Hoe verhoudt zich de kans dat je omkomt in het verkeer tot de kans dat je omkomt door een tereurdaad?

Stel je vergelijkt een uurtje deelname aan een groot evenement (concert, wedstrijd, intocht, whatever) met een uurtje autorijden op de Nederlandse autowegen. Uitgaande van het huidige dreiginsniveau (substantieel, oftewel een reële kans op een aanslag): Hoe verhoudt zich dan de kans dat je zou omkomen in het verkeer tot de kans dat je overlijdt door een terroristische aanslag?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
3.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De kans om in het verkeer om te komen is véél groter. Volgens mij is zelfs de kans dat je door bliksem wordt gedood nog een stuk groter dan de kans om bij een terroristische aanslag om het leven te komen. Angst is een sterk machtsmiddel.
Dat hebben zowel IS als de diverse betrokken westerse landen heel goed door.

Het beste antwoord

In Nederland was 0,41% van alle overlijdens veroorzaakt door een verkeersongeval. Die kans is dus uiterst klein.

De kans op sterven t.g.v. terreur lijkt me nog een stuk lager te liggen. Ongeveer de kans om te sterven als gevolg van blikseminslag. (Dit noodlot treft één of twee personen per jaar in ons land.)

Een vergelijking.
Op het moment dat een vliegtuig neerstort door een technische oorzaak zijn altijd veel mensenlevens te betreuren. Afgezet tegen het aantal kilometers dat een vliegtuig resp. een auto maakt, blijkt echter dat het vliegtuig een veel veiliger vervoermiddel is: per afgelegde kilometer overlijden veel minder mensen door het vliegtuig dan door de auto. Dat zicht raak je kwijt als een ramp in de nabijheid gebeurt.

Zo is het ook met de terreuracties van nu. Ze komen dichtbij en daardoor denken 'we' dat de kans om slachtoffer te worden erg groot is. Maar dat is een inschatting die mede gebaseerd is op angst.

Toegevoegd na 2 minuten:
(0,41%: berekend door het aantal overlijdens van 2014 t.g.v. verkeersongevallen te delen op het aantal overlijdens in 2014)
Van het CBS:
"In 2014 zijn 570 mensen omgekomen door verkeersongevallen in Nederland. Na de forse daling van 12 procent in 2013, is het aantal verkeersdoden in 2014 gelijk gebleven. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Rijkswaterstaat, onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Milieu."
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een precieze berekening kan niemand hierover maken maar in 2014 kwamen in ons land 570 mensen in het verkeer om het leven. Onbekend is welk percentage hiervan auto reed. Het aantal dodelijke slachtoffers door terreur bedroeg nul. Het dreigingsniveau van terroristische aanslagen was in 2014 gelijk aan dat van nu. Aangezien het aantal slachtoffers door terrorisme op nul staat is statistisch de kans om daar slachtoffer van te worden oneindig veel kleiner dan om in het verkeer te sterven.