De aceton in een sigaret schijnt ervoor te zorgen dat de nicotine veel verslavender is bij het roken van de sigaret.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Aceton (ook bekend onder de namen dimethylketon, DMK en propanon) is een vloeistof die veel als oplosmiddel wordt gebruikt (onder andere nagellakremover in het dagelijks leven). Het is de eenvoudigste organische verbinding die een ketongroep bevat.

Aceton is een vluchtige en brandbare vloeistof. Het smeltpunt ligt bij -94,8 °C en het kookpunt is 56,53 °C. In het laboratorium wordt het soms gebruikt om glaswerk na het wassen goed te drogen (afspoelen met aceton om het water te verwijderen, en dan even wachten of droge lucht doorblazen om de aceton de kans te geven te verdampen).

Alhoewel aceton licht irriterend is, is huidcontact minder erg dan bij vele andere oplosmiddelen. Door zowel zijn oplossend vermogen voor organische stoffen als zijn oplosbaarheid in water, is aceton wel in staat door de huidbarrière (vet) te dringen. Eventueel op de huid aanwezige stoffen kunnen dan ook, opgelost in aceton, het lichaam binnendringen. Aceton werkt ook desinfecterend. Bij iemand die diabetes mellitus heeft, kan in het lichaam ook aceton ontstaan, wat tot gezondheidsschade kan leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou dat roken dus ook maar laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zitten nog veel meer dingen in bewerkte tabak, dat wil je echt niet weten... (En ja, ik rook, nog steeds.)