Zou er veel veranderen als het doel van straffen niet meer vergelding mag zijn?

Een straf betekent in het algemeen een onaangename maatregel die aan de dader(s) van onaanvaardbaar gedrag wordt opgelegd door een persoon of instantie die daartoe de macht en bevoegdheid heeft.

De doelen van straf kan als volgt worden omschreven:

-Preventieve werking: De straf moet andere mensen dan de gestrafte ervan weerhouden een vergelijkbare misdaad of overtreding te begaan.

-Bescherming van de maatschappij: Gedurende eventuele detentie is de maatschappij gevrijwaard van herhaling van het vergrijp door het betreffende individu.

-Heropvoeding: Het ondergaan van de straf moet ertoe leiden dat de veroordeelde zijn leven betert. Gevangenisstraffen van meer dan 5 jaar blijken geen groter heropvoedingseffect meer te hebben.

-Vergelding: Om tegemoet te komen aan de wens tot vergelding van slachtoffers en maatschappij, wordt de strafmaat mede hierdoor bepaald

Stel dus dat de laatste eis niet meer rechtsgeldig is zouden de straffen dan veranderen? Zo ja hoe?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Straf

erotisi
8 jaar geleden
in: Overig
Erna55
8 jaar geleden
Vergelding zou geen rol meer spelen in de strafmaat... Mijn moeder is op zeer bejaarde leeftijd overvallen. Zowel fysiek als lichamelijk is ze er nooit meer van hersteld.
De "buit" voor de dader was een tiental euro en een gouden ketting.
Wanneer de straf slechts licht zou zijn, (een waarschuwing zou zijn) dan denk ik dat ik persoonlijk voor vergelding gezorgd zou hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vreselijk Erna55, ik ben het met jou eens, mensen zullen zelf voor rechter gaan spelen, geweld zal toenemen. Ook zal de criminaliteit in het algemeen toenemen, omdat de straf niet opweegt tegen de buit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is een goed maar ook akelig voorbeeld Erna55, je kunt je haast niet voorstellen wat zo'n dief bezielde toen hij dat besloot te gaan doen.
De gevolgen hiervan zijn heel verreikend, en worden toch niet herkend door een dief. De straf is als een stok waarmee we slaan....en de vraag is niet alleen of dit helpt met inzicht en meelevendheid te krijgen bij die dief, of dat ie juist iets mist in zijn opvoeding en dat we hem verplicht een inzicht moeten geven. Dat laatste zal een hele 'hijs' zijn, zo achteraf.
Maar voor de kinderen van vandaag? Meer en meer, maar mondjesmaat wordt er via PABO al aandacht en ruimte gegeven voor een vrijere ontplooing van wie je bent.
Zodat ook onder andere zichtbaar word, waar een kind iets mist in zijn kleine inzicht en grote gevoel... Een grotere stok helpt ons niet denk ik.....

Antwoorden (2)

Als we er van uit gaan dat de Nederlandse rechters straffen op grond van de door jou geciteerde overwegingen is het antwoord: ja. Als het element van vergelding niet meer mee wordt gewogen in de strafmaat zal de straf voor hetzelfde delict lager uitvallen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goeie vraag..:-)

Ten eerste zou er al veel veranderd zijn, als je die vergelding schrappen kunt.

Het zwakste argument vindt ik in dit geval het voorbeeld wat we zien in Amerika.
Daar hebben ze dacht ik 2,1 miljoen!! gedetineerde....en daar zie je dat de strafmaat er niet of nauwlijks toe doet.
Maar dat is een zwak argument denk ik.

Pleisters plakken heft het ongelukje niet op, en heeft dat ook nooit gedaan.

Er is veel mis, als we alleen maar worden volgepropt met kennis, die soms ook nogal eenzijdig is.
De verbinding met het wezen wat we zijn, de mens die het Leven is, wordt op scholen niet in stand gehouden, en zo jong als we zijn met voeten betreden, teneinde een maatschappelijk voordeel te worden voor de staat.
" jij een 8 en de ander een 6" ....denk je dat eens in.
Hoe zal die '6' zich nu voelen?
Hoe zal die '8' zich vinden tegenover de '6'?
En is dat terecht?
Als mens?

Ja, zeggen 'we' heel arrogant, dan moet die '6' maar leren dat het ook anders kan!
Pfffff.!
WIJ zijn deze akelige wereld ZELF....
WIJ maken niet die dief nee, maar dat ontstane tekort komt van ons gezamelijk 'verstand', en als je niet oppast word het zelfs nu niet aangevuld..
Daarvoor stellen we de straf in, die zal de dief leren het niet meer te doen....

Zeker, als de genoegdoening geen strafmaat meer is, dan zijn wij als samenleving gegroeid, dat is zeker!
Maar we kijken naar de pleister, niet naar het ongelukje, wat uit een misvatting voortkwam....

;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb, met alle respect, werkelijk geen idee waar je het over hebt...