Maakt het voor een zebra uit of het in een ontwikkelingsland leeft?

Ja, zou het voor een zebra iets uitmaken? Of zou hij toch beter leven in een land dat rijker is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (4)

Hij kan beter in een rijk(westers)land leven. Daar zijn meer paden voor hem! (V.O.P.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zebra's leven in het wild: zolang hun leefgebied maar goed beschermd wordt, zal het ze niet uitmaken.
Daarnaast leven (zo goed als?) alle zebra's -in het wild- in Afrika dus per definitie in een ontwikkelingsland.
14 jaar geleden
Ik weet heel weinig van zebra's, dus onderstaande is maar een gok, maar het welvaartsniveau heeft wel invloed op natuurgebieden, dus ik denk hieraan:

In veel derde wereldlanden wordt natuur verwoest voor landbouwgrond. De mensen daar moeten wel, omdat ze het geld nodig hebben. Maar dat geldt vooral voor oerwouden, of de savanne's (dat is waar zebra's leven toch?) daar ook last van hebben, weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat het grond is waar geen voedsel verbouwd kan worden, en het dus niet gebeurt. Maar daar weet ik weinig van.

In rijkere landen hebben mensen de luxe om de natuur te beschermen, en is er dus meer kans dat het leefgebied onaangetast blijft. Aan de andere kant is het ook weer zo dat er gebieden in Afrika beschermde natuur zijn, en zou het best kunnen dat dat gesponsord wordt door rijkere landen, en het juist is omdat dat land dat geld nodig heeft, de dieren veilig zijn. Als ze rijker waren, konden ze zeggen 'fuck jullie met je geld, we doen met dat land wat wij zelf willen'.

Hetzelfde geldt voor dieren die opgegeten worden voor het vlees. Het zou kunnen dat dat in een arm gebied meer gebeurt, de mensen hebben tenslotte eten nodig en als ze dat niet hebben en wel hongerig zijn..... Maar het kan ook weer dat het beetje geld dat ze krijgen om het gebied te beschermen zorgt dat ze van de zebra's af zouden blijven.

Maar goed, zoals ik al zei, ik heb er weinig verstand van, dus misschien is dit allemaal onzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ik lees die onzin van je altijd graag, + :)
Zebra:

1] De ZEBRA was een in 1958 ontwikkelde computer en één van de eerste computers in Nederland.
Die voelt zich misschien nog thuis in een ontwikkelingsland, want hier die is al lang ingehaald door modernere exemplaren.

2] Als je het zebrapaard bedoelt:
De meest voorkomende zebra in Afrika is de steppezebra. Die zijn het gelukkigst in hun natuurlijke omgeving op de steppe.
Het kan ze niks schelen of er veel rijke toeristen komen kijken of niet.
Vijanden van de zebra zijn de gevlekte hyena, de leeuw en de jachtluipaard.
Ook die maakt het niks uit, zolang ze maar ruimte hebben om te leven en om hun eigen gang te gaan.
Leeuwen en zebra's houden elkaars populatiedichtheid in evenwicht: doordat de leeuwen de oudere en zwakkere eerst doden ontstaat een gezondere en sterke groep dieren.

3] De oversteekplaats.
Die hoort het beste thuis in een stad of dorp.
Zal vaker voorkomen in een land dat rijker is.
Maar is ook prima gelukkig in een ontwikkelingsland.