Kan je leren structuur vast te houden in je dagelijks leven?

Misschien een beetje rare vraag,maar ik heb er zoveel moeite mee,en dan krijg ik vaak problemen met mensen om me heen.
Ik heb een lijst gekregen van m'n ggz-behandelaar,maar na een paar weken lukt het gewoon niet meer.
Ik vind het eigenlijk ook vervelend en raar om de dag in te delen volgens vaste tijden en bezigheden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
2.6K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik kan het in ieder geval niet. Ik eet wanneer ik honger heb, niet op "de gebruikelijke tijden" Ik ga naar bed als ik moe ben. Soms kan ik een week keurig regelmaat houden, en ineens slaat de hele boel om en leef ik weer 's nachts. Dag inplannen? Ik weet dat ik moet werken om bijvoorbeeld 17:00 en ik weet dat ik om 9:40 naar de dokter moet. Dat zijn vaste dingen dus daar houd ik me aan. Maar veder doe ik alles wanneer het me uitkomt en heb ik geen zin, dan morgen. Mijn man is wel een planner en probeerde mij ook zover te krijgen. Dat is hem niet gelukt. Het past gewoon niet bij mij in mijn karakter. Als ik afspreek om vandaag boodschappen te doen, dan doe ik dat vandaag maar ik bepaal wanneer vandaag.
Ritsuka
8 jaar geleden
goede structuur en planning levert tijd en energie op. Als iets een gewoonte is, hoef je er amper meer over na te denken.
Ritsuka
8 jaar geleden
goed punt, het moet inderdaad wel haalbaar zijn. Is soms even uitzoeken wat voor jou het beste werkt,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn dochter heeft daar ook moeite mee.
Een dagplanning helpt haar te herinneren wat nog gedaan moet worden, maar is uiteindelijk een soort van dwangmethode, en dat is niet zo leuk! Jezelf tussen de planning 'verwennen' al is het maar heel kort, is toch iets waar je op verheugen kan, en scheelt in het dragen van de dwang. Mooier lijkt het mij, als er uiteindelijk een vanzelfsprekendheid uit de planning naar voren komt.
Maar dan vraagt het wel om een vaste tijds-indeling die haar helpt het niet meer te 'vergeten' of voor zich uit te schuiven, wat ze nu graag doet.
We zijn er samen nog mee bezig, en ik weet nog geen beter idee dan die planning om de minder waardevolle zaken te doen.

Antwoorden (3)

Ja, dit kun je wel een beetje leren, maar het blijft iets waar je goed over na moet denken, het gaat niet automatisch zoals bij sommige mensen.
Ik heb hier ook moeite mee, ik ben samen met mijn GGZ begeleider bezig om hier aan te werken.

Wat voor mij heel goed werkt is een whiteboard gebruiken, dan heb ik een overzicht van de week. Hier werk ik met gekleurde magneetjes voor vaste dingen als sporten en wanneer mijn vrije dagen zijn, en schrijf ik met stift wat ik verder voor afspraken heb.
Op zondag neem ik even de tijd om te kijken wat ik de komende week heb, dat schrijf ik allemaal op het whiteboard. Rond woensdagavond kijk ik even of alles nog steeds klopt en of er nog bijzondere dingen bijgekomen zijn.
Ik heb het whiteboard opgehangen in de woonkamer, naast mijn computer, waar ik vaak zit.

Voor een dagplanning maken is het belangrijk dat je dingen opdeelt in kleine hapbare brokjes, en dat je het duidelijk verwoord en een tijd geeft. Dus niet op een briefje schrijven 'stofzuigen', maar een agendablad gebruiken met zo'n uren indeling, en dan opschrijven '10:00-10:15 woonkamer stofzuigen' (bijvoorbeeld).
Als ik een vrije dag heb, kijk ik de avond ervoor vast voor een dergelijke indeling. Ik schrijf eerst op wanneer ik ga eten, dat vergeet ik snel. En dan zet ik dergelijke taken er in. Niet te strak achter elkaar plannen, en ik plan ook sowieso een paar leuke dingen tussendoor.

