Waaruit blijkt dat Nederland door de Duitsers in de periode 1940-1945 een bezet land was?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

In de periode 1940-1945 had Nederland geen democratisch gekozen regering en volksvertegenwoordiging. De regering was in ballingschap gegaan, het parlement werd door de Duitsers gecontroleerd en functioneerde niet. Het bestuur was in handen van een aantal Duitse gezagsdragers. Daaruit blijkt dat Nederland in deze periode door een vreemde macht bezet was.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Duitse_aanval_op_Nederland_in_1940

Na dit bombardement besloot het Nederlandse leger te capituleren. Deze capitulatie vond plaats op de nacht van woensdag 15 mei in het dorpje Rijsoord (gemeente Ridderkerk, gelegen ten zuiden van Rotterdam) in een school die dienst had gedaan als hoofdkwartier van generaal Kurt Student, bevelhebber over het Luftlandekorps. Tegenwoordig is de school een museum.

Opperbevelhebber generaal Henri Winkelman tekende voor capitulatie. Aan Duitse zijde was generaal Georg von Küchler de hoogste officier. De capitulatie gold niet voor de provincie Zeeland, waar nog enkele dagen strijd werd geleverd totdat een bombardement op Middelburg ook de overgave van Zeeland forceerde. De hierop volgende bezetting duurde 5 jaar.

Dus, uit de ondertekening van dit document blijkt de overgave en daarbij behorende bezetting van Duitsland.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat na de capitulatie Nederland onder een door de Duitse bezetter ingesteld bestuur kwam in de persoon van Arthur Seyss-Inquart die benoemd werd tot Reichskommissar für die besetzten niederländische Gebiete.