Eiwitten blijken bij uitstek geschikt als signaaloverdrager, waarom?

Hallo,

Ik heb huiswerk voor biologie, het gaat over signaalstoffen tussen cellen (1-cellig en meercellig).
In de tekst staat dat de signaalstoffen vaak eiwitten zijn, maar waarom is dat zo? Waarom worden eiwitten als signaalstoffen gebruikt en niet bijvoorbeeld koolhydraten of vetten?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (1)

Bij eiwitten heb je verschillende soorten eiwitgroepen, die verschillende soroten functies hebben, waaronder de receptoreiwitten. Deze eiwitten zorgen voor de signaaloverdracht. Koolhydraten en vetten hebben maar een functie.

Op de onderstaande site staat wat uitgebreider uitgelegd wat receptoreiwitten precies zijn enzovoort.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Receptor_(biochemie)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik weet niet of je er nog iets aanhebt. Denk het niet. Het is inmiddels al weer 6 maanden geleden zie ik nu pas. :)