Voor werkdagen doe ik dit niet, daar heb ik gewoon een vast ritme bedacht wat ik elke dag doe. Zelfde tijd opstaan, zelfde ontbijt eten, etc. Ik neem altijd zelfde mee, paar boterhammen en 2 stuks fruit. Voor de lunch eet ik warm, dat zet ik avond ervoor al klaar in bakje. En kleding leg ik ook al klaar, zodat ik in de ochtend lekker snel door kan zonder na te denken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is helemaal geen rare vraag, het is heel herkenbaar voor mij. Sommige mensen redden zich prima zonder, maar ik heb het ook nodig.
Ik heb Asperger, en zo'n vast ritme aanhouden geeft veel rust. Ik kreeg wat last van neerslachtige gedachten omdat ik er niet goed uit kwam, en ik wilde het te perfect doen. Dan deed ik uiteindelijk helemaal niks op een dag.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi en doordacht antwoord, een plus.
Ritsuka
8 jaar geleden
ik weet wat voor mij werkt, en het zijn tactieken die goed toe te passen zijn voor meerdere mensen denk ik. Handig om te delen dus. Persoonlijke begeleiding is natuurlijke het beste, maar dit zijn basis technieken die ik geleerd heb.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt,Ritsuka
Dat laatste herken ik ook,dat je dan uiteindelijk helemaal niks meer doet,heb ik ook.
Na alle problemen die ik heb gehad de laatste paar jaar vinden ze dat ik alleen goed functioneer als ik dagelijkse structuur heb en ik merk wel dat het klopt maar ik vind het echt moeilijk.
Maar wel een goeie tip van dat whiteboard,ik kan het in ieder geval proberen.
Dan wordt het overzichtelijker,ook belangrijk voor mij.
Ik heb er alleen niet altijd zin in om bepaalde dingen op een bepaalde tijd te doen,dus dan lukt het me niet om het vol te houden en dan heb ik het gevoel dat ik niks goed kan doen.
Ik sta ook nog steeds onder controle voor m'n eetstoornis en heb ook nog steeds een eetlijst om me aan te houden.
Voelt voor mij soms net alsof ik geen normaal mens bent omdat ik zoveel begeleiding nodig hebt.
Ritsuka
8 jaar geleden
tsja, wat is de definitie van een 'normaal' mens. Iedereen heeft wel iets, en als jij je met begeleiding kan redden, zie ik geen problem. Probeer te bedenken waarom je geen zin hebt om iets op een bepaalde manier te doen. Het kan ermee te maken hebben dat je al gezegt word om bijvoorbeeld bepaalde dingen te eten voor je eetstoornis, dat je dan expres dingen niet wilt doen.
Maar daar heb ik verder geen ervaring mee, dat kun je beter bespreken met je behandelaar. En vier elke kleine overwinning. Dat je uit bed bent gekomen en dat je kleren voor overdag hebt gedaan zie ik al als een overwinning, op dagen dat ik mij echt heel down voel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zal ook wel aan mij liggen,ze vinden mij vaak lastig en opstandig.
Ik kan slecht tegen gezag en dat iemand mij verteld wat ik moet doen.
Dat wil ik liever zelf bepalen maar ik red het niet zonder begeleiding.
Maar jij ben dus wel tevreden met je GGZ-begeleider?
Ik heb al een paar ruzie met de mijne gehad en hij heeft me zelfs al een keer weggestuurd.
Ik ben gewoon lastig,een typische Borderliner.
Maar ik ga dus proberen wat jij zei over dat whiteboard ophangen,kijken of het dan beter lukt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi antwoord Ritsuka. Schitterend hoe jij het oplost. Een dikke +
Voor jou veel succes toegewenst Laurene :)
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik heb een goeie klik met mijn begeleider. Ik krijg elke keer huiswerk mee, heb een hele map met allerlei info over o.a. autisme, en hoe ermee om te gaan. We bespreken elke keer een hoofdstuk en er staan ook opdrachten in.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ritsuka, dat idee van het whiteboard ga ik volgen, bedankt voor de tip. Ik vraag me daarnaast nog af, of het enig nut heeft, om het belang per onderdeel te bespreken, om zo meer 'eigen wens' voor de uitvoering te krijgen? Ik bedoel, voor het surfen en het chatten is vaak geen planning nodig..maar de was opvouwen des te meer.... Of is die 'eigen wens' om iets te doen wat minder nuttig lijkt, afhankelijk van een goed gevoel wat je ervaard?
De mens is een gewoontedier, dus ja, dat kun je zeker leren. Het kost alleen wat oefening voor iets een gewoonte is. Daarvoor moet je het vaak zeker een paar weken tot maanden volhouden. En je moet de methode zoeken die het beste bij je past, en bepalen hoe flexibel je daar in wilt zijn.

