Wanneer is het leven nou echt voltooid?

In Nederland bestaat geen "recht" op euthanasie. De beslissing om aan een euthanasieverzoek te voldoen is aan de behandelende arts.Echter wanneer een arts euthanasie uitvoert en dit meldt en daarbij voldoet aan een aantal zorgvuldigheidseisen. Éen van die eisen is dat de arts de overtuiging heeft gekregen dat er sprake was van uitzichtloos en ondraaglijk lijden van de patiënt.

Nu is er een burgerinitiatief dat ook euthanasie kan worden toegepast igv een voltooid leven:

Burgerinitiatief Voltooid Leven bepleit de legalisatie van stervenshulp aan mensen die hun leven voltooid achten. De hulp kan slechts gegeven worden na uitdrukkelijk verzoek van de hulpvrager. Het verzoek zou moeten worden getoetst aan 'voorwaarden van zorgvuldigheid en toetsbaarheid'. Men wil dit alleen toestaan aan mensen die 70 jaar of ouder, wilsbekwaam en Nederlands staatsburger zijn.

Maar kan een leven wel voltooid zijn en wanneer kun je daar nu van spreken?

erotisi
8 jaar geleden
in: Overig
1K
ronron1212
8 jaar geleden
Voorbeeld 50 jaar getrouwd en je partner overlijd.
Erna55
8 jaar geleden
Een onerderzoek naar voltooid leven vind je hier :http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0277953615002889
tinus1969
8 jaar geleden
Wat zegt dat Burgerinitiatief Voltooid Leven er zelf over, mbt wanneer een leven voltooid is?
Erna55
8 jaar geleden
De vorige link doet het niet.
Nogmaals :
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0277953615002889
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna
Een zeer lezenswaardig betoog (ik heb de pdf gedownload) maar voor mij schemert er toch een zekere mate van vooringenomenheid in door.
Even kort door de bocht: "Het is allemaal zeer respectabel wat die oudjes er van vinden, maar ze hebben het mis". Maar misschien moet ik het nog een keertje rustig doorlezen.

Antwoorden (3)

Niemand kan voor een ander bepalen of diens leven echt voltooid is. Er is er maar 1 die kan bepalen of een leven voltooid is en dat is de persoon in kwestie. Daarom is euthanasie op mensen die vinden dat hun leven voltooid is ook verboden: de wetgever wil zich niet met het levenseinde van deze mensen bemoeien en er geen regels voor maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De wetgever bemoeit zich dus wél met het levenseinde! Wie (zonder uitzichtloos en ondragelijk lijden) vindt dat het welletjes is, moet voor een trein springen o.i.d.. Van de wetgever mag niemand hem/haar helpen het op een beschaafde manier te doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En waarom mag niemand helpen? Omdat niemand zich van de wetgever met een andermans levenseinde mag bemoeien. Dat heet namelijk moord of doodslag. Op een ander wel te verstaan en dat staat los van waar deze vraag over gaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat het als moord of doodslag wordt bestempeld (ook als de betrokkene daar zelf uitdrukkelijk om heeft gevraagd) is een kwestie van de juridische definitie van die termen.
Een chirurg wordt toch ook niet beschuldigd van het toedienen van zwaar lichamelijk letsel?
En een arts die (de juiste procedures gevolgd hebbend) euthanasie verricht, is gelukkig óók geen moordenaar. Alweer: een kwestie van definitie.
Als je spreekt, van een voltooid leven, dan is de eerste vraag natuurlijk....weet je wel wat leven IS....?

Dat inzicht, als je er meer aandacht aan geeft, zal alleen maar toenemen, en wie zal dan bepalen....nu is het voltooid?

Uitzichtloosheid is geen normwaarde, dat kan het ook niet zijn, het is slechts een visie.
En elke visie is een gesloten deur voor meer ontdekking, voor jou en mij en iedereen....al herkennen we dat niet met z'n allen....

Het is misschien de ervaring van de aanvrager 'uitzichtloos' te zijn, de aanvrager die als mens wordt gerespecteerd, maar 'uitzichtloos' is het resultaat van beperkte inleving, hoe dat ook ontstaat...

