Hoe is "in contact komen met geesten" ontstaan?

voor een project voor school moeten we de oorsprong van het in contact komen met geesten vinden. Wie dit als eerste deed en/of welke manier eerst bestond.

Vriendelijk bedankt :)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.1K
erotisi
8 jaar geleden
Voorouderverering is een systeem van rituelen en aanroeping van overleden verwanten. Voorouderverering is gebaseerd op de overtuiging dat de geesten van de doden in de natuurlijke wereld blijven bestaan en de bevoegdheid hebben om het lot van het leven te beïnvloeden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Voorouderverering
Cryofiel
8 jaar geleden
Wie dit als eerste deed? Niemand. Voor zover bekend is het nog nooit gelukt. Wie er als eerste heilig van *overtuigd* was dat hij het kon, of dat iemand anders het kon? Ik denk dat dat moment zo ver in de prehistorie ligt dat dit niet meer te achterhalen is.
erotisi
8 jaar geleden
Degene die het als eerste kon was misschien de sjamaan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sjamaan
erotisi
8 jaar geleden
De methode die daarvoor gebruikt wordt is het opwekken van een toestand van trance of andere bewustzijnsverandering.
Cryofiel
8 jaar geleden
Yep. En dat kon door vormen van meditatie, door dansen met andere rituelen en zo in trance raken, en door paddo's, kikkergif en dergelijke te gebruiken. Maar dan nog blijft het feit dat zo'n sjamaan dan wel de *ervaring* had dat hij met geesten in contact kwam, maar dat dit natuurlijk niet werkelijk gebeurde.
erotisi
8 jaar geleden
sluit jij het uit cryofiel?
Cryofiel
8 jaar geleden
Niets is uit te sluiten. Daarom moeten we overal voor open staan. Maar we moeten ook realistisch blijven. Op dit moment zie ik geen enkele reden om *wel* in geesten te geloven maar tegelijk *niet* te geloven dat een grote kolonie mensen in het binnenste van de holle aarde leeft.
erotisi
8 jaar geleden
en buiten de aarde....;-)?
erotisi
8 jaar geleden
Ben je dan overigens meer agnost dan atheïst? Of misschien nog beter een positivist? Al vermoed ik dat dat laatste impliciet samengaat atheïsme?!
Cryofiel
8 jaar geleden
Het is maar hoe je het bekijkt. Een agnost is iemand die zegt: "ik heb geen idee of er wel of geen goden bestaan, dus ik mag van geen van beide mogelijkheden uitgaan". Een atheïst is iemand die zegt: "er bestaan geen goden". Ik zeg: "Ik zie geen enkele reden om het bestaan van goden aan te nemen, dus ga ik ervan uit dat er geen goden bestaan. Maar alle kennis is onzeker, deze dus ook, dus moet ik open blijven staan voor de mogelijkheid dat mijn uitgangspunt onjuist zou kunnen zijn.". Maakt mij dat tot een agnost of tot een atheïst? Het is maar waar je de nadruk op legt, denk ik. -- Ik stel echter voor niet verder te gaan in deze richting. Zouden we dat wel doen, dan zouden we afdwalen van het onderwerp van de vraag, en dat is niet de bedoeling.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Ik denk dat deze vraag hetzelfde antwoord heeft als de vraag:" wie ontdekte het vuur?" Namelijk, dat de geschiedenis hiervan tot in de verre prehistorie terug zal gaan, en dat het iets is waarmee stammen zich sinds onheuglijke tijden bezighouden, en dat er niet meer achter te komen valt. Maar ik kan wel vermoedens uiten. Ik denk, dat dit alles te maken heeft met het verlangen van de (primitieve) mens om grip te krijgen op de wereld om hem heen die vaak heel angstig geweest moet zijn. In een tijd waarin de mens al wèl begonnen was met na te denken, maar waarin dit nog niet tot heel veel verklaringen had geleid. Dit kan verschillende vormen aannemen. Neem bijvoorbeeld donder en inslaande bliksem. In een tijd waarin niets over elektriciteit bekend was, moet dit vreselijk geweest zijn. Dan is zelfs een verzonnen verklaring -er is een machtige geest en die is boos op ons- beter dan helemaal niets. Want als je "weet" (of gelooft) dat een geest boos op je is, dan kan je je best doen die geest vriendelijker te stemmen. En zo heb je dan toch voor je gevoel iets meer controle gekregen op iets waarover je tot die tijd volstrekt géén controle had. Of neem bv. het sterven van je ouders. Het is prettiger om te geloven dat ze 'ergens' nog bestaan, ook al kan je ze niet zien, dan de gedachte dat er niets van hen overgebleven is. Zelfs vandaag vinden heel veel mensen zo'n gedachte nog moeilijk te accepteren. En als ze nog bestaan, misschien kunnen ze je dan zelfs wel raad geven ... als je hun 'geest' maar zou kunnen bereiken. Kortom, dit soort praktijken heeft waarschijnlijk bij de mens gehoord sinds de tijd dat hij zich van zijn eigen bewustzijn -en dat van anderen om hem heen- bewust werd. Maar dit zijn zomaar mijn vermoedens, zonder boekstaving van bronnen over onderzoek hiernaar. Vandaar een reactie en geen antwoord.

Antwoorden (1)

Hallo,
Ik steek af met onduidelijkheid. Wat wel ronduit bekend is, is dat spoken cq. geesten eigenlijk al vanaf de oudheid werden gerefereerd met de niet-tastbare gedaante van een overledene. Geloof is daar een belangrijke rol in gaan spelen. In het oude testament zijn al stukken terug te vinden over, Lilith die daar werd afgedaan als nachtspook. Over Lilith zijn nog meer onduidelijkheden maar dat is niet het punt. Het in contact komen met geesten of spoken komt ver uit de oudheid. Wie er er mee begon is niet duidelijk, vermoedelijk waren het de aanhangers van het ‘spititisme’.
Het spiritisme is een geloof dat stelt dat de mens na zijn dood als geest voort bestaat, en dan in staat is om met andere, nog levende mensen te communiceren. Deze communicatie gaat meestal via de tussenkomst van een medium. Spiritisme gaat ervan uit dat de dood geen wezenlijke verandering in de geest van de mens teweegbrengt. Door de dood scheiden lichaam en geest zich weliswaar, maar terwijl het lichaam achterblijft, leeft de geest verder.
Het spiritisme werd reeds aangehangen in bijvoorbeeld het Oude India, Tibet en Egypte. De geloofsbeweging ontleent ook bepaalde denkbeelden aan het platonisme en het christendom over de eeuwige ziel. In de Middeleeuwen werd van heksen soms beweerd dat zij contacten hadden met geesten. Wetenschappers die spiritisme beschreven of bestudeerd hebben zijn onder andere Emanuel Swedenborg (1688-1772), Jakob Lorber (1800-1864), Isaac Newton, Nobelprijswinnaar professor Charles Richet, Cesare Lombroso, Sir Oliver Lodge, professor Julien Ochorowicz, Camille Flammarion, professor Théodore Flournoy en William Crookes. Een bekende spiritist was bijvoorbeeld Arthur Conan Doyle. Halverwege de 19e eeuw ontstond het "moderne" spiritisme.
De oudste Nederlandse vereniging van spiritisten, opgericht in 1888, noemt zichzelf Nederlandse Vereniging van Spiritualisten "Harmonia". Ook in de Engelse taal wordt het woord spiritualism gebruikt, zowel voor het Nederlandse woord spiritualisme als wel voor spiritisme.
Hier uit kan ik wel concluderen dat het spiritisme eigenlijk al bestaat vanaf het moment dat de (gelovige) mensen stelde dat deze soort van geloof bestond. Wanneer dit precies is en wie de eerste persoon is, is onduidelijk. Je kan stellen dat je met het tijdsvlak van het oude testament, een gelijkwaardige periode te pakken hebt als het ontstaan/aanhangen van het spiritisme. Het oude testament is immers voor vele het eerste geschreven 'bewijs' voor dit.