Persoonlijk ben ik een mens van "lijstjes". Niet alles moet op een lijstje, zeker na al die jaren niet meer, maar toch merk ik nog steeds dat ik het beste functioneer als ik dagelijks gewoon kan "afstrepen" wat ik moet doen, en me het beste voel als ik mijn hele lijstje heb "afgestreept" (wat ook betekent dat ik moet oppassen met hoe lang of voor welke termijn ik mijn lijstjes maak).

De belangrijkste basis voor een regelmatig leven is dat je elke dag, of je ergens heen moet of niet, op grofweg dezelfde tijd opstaat en naar bed gaat ; als je daar al de mist in gaat, wordt het nooit wat. Maar voor de rest kun je vrij kiezen wat jij wanneer wilt doen. Per dag, per week, per maand.....wat voor periode dan ook. Ik kan wel voorbeelden geven, maar omdat die totaal niet bij jou hoeven te passen schiet dat denk ik niet veel op., Gewoon af en toe even voor gaan zitten met een kop koffie (of thee) en een notitieboekje, en kijken hoe jij je dag of week het beste kunt indelen. Al oefenende krijg je steeds meer inzicht, en worden je lijstjes steeds efficiënter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Overzicht is heel belangrijk.
Ik maak ook lijstjes, maar ik heb een probleem met MOETEN! kan ik heel slecht tegen, ook al zou ik inmiddels hebben moeten leren dat ik het moet vervangen voor WILLEN.

Inmiddels heeft het leven me ingehaald en ben ik chronisch ziek, wat inhoudt dat ik weinig energie heb. Dat betekent dat ik wel een lijstje kan maken, maar dat het per definitie altijd veel te lang is.
Gaat het een dag niet goed, dan schuift alles een dag door en ook dat werkt niet, want het lijstje is al te lang en wordt zo standaard 'onbeheersbaar'.
Als het over boodschappen doen gaat, leer je de bakens verzetten. Het gaat er niet om wat je wilt en ook niet wat je nodig hebt, nee, het gaat om "waar je niet zonder kunt"...
Bijvoorbeeld op je lijstje papieren zakdoekjes, dat is een luxe als je ook wc papier of keukenrollen in huis hebt.

Kan je leren structuur vast te houden in je dagelijks leven? / Wat je nodig hebt / Waar je niet zonder kunt?

Dat kan, maar kost moeite en bij de een kost het meer moeite dan bij de ander.
Je kunt dit niet zonder (a) discipline (b) tijd (c) mensen [om je heen/netwerk] (d) hulp [als het niet lukt, blijf niet 'emmeren' maar vraag iemand om hulp, mensen willen vaak wel helpen, maar je dient wel aan te geven dat je hulp zoekt] .

Conclusie :
Jawel, het kan, maar doe het rustig aan en 'dwing' je zelf niet, dat werkt bij mij tenminste averechts. De avond tevoren de agenda van de volgende dag door nemen, heb ik me aangeleerd. Op zondag begin ik eigenlijk al met de agenda inkijken hoe de hele volgende week er uit ziet. Zodat je weet [in je achterhoofd] wat er ongeveer gebeuren gaat die week.

[ Voor volgend jaar heb ik al een nieuwe *andere* agenda gekocht, groter -A4- twee pagina's voor de hele week, met genoeg ruimte om alles op te schrijven. Ook komt er toch een zakagenda, die je dus mee kunt nemen en de truc is uiteraard om deze kloppend te houden. Alle afspraken moeten in beide agenda's staan en in de grote is ruimte voor détails. ] Hopelijk brengt dit voor mij rust op dát vlak.