Waarom noemden mijnwerkers in Duitsland elkaar Kumpel en en geen Collega?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
2.1K

Antwoorden (2)

Kumpel betekent vriend of maat. Omdat mijnwerkers zich voortdurend van gevaren bewust zijn en ze op elkaar moeten kunnen rekenen, vormt zich tussen de kompels meestal een hechte band.
Mijnwerkers noemden elkaar daarom "Kumpel" (vriend) en niet zakelijk "collega".

Toegevoegd na 16 uur:
Kumpel is een vorm van "Kumpan". Het stamt af van het Latijnse "Companio“. Letterlijk betekent dit "Broodgenoot", dus "Collega met wie men de maaltijd deelt".
SimonV
8 jaar geleden
het Duitse Kumpel, hetgeen oorspronkelijk 'vriend' of 'maat' betekende.
het Duitse woord Kumpel en werd pas ingevoerd bij komst van de Staatsmijnen; voordien had het een negatieve betekenis. Omdat mijnwerkers zich van de gevaren voortdurend bewust waren, vormde zich tussen de kompels meestal een hechte band. Mijnwerkers noemden elkaar daarom kameraad. Ondergronds begroetten zij elkaar met de mijnwerkersgroet Glück auf.
fremar