benoemd is. De term: eendimensionale materiaalbewerking en zelfs de term eendimensionale meetonzekerheid ken ik, maar dan vanuit de Universiteit Twente.
Maar nooit gehoord in literair verband. Zal het aan Joan voorleggen, die bevindt zich momenteel aan het andere eind van aardbol. Pas als men zich dit gedicht eigen kan maken, zal men kunnen aanvoelen dat het een prachtig stukje poëzie is. Zo weinig woorden en toch zo veelzeggend.