Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Iemand met "Voedselbank" [>minimaal inkomen<] kreeg elke week €50 van een wildvreemde; geweldig .. hoe zou je zoiets kunnen regelen?

Heb dit destijds zelf gehoord, dus niet uit de derde hand, zij wilde echter niet vertellen hoe ze dit geregeld/versierd had...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag die bij mij opkomt is, heeft ze dat wel geregeld/ versierd?
Er zal waarsschijnlijk eerst een gever moeten zijn.....?
Een gever, die zich niet in de krant aanbied, denk ik zo..
Dus zal ze de gever kennen. Het lastige en onwenselijke is hiermee, dat het gift al snel als een beloning word gevoeld, voor de ontvanger dan.
En ook de gever is niet meer vrij, van het effect wat de ' goede daad' opleverd....in zichzelf.
( hoe goed zal deze zich vinden, van de praktische handeling die 'hij' nu eenmaal makkelijk kan doen..) Deze vertekening, die er voor zorgt, dat er een waarde kan worden gevonden, aan dat wat we doen, is feitelijk onzuiver voor onze psyche, en daarom zal het annoniem moeten zijn, wil het zijn schone bedoeling kunnen behouden. Het zelfde zie je in de zorg en zijn systeem, het kan alleen maar in het collectief goed werken ( ik betaal wat meer voor de ander, als ik het zelf niet gebruik.) Maar ja, hoe dat bij je voorbeeld is ontstaan en 'geregeld'???
Ritsuka
10 jaar geleden
Wil je dit zelf ontvangen of zelf doen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Typie Wat ik weet is dat zij het zelf 'gezocht' heeft, het was een vreemde. Daar gaat het dus om , zij wilde niet vertellen hoe. Precies, daarom moest het een wildvreemde zijn, dus zeker geen familie / vriend / bekende ... nee : anoniem, dus een vreemde!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ritsuka@ Ik zou het graag doen, maar dat is in deze omstandigheden niet verstandig of haalbaar ; laat staan iedere week.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Jodokus, het gaat toch echt niemand iets aan waar, hoe en van wie die € 50,00 of wat voor gift dan ook komt? In andermans boeken kan en mag men niet lezen.
Je gaat je toch niet schuldig maken aan ongezonde nieuwsgierigheid?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@JoanDArc Nee, zeker niet, waar en van wie, dat zijn mijn zaken niet. Wel ben ik benieuwd hoe iemand , die net als ik van de Voedselbank 'mocht' genieten , dus een minimum inkomen had, het voor elkaar had gekregen om iemand te vinden [HOE] en vervolgens niet voor een korte periode [paar maanden] maar zelfs al meer dan een jaar deze hulp kreeg , al lang dus. Dat kun je uiteraard oneerlijk noemen, het inkomen is daardoor 200 euro per maand gestegen, dat is zo, maar geloof me als je langer dan kort in deze financiële positie zit [en vooral als je dan ook nog kinderen hebt!] is het niet alleen verleidelijk om zoiets te doen. Er is geen reserve meer, alles is oud cq versleten [ik heb een oude nog zeer goed werkende koelkast aan iemand gegeven, toen ik uit de boedel van een overleden familielid een bijna nieuwe koelkast kreeg! dit als voorbeeld] en je kunt geen kant meer uit... je hebt geen lucht meer . Destijds was ik verbaasd : en als je het niet vertelt, prima, niet mijn zaken. Nu achteraf vraag ik het mij af HOE je dus op welke manier ... [advertentie plaatsen?briefje bij de super ophangen?] zoiets voor elkaar krijgt. That's it. Dus toch nieuwsgierig. ;-)) [ Al zal ik niet ontkennen dat het wel aantrekkelijk is , eerlijk is waar. ]
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@JoanDArc Ja, ik kende deze dame.
Dit speelt echter lang geleden en er is sinds ook geen contact meer, dus in zoverre is het naar mijn idee niet in andermans beurs kijken/boek lezen. Ergo een poging tot pure kennis vermeerdering :-))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Jodokus, een advertentie plaatsen lijkt mij te kostbaar, ik denk eerder aan een briefje bij de supermarkt.
Iedere dag twee uurtjes oppassen of helpen met opstaan, wassen en aankleden. Nederlandse taalles geven, kan ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Joan : begrijp je vorige reactie niet. Ik bedoelde een manier om contact te leggen door de ontvangster met EEN gulle gever .
Dus eerst zoeken (HOE) ... d.m.v. een advertentie? in een wijkblad? kan niet duur zijn toch? [geen idee hoor} en andere mogelijkheid een briefje bij de supermarkt. Echter welke gulle gever zal daar naar briefjes speuren? Lijkt mij eerder de advertentie in een groot dagblad, dat heeft meer kans, maar is wel de duurdere optie, dat is zo, ja , met veel meer kans op resultaat, dat wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ jodokus52, dan moet het bekendmaking van haar zijn geweest, waar de vreemde op heeft gereageerd.. Het kan een reactie van haar in de krant zijn geweest, waarin ze haar situatie kenbaar kon maken. ( ingezonden stukje bv.)
En als ik me dat zo voorstel, dan zal het geen klaagtoon hebben gehad, want op zelfverdriet krijg je niet makkelijk een positieve reactie.. Opmerkelijk is het wel, helaas...;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Typie Natuurlijk, dat moet het zijn!
Een ingezonden stukje [ zoals "wat U zegt" in de Telegraaf ~ het meest interessante deel van de krant ] , waar lezers kunnen reageren . Oh , zo logisch... een achtergrond verhaal .. een geschreven stukje over haar eigen leven gespeend van enig zelfmedelijden en ja! ... perfect... dat móet het zijn! Het kan niet anders :-))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe zij dat geregeld heeft, misschien wel door precies, op het juiste moment, op die plek, op die tijd in de rij bij de voedselbank te hebben gestaan. Mogelijk heeft de gulle gever haar achtervolgd naar haar woning en haar adres opgeschreven. De gulle gever heeft misschien ooit ook in die rij gestaan, of kent iemand die dat heeft gemoeten, het zal hem/haar misschien aangegrepen hebben, dat zij in deze situatie zat/zit. Hoe en waarom kom je inderdaad nooit te weten, dat is denk ik ook helemaal niet belangrijk. Het is belangrijk te weten dat er mensen zijn, die kunnen delen, die wat over hebben voor onbekenden. Hier nog zo'n soort verhaal:
http://www.rtvoost.nl/archief/default.aspx?nid=231620&_ga=1.60385069.1621240464.1450431323
Er zijn mensen die puur uit goede bedoeling, anderen financieel, of op andere wijze willen steunen, zonder er iets voor terug te vragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, dat is zo @crea , 'right time/right place' kan ook nog. ...en je hebt gelijk hoor!
Het is vele malen belangrijker te weten dat er mensen zijn, die kunnen nee, die willen delen, die wat over hebben voor een ander, voor een onbekende zelfs... zonder eigenbelang .

