Lees het complete stuk tekst eerst goed door en maak tijdens het lezen een lijstje van alle belangrijkste onderwerpen en alinea's. Markeer deze desnoods met een markeerstift om het duidelijk te maken.

Vervolgens kun je deze allemaal onder elkaar zetten.
Mocht je samenvatting dan nog te lang zijn, haal je uit die stukjes weer de belangrijkste stukjes, en zo ga je door tot je bijvoorbeeld een half kantje over hebt.

Uiteindelijk moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat het een leesbaar en te begrijpen verhaaltje wordt. Lees het eens door en bedenk of de lezer, door de samenvatting te lezen, precies begrijpt waar het volledige stuk tekst over gaat en het belangrijkste ervan weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het boek / de tekst heel goed te lezen en je de tekst eigen te maken, zodat je die kunt overbrengen.
Probeer er dan in het kort zoveel over te vertellen als je zou doen wanneer je iemand enthousiast wilt maken voor dat verhaal, maar zonder de plot te verbergen. (In een samenvatting mag dat namelijk best).

Heb je alle thema's en onderwerpen gehad en niks cruciaals vergeten ? Of zijn er juist nog bijzaken die je kunt schrappen ?

Is wat je nu hebt een goede weergave van de volledige tekst in zo beknopt mogelijke vorm zonder steno te zijn ?
Zou die tekst voldoende zijn om het eigenlijke boek / artikel eigenlijk niet meer te hoeven lezen, tenzij voor de details ? Dan heb je het goed samengevat.

Heel veel samenvattingen lezen (van teksten die je gelezen hebt) geeft je ook een goed beeld van hoe een goede samenvatting er uit moet zien (en hoe niet). Doe daar ook je voordeel mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je wat aan deze website: http://www.leren.nl/cursus/leren_en_studeren/actief_leren/samenvatten.html.