Een Aglet, of veterstift
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zoals al aangegeven, een aglet, veterstift, ook wel malie. Zoeken op plastic + veter had je direct het antwoord gegeven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een aglet of veterstift is het kleine plastic of metalen einde van een (schoen)veter. Dit stiftje zorgt ervoor dat de veter niet begint te rafelen. De originele Franse naam is "aguillette" (soms ook "aiguillette"). Dit is een afgeleide van "aguille", wat naald wil zeggen. "Aguille" is dan oorspronkelijk afkomstig van het Latijnse woord "acus" (naald).
Vroeger werd aglet voornamelijk gemaakt van metaal, glas of steen. Een metalen stift wordt ook een malie genoemd.[1][2] Veelal werd het gebruikt als decoratie en werd daarom vervaardigd van kostbare metalen als zilver. Voor de knoop uitgevonden werd, werden ze gebruikt op het einde van stukjes touw of draad om kledij dicht te knopen. Soms werden ze ontworpen in kleine figuurtjes, niet zelden een grijnzende doodskop. Shakespeare noemt zo een soort van figuurtje een "aglet baby" in The Taming of the Shrew, of vrij vertaald een "aglet figuur". Ook nu nog worden zulke agletse figuren gebruikt. Soms versieren deze decoratief de uniformen van militairen.