En je ouderdom...?
Leeftijd is ten alle tijden een fisieke waarde, die psychisch niet kan worden ontdekt.
Je kunt het fantaseren voor jezelf, maar de werkelijkheid is het niet, psyche is niet gebonden aan de tijd, het kan niet langzaam 'beter' worden of 'meer inzicht' krijgen, want zoiets gebeurd alleen in nu of niet.
En dan is voltooid wel erg wankel, om als norm te dienen voor die daad...
Welke arts zal dat risico moeten dragen??
Dat een arts op afspraak zijn handeling uitvoerd, en de aanvrager plotsklaps, alles waar hij zijn levenstijd lang voor gestreden heeft, zijn centrale-ikbeeld, los moet laten en dan pas zijn eerste ervaring met LEVEN heeft...!!
Dat wat nooit eerder is gelukt, waar de aanvrager zijn uitzichtloosheid van op heeft gedaan, is op dat enkele moment een feit, en weg zijn alle bezwaren van het beperkte 'ik'..LEVEN laat zich ervaren, met alle energie die je bezit....zo Schoon, zo Vol, zo Oneindig en Heerlijk heb je dat niet eerder 'gezien'....

Maar ja, nu ga je dood?

Dus is er ook nog de vraag....weet je wel wie je zelf bent??
En is dat objectief??
Respect heb ik voor de mens, voor wat ie is.
Respect heb ik nooit voor zijn denken, daar dwaal ik niet in mee. ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is niet altijd fijn om een reactie als deze te horen, maar het is wel een brok realiteit die getracht is zo objectief mogelijk te beantwoorden als je een "objectief" antwoord wilt verwachten op een zeer subjectieve beleving. Méépraten in de (subjectieve) beleving van de vraagsteller is dan ook niet de oplossing voor een antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ook maar een enkel mens met deze wens rondloopt, moeten we dan heel subtiel 'niet kijken?'
Is dat dan wat we doen?
Dat die gedachte in iemands leven aanwezig is, kan ik wel begrijpen, het is soms verwarrend wat je meemaakt, dat kan heel negatief zijn allemaal.
Maar dan ga ik nog niet meedoen! Dan ga je voor die mens toch geen glijbaan maken, zo van; 'alsjeblieft...als jij dat wenst'....?! Het mag dan luxe lijken, het mag ook gebracht worden als ons goed fatsoen in 2015.
Maar voor mij is het een gebrek aan medemenselijkheid als je zo'n mens in verwarring door laat lopen..... Compassie heeft geen rede nodig, geen wet die deze verwarring ondersteund.
Compassie laat de oudere niet alleen...
Compassie is er zijn, voor iemand die je hulp en levensvreugde nodig heeft. Of worden we dan liever een wereld van praatjesmakers en wetsdienaars? ;-)
Wanneer iemand zelf tot de conclusie komt dat het zover is, via overweging van de onderstaande zaken.

(1) de argumenten -- eenzaamheid, een ander tot last zijn, pijn zonder hoop op verbetering, slechter zien en horen ondanks de hulpmiddelen die ter beschikking staan, bang zijn dement of lichamelijk onbekwaam te worden (en wellicht nog andere overwegingen) kunnen iemand tot de conclusie drijven dat het leven niet meer de moeite waard is.

(2) de ethiek -- aangezien minder mensen dan voorheen behoren tot kerkgezindten met een welomschreven richtlijn ten aanzien van het leven, zijn er meer mensen die ermee instemmen wanneer iemand te kennen geeft, te willen overlijden, of dit althans acceptabel vinden in het algemeen (soms ook voor zichzelf, maar dat hoeft niet: iemand kan bijv. vinden dat er absolute keuzevrijheid moet zijn, maar zelf zulk een levenseinde niet willen).

(3) de middelen -- In gevallen van ernstige ziekte kan gestaakt worden met het innemen/toedienen van medicijnen waardoor de patient snel zieker wordt en overlijdt. Een door de betrokken persoon uitgevaardigd verbod om bepaalde medische handelingen uit te voeren zoals reanimatie kun je in deze sfeer zien (dit is een legaal middel, iemand die bij zinnen is kan een geldige verklaring opstellen dat zij/ hij medische behandeling weigert). Veel personen die niet ernstig ziek zijn, maar 'wel zouden willen dat hun leven over is' hebben een dergelijke verklaring ondertekend.
Bij gezonde personen zou men iets kunnen toedienen dat het sterven uitlokt. Echter gezien ethische factoren is lang niet altijd iemand bereid om mee te werken en hulp bij zelfdoding is in principe altijd strafbaar.

(4) omzeilen van wet- en regelgeving -- Er zijn mensen die 'het leven moe zijn' en niet ernstig of terminaal ziek zijn, die (voor zover ze dat kunnen) risicovol of zeer ongezond gaan leven om hun kans op overlijden te vergroten, zeker als hun omgeving niet wil meewerken aan hun wens om te sterven. Helaas brengen deze mensen vaak niet alleen zichzelf maar ook anderen in gevaar.