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Misschien was ze wel net op het goede moment of net met de juiste persoon in aanraking gekomen en had ze haar geluksmoment daarmee?
Er bestaan namelijk nog steeds filantropen....mensen die graag geven aan anderen die het echt nodig hebben. Veel mensen doen veel dingen gratis en voor niets. Denk maar eens aan de vele vrijwilligers, mantelzorgers, collectanten en de mensen die 'stille weldoeners' zijn, uit meegevoel of medelijden met iemand die hun gemoed heeft geraakt.
Er zijn mensen die zelf genoeg vermogen hebben en zich het lot van iemand aantrekken. Het geeft hen misschien een goed gevoel om dan zo iemand te steunen, geven is immers prettiger dan om te krijgen voor mijn gevoel althans. Kan je het gemakkelijk weggeven en wil je er alleen een gevoel van dankbaarheid voor terug hebben, dan ben je toch blij dat je iemand echt helpt hiermee en het leven voor iemand iets makkelijker maakt. Het is lastig voor te stellen als je zelf elke cent moet omdraaien, maar er zijn werkelijk mensen die denken; "Ach, het zijn twee flessen wijn minder in de week voor mij en zij kan er weer van eten"....niet dat ze er haar eigen wijn voor laat staan hoor..ik bedoel maar ;-)

Het kan dus zomaar zo zijn dat zij zo iemand tegen het lijf liep, ze in gesprek raakten en diegene toen besloot haar te willen helpen....want 'wat is nou €50,- in de week' voor iemand die het als een fooitje ziet? Misschien zei diegene toen alleen om erover te zwijgen om niet door iedereen aangeklampt te worden om geld, want dan is het einde zoek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing