Zou het anoniem plussen en minnen op GoeieVraag afgeschaft moeten worden?

Zodra er een antwoord of reactie komt krijg je een berichtje. Zo ook wanneer je naam wordt genoemd.

Zou het een goed idee zijn dat we ook een berichtje krijgen in de trant van 'je antwoord heeft van die-en-die een plus/min gekregen'?

Ik word zelf namelijk een beetje moe van dat eeuwige, laffe, anonieme minnen...

Toegevoegd na 53 minuten:
Misschien goed te vermelden dat mijn vraag niet zozeer de onderbouwing betreft.
Die discussie is al lang en breed gevoerd en de conclusie was, meen ik, dat dit niet haalbaar is. Niet dat ik jullie verbied om deze discussie aan te halen, maar ik zou het fijn vinden als deze vraag kan blijven staan. ;)

Het lijkt mij praktisch vrij eenvoudig haalbaar dat je kan zien wie de plussen en minnen hebben gegeven als je met je cursor op de plus of min gaat staan bijvoorbeeld.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het verzenden van een notificatie bij een + of een - is wat veel gevraagd maar het geven van een anonieme - zou verboden moeten worden. Heel veel plussers geven namelijk wel een reactie erbij!

Een anonieme plus is duidelijk want dat betekent dat het antwoord onderschreven wordt. Een anonieme min betekent dat de gever een beter antwoord weet en dat zou hij/zij er verplicht bij moeten geven. In elk geval aangeven waarom de min gegeven wordt.

Ik ben er zeker voor dat een min verklaard moet worden, wie die min heeft gegeven maakt me dan niet zoveel uit. We zijn hier om vragenstellers te helpen een antwoord te vinden, als je een min uitdeelt voor een antwoord, wat naar jouw mening dus niet klopt, heeft diegene die de vraag stelt daar niets aan en die min levert dan alleen twijfel op, maar ook diegene die het antwoord heeft gegeven kan er niets mee. Wat mij betreft mag die hele minfunctie weg, als een antwoord je niet aanstaat, kun je dat dan alleen laten blijken door kritiek te geven. Iedereen mailtjes sturen als er weer een min of plus is gegeven is onbegonnen werk en op een gegeven moment ook irritant voor de gebruiker.

Afgezien van het feit of het haalbaar is of niet, wat denk je er mee te winnen? Zouden de huidige "minnaars" niet net zo goed blijven minnen en vervolgens een lik-me-vestje reactie erbij geven die kant noch wal raakt, want als je het niet doet als het niet hoeft, dan zal je [neem ik aan] echt niet je best doen omdat er ineens een nieuwe Richtlijn is. Wat je wellicht wel voorkomt is dat er niet meer zovéél gemind zal worden, dat kan. Nee, ik denk niet dat het afgeschaft moet worden, omdat er dan nog meer onduidelijkheid bij komt. Een niet onderbouwde min is duidelijk: m.i.n. ~~ maar een min met een klets verhaal, wat heeft dat voor zin? niets toch? ;-) Toegevoegd na 2 minuten: Ik vergat iets: het anoniem minnen vind ik wel achterhaald, zou afgeschaft moeten worden, maar is dat haalbaar?

Nee, ik vind het fijn dat je anoniem kunt plussen. Anoniem minnen is minder fijn maar het hoort er gewoon bij. Mensen moeten het allemaal niet zo persoonlijk nemen vind ik. Soms is het fijn om even snel via een plus te laten weten dat het er mee eens bent, maar heb je geen zin om dit te motiveren. En soms min ik anoniem omdat ik het er niet mee eens ben, maar het ook niet goed kan en wil uitleggen hoe het dan wel zit.

Ik zou het waarderen als een min bij een met feiten/bewijzen onderbouwd antwoord ondersteund zou worden door een verklaring van die min in een reactie. Dan weet je wat er fout is aan het antwoord. Verbieden van een vind ik echter niet nodig. Zelf geef ik ook wel eens een (niet in een reactie gemotiveerde) min als door een lolbroek een overduidelijk 'onzinantwoord' wordt gegeven of als ik zie dat in een antwoord niet relevante eigen meningen met feitelijke informatie wordt vermengd, zonder dat aangegeven wordt welk deel 'eigen mening' is, waardoor de vraagsteller 'gekleurd' wordt ingelicht.

Evenals anoniem minnen houd ik ook niet van anoniem plussen. Waarom de reden voor je plus niet vermeld net als de reden voor een min. Wellicht dat er wat minder plussen en minnen gaan worden uitgedeeld; maar ik ben inderdaad van mening dat minnen en plussen beide niet anoniem zou moeten kunnen.

Ik heb hier al meerdere (helaas anonieme) plussen uitgedeeld. Liever niet anoniem, dus.

Volgens mij lopen er 2 zaken door elkaar: - Willen we ANNONIEM kunnen plussen en minnen ? - Willen we de minnen verklaard zien worden ? Laat ik met de laatste beginnen: dat kán niet ! Stel dat je een gebruiker dwingt om tekst te typen bij een min achter het label "Motivatie" dan kan 'ie daar gewoon typen: Omdat ik het een slecht antwoord vind !" En dan weet je nog niks. Dan het ANNONIEM gebeuren. We denken dat we hier op GV allemaal nette gebruikers hebben, en voor het overgrote deel ìs dat naar mijn idee ook zo ! Maar er zitten altijd een paar figuren tussen die, laten we zeggen, nogal wraaklustig kunnen zijn. Zelfs al weten ze dat ze zelf fout zitten. Ik ben erg ban dat wanneer we niet anoniem kunnen minnen er altijd een paar zijn die uit wraak élk antwoord van hun 'minnaar' ook gaan minnen. Dat is niet alleen vervelend voor het slachtoffer, maar het oneigenlijk gebruik van de min komt ook het forum niet ten goede omdat gewoon goede antwoorden óók minnen gaan krijgen. Andersom gaan er ook plus-vriendjes ontstaan, wat (bijna) net zo desastreus is. Ik ben dus TEGEN het afschaffen van annoniem minnen en/of plussen !

