Wat kan de psychologische consequentie zijn voor kinderen die jarenlang een boek van buiten moeten inprenten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Worden dikwijls reli-quenten...!
Ritsuka
8 jaar geleden
wat voor boek? ik snap de vraag niet helemaal.
tinus1969
8 jaar geleden
Bepaald boek op het oog?
Erna55
8 jaar geleden
Ik kan wel invullen welk boek je mogelijk bedoelt, maar het is duidelijker wanneer je het ook zelf noemt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat je aan deze stelling helemaal geen conclusie kunt verbinden. Als oorzaak en gevolg zo eenvoudig te herleiden is, dan wordt het leven wel heel erg simpel te ontrafelen. Context, tijdperk enz enz hebben namelijk ook zo hun invloeden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is een kwestie van geheugen, denk ik. Hoe langer het duurt voordat je een bepaalde hoeveelheid tekst onthoudt, hoe erger de gevolgen "zouden kunnen zijn"...

Het beste antwoord

Dat hangt sterk af van het kind EN van de rest van de opvoeding.
Ik kan natuurlijk niet voor iedereen spreken, maar ik heb een behoorlijk bijbelvaste, bijbeltrouwe gereformeerde opvoeding gehad. Binnen ons gezin was echter wel ruimte voor vragen, twijfel, ontwikkeling, interpretatie en de aanmoediging zelf te leren nadenken en -van onschatbare waarde - toegang tot informatie uit andere bronnen. (Heb heel wat encyclopediën gespeld bijvoorbeeld).

Door het tweede heeft het eerste geen blijvende schade opgeleverd, en heb ik me in mijn tienerjaren zelfs volledig kunnen losmaken van de kerk/het geloof, simpelweg omdat er geen greintje geloof was overgebleven. Dat doet kennis vergaren met je.

Die "schade"constateer ik echter wel in mijn omgeving ; leeftijdgenootjes waarbij minder "ruimte" was thuis, en vooral meer druk, dreiging, autoriteit en verbod op "bijbelvreemde" informatie, zijn soms nog steeds niet los of weten nog altijd niet beter. Of willen soms wel anders maar durven niet. Bank dat er heel misschien ergens toch "iets" is waarvoor ze heel lang en heel grondig angst is aangejaagd. En die hun natuurlijke honger naar kennis op kinderleeftijd niet gevoed hebben gekregen.

Echter, als ik dat vergelijk met mijn dochter, die zichzelf heeft opgelegd ruim haar halve leven - vanaf haar zevende - vrijwel niets anders te lezen dan Harry Potter, heeft dat geen enkele impact op haar ontwikkeling gehad. Het was dan ook ALLEEN de boeken en volstrekt geen onderdeel van de verdere opvoeding.

De schade zit hem dus niet zozeer in het boek ZELF, en zelfs niet in WELK boek, maar in de context waarbinnen de "leerstof" wordt aangeboden danwel opgedrongen/afgedwongen. De school, de leefomgeving, de familie, de dagelijkse gang van zaken, dagelijkse rituelen en dergelijke. als je een kind zijn hele jeugd lang hersenspoelt - want dat is het natuurlijk - bouw je een enorme drempel op om anders te leren denken, en op een bepaalde leeftijd wordt dat heel moeilijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Geen zinnig woord over te zeggen:

Wat hebben we al niet moeten inprenten in ons leven: van versjes op de kleuterschool tot Duitse voorzetsel rijtjes, van de tafels van vermenigvuldiging tot rollen in afscheidsmusicals.

Voor het ene kind is het uit het hoofd leren een sport, soms is er zelfs sprake van een competie-element. Het is een goede manier om het geheugen te trainen.

Voor andere is het een drama omdat het geheugen niet afdoende in staat is om informatie in letterlijk reproduceerbaar vorm vast te zetten.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op Joodse en Islamitische scholen moeten kinderen iedere week een stuk uit resp. de Thora of de Koran uit het hoofd leren.
Uit het hoofd leren van jouw voorbeelden kan geen kwaad, dat traint het geheugen. Maar door de inhoud die dan kritiekloos aanvaard wordt iedere dag te herhalen kan het op indoctrinatie gaan lijken.
Of ze krijgen er een hekel aan, of het is voor hen een leidraad geworden omdat de informatie automatisch is opgeslagen in het permanente geheugen. Het ligt er net aan hoeveel waarde ze aan de inhoud hechten.
Als het een boek is met heel foute informatie, die zij tot een leidraad hebben gemaakt en die hun leven beheerst, kan het wel eens voor psychische schade zorgen, omdat niemand hen begrijpt en er niets mee te maken wil hebben.