wat is slavernij precies?

1. hoe zat het met trouwen?
2. waren er opstanden?
3. wat voor soort slaven waren er?
(allemaal van de 17 en 18de eeuw.)
(alsjeblieft veel detail.)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Huiswerkcentrale kost €20,-/uur...!
fremar
8 jaar geleden
tweede keer dat je die vraag stelt...lijkt mij makkelijk onderwerp om zelf op te zoeken...
Erna55
8 jaar geleden
En je wilt dit door ons helemaal uitgewerkt krijgen ?
dit staat allemaal in je studieboek. Wanneer je het boek noemt kan ik je de bladzijdenummers geven.
Ritsuka
8 jaar geleden
kun je allemaal op Wikipedia wel vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Google is your friend, maar je moet wel je eigen huiswerk maken. Dit is nou niet echt ene onderwerp waarover het heel moeilijk is informatie te vinden ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat voor de hand liggen valt toch tegen (vandaar mijn antwoord). Het is soms vrijwel onmogelijk de grens tussen slavernij of het ontbreken daarvan te trekken; er zijn landen waar mensen die formeel vrij zijn, economisch zo in de klem zitten dat ze wel slavenarbeid doen! Bovendien is informatie vinden makkelijk, maar objectieve en afgewogen informatie over zo'n beladen onderwerp vinden is best lastig...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tuurlijk, maar DIT gaat over de geschiedenis van de slavernij in de 16e en 17e eeuw ; het letterlijk kopen en verhandelen van mensen op grote schaal, dat is natuurlijk wat anders dan de discussie hierover vandaag de dag, dunkt mij.

Antwoorden (1)

Er is sprake van slavernij als een mens de eigendom van de ander is; een slavin of slaaf wordt dus aangemerkt als bezit. In de praktijk deden en doen slaven ofwel onaangenaam en/ of gevaarlijk werk; in de klassieke oudheid waren zij soms belast met de opvoeding van kinderen (reken- en taalonderwijs, het aanleren van regels en soms zelfs onderricht in vreemde talen, meestal Oudgrieks of Hebreeuws, of het leren schrijven).
Omdat een slavin of slaaf het eigendom van iemand was (is) , was (is) zij of hij onderworpen aan de grillen van de meeste(es); die kon slaven excellent, goed, redelijk of wreed behandelen zonder kans op wettelijke ingrepen van buitenaf. Men mocht onder bepaalde omstandigheden slaven zelfs doden of verminken.
Tegenwoordig komt vaak geen formele slavernij voor, maar werken mensen gedwongen door economische druk, honger en uitbuiting onder omstandigheden die afgezien van het wettelijk kader, wel degelijk op slavernij neerkomen.

Aangezien een meester(es) de totale macht had over een slaaf, kon die laatste gedwongen worden tot seksuele diensten. In sommige gevallen, zeker als er kinderen uit voortkwamen, werden de (veelal) moeders daarvan bevrijd uit hun slavernij, mede omdat hun (voormalige) meester er wel vam kon uitgaan dat zij niet weg zou lopen; en uiteraard zal in een aantal gevallen, op den duur, sprake zijn geweest van een (voor die tijd en plaats) gebruikelijk huwelijk. In het voormalig Nederlandsch-Indie is er een periode (ongeveer 1860-1910) geweest waarin Nederlanders kinderen kregen bij hun Indonesische dienstmeiden. Ook dan kon sprake zijn van wel of niet erkennen en wel of niet formeel trouwen.

Wat betreft opstanden; er zijn meerdere beroemde/ beruchte opstanden geweest onder slaven, zoals die van Spartacus in het oude Rome; maar veel vaker wisten slaven te vluchten. Die vlucht liep vaak slecht voor hen af, hoewel als zij geluk hadden en hun gezondheid goed genoeg, zij buiten de reikwijdte van de beschaving van hun meesters 'in wilde streken' konden overleven.

Tenslotte: slaven werden veelal als oorlogsbuit gemaakt: de slaven die onze voorouders in grote aantallen uit Afrika naar Amerika vervoerden waren degenen die bij stammenstrijd in hun gebied van herkomst gevangen genomen waren. Ditzelfde gold trouwens ook in de klassieke oudheid: werd een stad veroverd dan konden de inwoners als slaven worden verkocht (niet dat dit altijd gebeurde; maar wel vaak).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hedendaags slavernij:
http://www.freetheslaves.net/where-we-work/