Ook ik ben voorstander van eender welke vorm van anonimiteit af te schaffen, zowel op GV als elders. Je zou het systeem kunnen hanteren zoals bij G+ Dat jouw profiel foto verschijnt van zodra je een + hebt gegeven en uiteraard kan dit zelfde systeem ook voor het minnen worden gehanteerd Ik vind het geen must om je ook te verantwoorden voor jouw keuze als je + stemt. Dat zou ik optioneel laten. Voor het minnen zou je kunnen voorzien dat een onderbouwde reden 'moet' gegeven worden. Hier kan je een door Gv opgemaakte meerkeuze lijst aanbieden of een 'vrije keuze' ruimte. Wellicht heeft GV een goeie reden om het te behouden zoals nu het geval is want meerdere opties betekent ook meer werk voor de moderators en wellicht ook nog meer kans op eindeloze discussies en/of betwistingen? Alvast Bedankt voor deze, tot nadenken stemmende, vraag ;-)

Ik vind dat er zowel voor- als tegen argumenten zijn genoemd die hout snijden. Ook de opmerking van iemand dat je dan je levenslang "tegenminnen" krijgt als je het lef hebt een heetgebakerd persoon een min te geven met open vizier. Ik zag toevallig net ook iets anders. Zie deze vraag over sluiten van vragen en beste antwoord kiezen. http://www.goeievraag.nl/goeievraag/vraag/577032/sluit-vraag-jaren-geleden-kies Daar heeft het eerste antwoord, waarvan ik toch mag aannemen dat het correct is, anders zet een moderator het toch niet op de site, slechts 1 plus. Het andere antwoord dat ongetwijfeld een goede gok was heeft 8 plusjes (als aanmoediging, ter compensatie van de minnen etc wordt erbij gezegd) maar met wat ik er nu van lees was het een goede gok maar niet correct. Dat maakt dat de plussen in elk geval nooit gebruikt kunnen worden voor het kiezen van een beste antwoord, want zo wordt dus een minder goed antwoord gekozen omdat de antwoordgever blijkbaar meer sympathie opwekt. Ik zie ook bij de wat "meer ervaren" antwoordgevers vaak veel meer plussen (en minnen, dat ook) dan bij iemand die net meedoet terwijl die soms in mijn ogen een nog beter antwoord geeft. Dus er speelt veel meer mee dan alleen een objectieve beoordeling van het antwoord. De vraag is, of je wilt dat iedereen met de billen bloot moet wie hij/zij wel mag en wie niet. Ik krijg nu vast kritiek van mensen die wel alleen plussen/minnen op inhoud, maar ik denk dat er ook veel stemmen op gevoel (positief en negatief) worden uitgedeeld. Ik denk dat het de stemming hier niet ten goede komt als dat openbaar wordt gemaakt. Dus ik ben tegen bij nader inzien.

Ja, dat zou afgeschaft moeten worden. Min/Plus=Bekend maken Het zal namelijk een gedragsverandering geven bij de laffe en onterechte/ onsportieve/ wraakzuchtige minnaars. Immers als het bekend wordt wie er mint is die handeling niet laf meer en zal het dus waarschijnlijk* niet meer gedaan worden. Voor het plussen is het mooi dat je nu ziet dat gebruikers die meer van dat onderwerp afweten ook een plus geven wat de kans op een juist antwoord versterkt. *Als wel zal de persoon ter verantwoording geroepen worden en daarom ben ik gelijk voor de complete maatregel: Min=Onderbouwing Dit zal nog mooier worden bij het verplicht stellen van een uitlegreactie bij een min (bij plus lijkt me dit niet zo relevant, +=eens) bij min zet je dan mensen die helemaal niks in kunnen brengen tegen het antwoord gelijk voor het blok. De enige optie die ze dan nog rest is: -"hsdaukflusdky" -"Min, lekker puh" -"Min, dit antwoord klopt niet" Waar bij je je bij de eerste 2 zodanig voor schut zet dat je gelijk alle geloofwaardigheid verliest bij de rest van de gebruikers, en de derde ook als het antwoord goed en simpel is. En als het een moeilijke vraag/antwoord is zal een reactie of antwoord gevraagd worden van de minnaar. De mailbox zal vollopen met verzoekjes gok ik zo. Als het antwoord echt een min waard is en de onderbouwing terecht zal dat in de regel niet voor meer problemen zorgen dan het nu al doet (dit wordt de hele dag door al gedaan). Maar bij +/-=bekend maken blijf je zitten met het probleem dat een min nog steeds voor de vraag blijft zorgen: "Waarom een min, wat is er incorrect aan dit antwoord?" (Ook bij onjuiste antwoorden). Ik zie meer dan eens dat een terechte min uitgelegd wordt door iemand anders (althans dat zegt deze persoon dan). Ook zou de min of plus eindelijk eens voor eeuwig omkeerbaar moeten zijn(of weer op neutraal te zetten zijn). Zeker nu alle vragen altijd open blijven staan, en antwoorden toevoegingen kunnen krijgen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100